Kör säkert under sportlovet

Under sportlovsveckorna ökar trafiken till och från de svenska fjällen. Runt lördagar och söndagar, som oftast är stugbytardagar, kan trafiken bitvis bli mycket intensiv. Under den första sportlovsveckan ökar olyckorna med cirka 15 procent jämfört med en vanlig vecka. Vasaloppet lockar också tiotusentals skidåkare till Dalarna under vecka 9. Följ Motormännens tips om hur du kör säkert och väljer rätt väg till fjällen.

– Tänk på att alltid använda bilbältet, var utvilad och ha gott om tid när du ger dig ut i sportlovstrafiken. Välj mötesseparerade vägar där det går, håll hastighetsgränserna och avstånd till andra bilar och låt bli onödiga omkörningar. Välj bra vinterdäck som ger grepp på både isiga och snöiga vägar. Kontrollera att alla lampor fungerar, se över torkarbladen och fyll på spolarvätska, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Olyckorna ökar inte bara för att det är tätare trafik, utan också för att många av resorna görs på vägar med bristande standard. Många bilförare gör farliga och onödiga omkörningar i den intensiva och ibland långsamma trafiken. Ofta färdas många personer i bilen och det innebär att fler riskerar att skadas i varje olycka som sker.

– Många av olyckorna sker på de större och vältrafikerade vägarna. Det kan ge upphov till långa köer och förseningar, men sällan riktigt svåra personskador. Olyckorna med allvarligast följder sker oftast på det mindre vägnätet. På icke mötesseparerade vägar med 70-90 km per timme i hastighetsbegränsning sker flest olyckor med allvarligt skadade eller omkomna, säger Carl Zeidlitz.

Under sportlovsveckorna ökar trafiken till fjällen kraftigt. Populära skidorter som Sälen och Idre gör att trafiken på riksväg 70 från Enköping och E16 från Gävle mot Dalarna blir mycket mer intensiv än vanligt. Längs E14 mot Åre och E45 från Karlstad ökar trafiken under skidorternas bytesdagar vid veckosluten. Trafiken i Dalarna, Jämtland och Härjedalen kan tiodubblas mot det normala.

Motormännens tips för en säker sportlovsresa

• Acceptera att resan kan ta tid och att trafiken kan vara intensiv.
  • Undvik onödiga omkörningar, det sparar inte mycket tid och innebär onödiga risker.
  • Undvik att ha en sluttid när du måste vara framme.
  • Var utvilad och ta paus ofta.
  • Kontrollera däcken och lufttrycket.
  • Se över torkarbladen, fyll på och ta med extra spolarvätska.
  • Kontrollera alla lampor.
  • Ta med bogserlina, snöskyffel och startkablar.
  • En liten påse eller PET-flaska med sand kan vara bra att ha om du står och slirar i en backe.
  • Ta med en ficklampa och kontrollera att batterierna fungerar.
  • Ha varma extrakläder tillgängliga och gärna något ätbart.
  • Kolla att mobiltelefonen är laddad.
  • Håll hastighetsgränserna och ordentligt avstånd till andra fordon.
  • Se till att barnen är sysselsatta och nöjda genom att ta med filmer, musik och ljudböcker.
  • Glöm inte reflexväst, helst till alla i bilen, om ni behöver röra er utanför bilen vid ett stopp på vägen.

Så packar du bilen

• Stuva lasten mot ryggstödet och bagageutrymmets sidor.
  • Lägg den tyngsta lasten underst och i mitten.
  • Lägg ingenting på hatthyllan – det kommer farande vid en kraftig inbromsning.
  • Lasta ingenting tungt ovanför ryggstödet, det kan flyga framåt.
  • Lägg ner last som kan tippa vid kurvor eller inbromsning.

Så packar du takräcket

• Kontrollera maxlasten för taklast och takräcket.
  • Lägg den tyngsta och grövsta lasten underst.
  • Surra ihop lasten och fäst ordentligt med spännband.
  • Inga spännband, rep eller presenningar får hänga lösa.
  • Se till att lasten inte sticker ut för långt framför takräcket.

Så packar du takboxen

• Kolla takets maxlast (vikt för takräcke, takbox och last).
  • Kolla takboxens maxlast – den kan vara lägre än takräckets.
  • Ha inte alltför tunga saker i takboxen, fäst allt med spännremmar.
  • Packa så tätt som möjligt.

Sportlov 2018 v 7–11

V.7: Göteborg, Jönköping, Sjuhärad, Skaraborg, Ydre

V.8: Blekinge, Fyrbodal, Halland, Kalmar, Kronoberg, Skåne, Södermanland, Uppsala, Örebro, Östergötland

V.9: Dalarna, Gnesta, Gotland, södra Hälsingland, Stockholm, Värmland, Västmanland, Älvkarleby

V.10: Idre, norra Hälsingland, Jämtland, Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland,

V.11: Jokkmokk.

Vasaloppet: söndag 4 mars

Vägar där trafiken ökar

E45 Göteborg–Åre.

E20 Göteborg–Stockholm.

RV62 Karlstad mot Trysil.

RV70 Enköping–Dalarna, Idre.

RV66 mot Sälen.

RV83/84  fjällvägen. Gävle, Härjedalen, Funäsdalen, Norge.

RV26  Nissastigen, Halmstad – Jönköping, Västra Götaland, Värmland, Dalarna.

E16 och RV 69 – Gävle mot Dalarna.

E14 Sundsvall mot Åre.

E12 Umeå västerut.

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.