Kommunal om nya överenskommelsen: ”Tryggare jobb för medlemmar i Kommunal"

SKR, Sobona och facken inom kommunal och regional sektor har undertecknat en principöverenskommelse om kompetensutveckling och omställning. Ett nytt avtal börjar gälla den 1 maj 2020.

Enligt principöverenskommelsen ska parterna teckna ett nytt kompetens- och omställningsavtal som gäller från och med 1 maj 2020. SKR, Sobona och facken är överens om att tidiga omställningsinsatser och löpande kompetensutveckling ska vara i fokus i det nya avtalet. Detta kommer att vara helt nödvändigt för att säkra kompetensförsörjningen i välfärden. Arbetsmarknaden förändras i hög takt och kraven på rätt kompetens ökar hela tiden.

− Med det här avtalet har vi fått med arbetsgivarna på att skapa tryggare jobb inom välfärden. Medlemmar som arbetar inom sektorn ska alltid kunna få utbildning, kompetensutveckling eller omställningsinsatser när arbetet förändras eller utvecklas. Det ger inte bara tryggare jobb för medlemmar som arbetar i kommunal eller regional sektor. Det ger också medlemmarna i Kommunal större möjligheter att bygga på sina kunskaper, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

-Vi är nöjda med att ha fått till att omställningsavtalet ska omfatta såväl tillsvidareanställda som visstidsanställda. Rekryteringsbehoven inom välfärden är gigantiska. Då måste alla som vill och kan jobba i välfärden få rätt förutsättningar att kunna göra det, säger Lenita Granlund.

Delar i överenskommelsen som stärker kompetensförsörjningen är bland annat att visstidsanställda ska omfattas av förebyggande omställningsinsatser, anställda som varit sjukfrånvarande och blivit färdigrehabiliterade ska omfattas av hela avtalet och avtalet anpassas till den höjda pensionsåldern i det allmänna pensionssystemet.

I kombination med ett nytt omställningsavtal är parterna överens om att staten behöver ta ett större ansvar för medborgarnas livslånga lärande. Staten behöver göra det lättare för personer att fortbilda, utbilda och omskola sig, och samtidigt hålla sig borta från att lagstifta om sådant som regleras i kollektivavtal.

Parterna är överens om att de turordningsregler som prövats i den nuvarande överenskommelsen tidig lokal omställning (TLO-KL) nu permanentas. Turordningsreglerna, som är anpassade till sektorns förutsättningar, syftar till att snabbt kunna identifiera de anställda som är i behov av omställningsinsatser, så att arbetsgivarna ska kunna behålla kompetensen i verksamheten och undvika framtida uppsägningar.

Fakta om principöverenskommelsen

SKR, Sobona och de fackliga organisationerna i kommunal och regional sektor har sedan 2016 arbetat med att stärka individer och verksamheter genom överenskommelsen tidig lokal omställning (TLO-KL) och genom verksamhetsanpassade turordnings- och företrädesrättsbestämmelser.

Den nuvarande avtalet för tidig lokal omställning, TLO-KL, förlängs från sitt tidigare slutdatum 31 december 2019 och kommer nu att gälla fram till 30 april 2020. Den 1 maj 2020 träder det nya avtalet i kraft.

Enligt principöverenskommelsen är parterna överens om bland annat:

• Visstidsanställda ska omfattas av förebyggande insatser
  • Färdigrehabiliterade ska omfattas av hela avtalet
  • Åldersspecifika regler anpassas till ändringarna i allmänna pensionssystemet
  • Förebyggande insatser som finns i TLO-KL byggs in i det nya avtalet
  • Turordningsreglerna permanentas 1 maj 2020
  • Tillgängliga medel för omställningsinsatser enligt TLO-KL under 2020 bestäms till 250 miljoner kronor

Principöverenskommelsen är undertecknad av arbetsgivarorganisationerna Sveriges Kommuner och Regioner och Sobona - Kommunala företagens arbetsgivarorganisation samt de fackliga organisationerna Svenska Kommunalarbetareförbundet, OFRs förbundsområde Allmän kommunal verksamhet, OFRs förbundsområde Hälso- och sjukvård, OFRs förbundsområde Läkare samt AkademikerAlliansen, Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds Samverkansråd .

Kommunals pressjour, 010-442 71 30

Var femte utsätts för hat och hot på jobbet – på grund av etnisk bakgrund30.1.2024 09:34:16 CET | Pressmeddelande

De negativa attityderna mot människor med utländsk bakgrund har förstärkts under de senaste åren – i samhället, men också på arbetsplatserna. Det visar Kommunals senaste rapport – ”Var kommer du ifrån? Egentligen?” som också presenterar siffror på att utlandsfödda medlemmar löper avsevärt större risk att utsättas för olika former av trakasserier och diskriminering.