Kommunal ställer sig utanför LO-samordning i avtalsrörelsen

Kommunal har beslutat att förbundet ställer sig utanför LO-samordningen i den kommande avtalsrörelsen. - Vi kan inte ställa upp på ett förslag som inte ens skulle ge ett par tior extra till kärngrupper i vård, skola och omsorg, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

För att acceptera LO:s förslag till samordning ville Kommunal ha möjlighet att också kunna kräva mer till nyckelgrupper med yrkesutbildning.

- Yrkesutbildning måste få löna sig även i välfärden. Det har vi inte fått stöd för i LO. Därför väljer vi att driva vår egen avtalsrörelse, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

- Om vi följde LO:s förslag skulle en undersköterska eller en barnskötare få 17 kronor mer i en låglönesatsning, enligt vår beräkning. Det räcker inte till ett par liter mjölk. I ett läge när vården, skolan och omsorgen har ett skriande behov av arbetskraft kan vi inte acceptera det. Vi vet att medlemmarna i Kommunal inte accepterar det. Det vore inte heller bra för Sveriges generella välfärd som behöver yrkesskicklig personal för att fungera.

- Om inte yrkesutbildning betalar sig även i välfärden kommer vi aldrig åt den värdediskriminering som råder på arbetsmarknaden. LO har själva räknat ut att deras förslag skulle minska skillnaden mellan mäns och kvinnors löner med 0,1 procent. Det är inte ens ett myrsteg framåt mot jämställda löner när vi vet att mansdominerade yrkesgrupper får ut mer än andra sektorer på arbetsmarknaden.

Kommunals pressjour

Slopandet av karensutredningen är en attack mot medlemmarna i Kommunal26.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Kommunal har länge kämpat för att slopa karensavdraget. Den socialdemokratiska regeringen tillsatte förra året en utredning för att se över systemet för karensavdraget och sjuklönen. Syftet var göra systemet mer rättvist, något Kommunal välkomnade. På torsdag väntas den borgerliga regeringen fatta beslut om att skrota karensutredningen. - Att högerregeringen skrotar utredningen innan den ens fått slutrapportera är under all kritik. Karensavdraget är en orättvis straffavgift för alla som inte kan arbeta hemifrån. Jag häpnar över hur den sittande regeringen behandlar hundratusentals välfärdsarbetare, säger Malin Ragnegård, ordförande i Kommunal. För Kommunal är karensavdraget både en rättvise- och plånboksfråga. För en medlem i Kommunal som jobbar heltid och har medellön om 26 400 kr blir avdraget 975 kr före skatt. - Karensavdraget är en viktig plånboksfråga. Många medlemmar i Kommunal har knappa marginaler och ett karensavdrag kan vara det som gör att månadsekonomin inte går ihop. Det

Kommunal välkomnar regeringens besked men varnar för stora utmaningar10.1.2023 09:56:48 CET | Pressmeddelande