Kommunal: Bristen på sommarvikarier är stor

Sommarbemanningen i äldreomsorgen väntas vara ansträngd. Det visar en ny enkätundersökning som fackförbundet Kommunal gjort.

Förbundsordförande

I enkäten anger 3 av 4 svarande (73 procent) att tillgången till sommarvikarier kommer att vara antingen otillräcklig eller katastrofal. 1 av 5 anser att den kommer att vara katastrofal. Bara 2 procent anser att situationen är bra.

–År efter år får vi samma larmsignaler. Ändå verkar sommaren komma som en överraskning för arbetsgivarna som inte är benägna att lösa problemet innan det uppstår igen. Jag kan konstatera att personalen i äldreomsorgen står inför en tuff sommar. Så här får det inte fortsätta, säger Malin Ragnegård, ordförande i Kommunal.

Äldreomsorgen lider av en kronisk underbemanning och det finns inte tid för återhämtning för personalen.

–Äldreomsorg ska utgå från de äldres behov, och personalen ska ha rimliga förutsättningar att tillgodose dessa behov. Men ska vi ha en trygg äldreomsorg som utgår från de äldres behov krävs en permanent höjning av äldreomsorgens bemanning, oavsett insats, säger Malin Ragnegård, ordförande i Kommunal.

Information om undersökningen:  287 fackliga representanter i Sveriges kommuner (en per kommun) uppmanades mellan 6 maj och 24 maj 2022 via e-post att svara på en webbaserad enkät. Efter 2 påminnelser hade 67 procent svarat (193 svarande / 287 mottagare). Svarsfrekvens 67 procent (193 / 287).

Fråga: Hur bedömer du att tillgången till sommarvikarier kommer vara under juni-augusti i år?

Svar:

Förbundsordförande

Slopandet av karensutredningen är en attack mot medlemmarna i Kommunal26.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Kommunal har länge kämpat för att slopa karensavdraget. Den socialdemokratiska regeringen tillsatte förra året en utredning för att se över systemet för karensavdraget och sjuklönen. Syftet var göra systemet mer rättvist, något Kommunal välkomnade. På torsdag väntas den borgerliga regeringen fatta beslut om att skrota karensutredningen. - Att högerregeringen skrotar utredningen innan den ens fått slutrapportera är under all kritik. Karensavdraget är en orättvis straffavgift för alla som inte kan arbeta hemifrån. Jag häpnar över hur den sittande regeringen behandlar hundratusentals välfärdsarbetare, säger Malin Ragnegård, ordförande i Kommunal. För Kommunal är karensavdraget både en rättvise- och plånboksfråga. För en medlem i Kommunal som jobbar heltid och har medellön om 26 400 kr blir avdraget 975 kr före skatt. - Karensavdraget är en viktig plånboksfråga. Många medlemmar i Kommunal har knappa marginaler och ett karensavdrag kan vara det som gör att månadsekonomin inte går ihop. Det

Kommunal välkomnar regeringens besked men varnar för stora utmaningar10.1.2023 09:56:48 CET | Pressmeddelande

Regeringen har meddelat att de kommer ge Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i uppdrag att förbereda en återaktivering av civilplikten, något som fackförbundet Kommunal välkomnar. - Kommunal organiserar heltidsanställda brandmän och brandbefäl samt deltidsbrandmän, dessa grupper utgör ryggraden i räddningstjänsten. Vi välkomnar dagens besked från regeringen, ska Sverige klara av en större kris behöver mer fokus läggas på personalen inom räddningstjänsten. Samtidigt finns det flera utmaningar som måste hanteras om regeringens besked ska bli verklighet, säger Malin Ragnegård, Kommunals förbundsordförande. Bemanningen inom räddningstjänsten är inte tillräcklig något Kommunal larmat om under lång tid, senast i sin rapport ”Bemanning och arbetsmiljö i räddningstjänsten”[1]. Redan i dag har den kommunala räddningstjänsten för små utryckningsstyrkor och stora problem med att rekrytera deltidsbrandmän. Kommunal menar även att dagens besked kommer att innebära att de 15 000 som i dag är

Kommunal kräver mer till välfärden21.11.2022 11:45:06 CET | Pressmeddelande

Idag presenterade Magdalena Andersson delar av satsningar i Socialdemokraternas skuggbudget. De presenterade en satsning om 12 miljarder till kommuner och regioner i generella statsbidrag. Pengar som Kommunal kräver ska gå till välfärden. Det är ett välkommet besked som – om det blev verklighet – skulle innebära en betydligt bättre situation för alla de som arbetar inom eller är beroende av vår gemensamma välfärd. - I stället för att elda på inflationen med stora skattesänkningar till höginkomsttagare prioriteras en ordentlig satsning på välfärden. Ett välkommet besked och en klassisk socialdemokratisk politik. En politik som tyvärr lyste med sin frånvaro i valrörelsen, Säger Malin Ragnegård Förbundsordförande i Kommunal. Även om dagens satsning på välfärden är välkommen så är den inte i närheten nog kraftfull för att vända den trend av underfinansiering vi sett under en allt för lång tid. Kommunal förväntar sig betydligt mer av Socialdemokraterna. Ska vi laga alla revorna i välfärden