Kommunal: Rätt grupper prioriteras

Magdalena Andersson och Åsa Lindhagen presenterade på onsdagen satsningar för att hushållen inte ska komma på efterkälken i en period av osäkerhet. Det handlar om bland annat om en skattereduktion av a-kasseavgiften och skattereduktion för sjuk- och aktivitetsersättning. Kommunal välkomnar satsningen.

Förbundsordförande

- Att regeringen satsar på att fler ska ha råd att vara med i a-kassan är en bra prioritering och stärker den svenska modellen, särskilt då vi lever i en osäker tid. En skattelättnad är ett bra incitament för att fler ansluter sig till a-kassan och skaffar sig ett försäkringsskydd mot de ekonomiska följderna av arbetslöshet, säger Tobias Baudin.

- Satsningen på personer med sjuk- och aktivitetsersättning, det är en rättvisefråga. Idag straffas dessa personer dubbelt. Det som presenteras idag skulle öka jämlikheten och skapar en mer rättvis situation för de personer som under lång tid har betalat mer skatt än en person som arbetar och har samma inkomstnivå, säger Tobias Baudin.

Detta stakar ut en bra riktning men budgeten måste innehålla tydliga satsningar på välfärden och tryggheten för medlemmarna i Kommunal.

- Detta är en bra start men Kommunal menar att budgeten även måste innehålla rejäla och långsiktiga investeringar i välfärden. Att stupstocken vid 365 dagar tas bort i sjukförsäkringen, samt lättade regler för sjukersättning och att satsningen på ett nytt omställnings- och studiestöd säkras, säger Tobias Baudin

Förbundsordförande

Kommunal: Bra steg mot en mänskligare sjukförsäkring8.9.2021 15:14:27 CEST | Pressmeddelande

Under onsdagen presenterades regeringens budgetförslag med koppling till sjukförsäkringen. Bland annat föreslås att 365-dagars regeln monteras ned och att arbetsförmågeprövning för sjukpenning förändras från 62 års ålder. Regeringen meddelar också att man kommer tillsätta en utredning för att se över behovet av att ändra i karensavdraget till exempel för kontaktyrken inom hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen.