Konsumenternas uppmaning till ICA: Slopa buräggen för gott!

Fler företag säger nej till ägg från hönor i bur och bidrar därmed till en bättre djurhållning i Sverige. Men en av Sveriges allra största aktörer - ICA ännu inte tagit klivet, trots en stark opinion och påtryckningar från djurrättsorganisationer.

Foto: GAIA

I princip alla stora livsmedelskedjor i Sverige, och många i världen, har valt bort ägg från hönor i bur. I takt med att allt färre konsumenter också efterfrågar dem. Men även om både Coop, Lidl, Axfood och City Gross inte längre säljer burägg så vägrar ICA att ta beslutet.

- En höna i bur lever under fruktansvärda förhållanden då hon får leva sitt liv på en yta mindre än ett A4-ark, utan att kunna sträcka ut sina vingar. Många konsumenter blir förvånade över att burägg inte är förbjudet i Sverige än och såklart ännu mer förvånade när de får veta att ICA ännu inte sagt nej till den här typen av djurhållning, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Organisationen Djurens Rätt jobbar intensivt med att få bort burhållning av hönor i Sverige och lanserade för ett par veckor sedan en kampanj för att få just ICA att slopa buräggen. Många Ica-handlare har inte längre burägg på butikshyllorna men ingen policy mot burägg har tagits för att säkerställa att dessa ägg inte köps in i framtiden.

- Närmare 70 företag i Sverige har helt slutat sälja burägg och cirka 1850 företag världen har gjort samma sak. Den buräggsfria trenden är här för att stanna, men ICA bromsar just nu utvecklingen, säger Nathalie Söderström.

Lagom till påsk har Djurens Rätt uppdaterat kartläggningen “Äggläget” som listar företagens hållning i buräggsfrågan.

Foto: GAIA

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Framgång i djurskyddsarbetet för katter28.5.2020 09:09:01 CESTPressmeddelande

Jordbruksverket har beslutat om nya djurskyddsregler om hållning av hundar och katter. Den 15 juni börjar de nya reglerna att gälla. En viktig del av den nya föreskriften är att det blir tuffare krav på att djurhållare måste se till att katter inte förökar sig oplanerat. Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat. Organisationen Djurens Rätt, som länge arbetat med frågan gläds åt beslutet.