Kommunal välkomnar regeringens besked men varnar för stora utmaningar

Förbundsordförande

Regeringen har meddelat att de kommer ge Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i uppdrag att förbereda en återaktivering av civilplikten, något som fackförbundet Kommunal välkomnar.

Kommunal organiserar heltidsanställda brandmän och brandbefäl samt deltidsbrandmän, dessa grupper utgör ryggraden i räddningstjänsten. Vi välkomnar dagens besked från regeringen, ska Sverige klara av en större kris behöver mer fokus läggas på personalen inom räddningstjänsten. Samtidigt finns det flera utmaningar som måste hanteras om regeringens besked ska bli verklighet, säger Malin Ragnegård, Kommunals förbundsordförande.

Bemanningen inom räddningstjänsten är inte tillräcklig något Kommunal larmat om under lång tid, senast i sin rapport ”Bemanning och arbetsmiljö i räddningstjänsten”[1]. Redan i dag har den kommunala räddningstjänsten för små utryckningsstyrkor och stora problem med att rekrytera deltidsbrandmän.

Kommunal menar även att dagens besked kommer att innebära att de 15 000 som i dag är anställda inom räddningstjänsten kommer att behöva en nationell, standardiserad, påbyggnadsutbildning i civilt försvar. Samtidigt som utbildningsplatserna hos MSB samt de ekonomiska resurserna redan i dag är begränsade.

Kommunal menar att utmaningarna att nå regeringens mål är stora, särskilt då kommunerna inte tar sitt ansvar.

- Sveriges kommuner tar inte sitt ansvar. Den kommunala räddningstjänsten har redan i dag för små utryckningsstyrkor och saknar dessutom cirka 2 500 deltidsbrandmän. Flertalet av deltidsbrandmännen saknar en nationell, standardiserad, grundutbildning. Det behövs fler brandmän och dessa behöver anställas och det kostar pengar. Pengar som kommunerna inte är beredda att investera. Vi ser att det är få kommuner som ökat sina ramar för den egna räddningstjänsten, säger Malin Ragnegård, Kommunals förbundsordförande.

Fakta: Inom räddningstjänsten arbetar medlemmar organiserade inom Kommunal som heltidsanställda brandmän, brandbefäl eller som räddningstjänstpersonal i beredskap - som tidigare kallades deltidsbrandmän.

[1] Bemanning och arbetsmiljö inom räddningstjänsten | Kommunal

Förbundsordförande

Slopandet av karensutredningen är en attack mot medlemmarna i Kommunal26.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Kommunal har länge kämpat för att slopa karensavdraget. Den socialdemokratiska regeringen tillsatte förra året en utredning för att se över systemet för karensavdraget och sjuklönen. Syftet var göra systemet mer rättvist, något Kommunal välkomnade. På torsdag väntas den borgerliga regeringen fatta beslut om att skrota karensutredningen. - Att högerregeringen skrotar utredningen innan den ens fått slutrapportera är under all kritik. Karensavdraget är en orättvis straffavgift för alla som inte kan arbeta hemifrån. Jag häpnar över hur den sittande regeringen behandlar hundratusentals välfärdsarbetare, säger Malin Ragnegård, ordförande i Kommunal. För Kommunal är karensavdraget både en rättvise- och plånboksfråga. För en medlem i Kommunal som jobbar heltid och har medellön om 26 400 kr blir avdraget 975 kr före skatt. - Karensavdraget är en viktig plånboksfråga. Många medlemmar i Kommunal har knappa marginaler och ett karensavdrag kan vara det som gör att månadsekonomin inte går ihop. Det