Komvuxutbildningar i Stockholm ska bidra till att fler kommer in på arbetsmarknaden under och efter coronapandemin

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och utbildning för vuxna pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till eller komma in på arbetsmarknaden. Lernia satsar på vuxenutbildning i Stockholm inom ett flertal områden. Utbildningarna ska bidra till den omställning som behövs i sviterna av coronapandemin.

Vuxenutbildningarna inom vård, barn och fritid, el, VVS, svets, fastighetsteknik och CNC, riktar sig till personer som behöver vidareutbilda sig för att få ett jobb. Alla utbildningarna är inom framtidssektorer där man de närmaste åren räknar med att anställningsbehovet kommer att vara stort.

- Givet samhällsläget är utbildning viktigare än någonsin. Det är extra viktigt att vi hjälper människor in på arbetsmarknaden. Utbildningarna som startar i Stockholm under våren är alla inom områden där man har en mycket stor chans till jobb direkt efter avslutad utbildning, säger Carina Svedenberg Widqvist, rektor på Lernia i Stockholm.

Utbildningarna bedrivs i Skärholmen och Liljeholmen med start 15 mars 2021. Sista ansökningsdag är den 17 januari.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Ny satsning ska hjälpa Lyckseles arbetssökande till jobb21.12.2020 13:58:06 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Lycksele med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.

Ny satsning ska hjälpa Vimmerbys arbetssökande till jobb21.12.2020 13:54:38 CETPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Vimmerbys med ”Stöd och matchning” som ska hjälpa arbetssökande genom stöd och genom matchning med företag där jobben finns.