Kraftig ökning av resebokningar efter positiva vaccinnyheter

De senaste månaderna har det kommit allt fler positiva nyheter kring coronavaccin. Detta har resulterat i en kraftig ökning av resebokningarna inför framförallt sommaren och nästa vinter, visar statistik från resebyrån Ticket.

Efter vad som sannolikt kommer gå till historien som resebranschens tuffaste år någonsin så börjar branschen se en ljusning efter att allt fler länder kommit igång med vaccineringen mot coronaviruset, och målsättningen att alla som vill vaccinera sig ska kunna göra detta till sommaren. Resebyrån Tickets bokningsstatistik vittnar om en uppdämd efterfrågan på resor till solen.

- Vi har sett en stadig ökning av resebokningarna sedan de positiva vaccinnyheterna började avlösa varandra, och försäljningen den senaste månaden har ökat mer än 30 procent, säger Michael Kapil, marknadschef på resebyrån Ticket.

Det som bokas just nu är framförallt sommarresor till Medelhavet, och då till traditionella sommarresmål inom EU som Spanien, Grekland, Kroatien, Italien och Portugal dit det inte är någon UD-avrådan. En del kunder har dock ännu mer framförhållning och 60 procent fler kunder än ett vanligt år bokar redan nu långresor till bland annat Thailand, Karibien och Miami med avresa nästa höst eller vinter.

- Efter en mörk och kall vinter, och efter att de flesta inte varit på utlandssemester i snart ett år, så kan man förstå att det är många som vill säkra en resa till solen. Eftersom de flesta charterbolag just nu dessutom erbjuder fri ombokning eller till och med öppet köp på resorna går det ju även bra att boka nu och ändra sig senare, säger Michael Kapil.

De kunder som inte orkar vänta till sommaren utan vill komma iväg redan nu i vinter har ett mer begränsat urval av resmål att välja mellan eftersom det fortfarande är inreseförbud till stora klassiska vinterdestinationer som Thailand och USA. Kanarieöarna är det enda större vinterresmål som det inte råder UD-avrådan till, eftersom ögruppen som ligger utanför Västafrikas kust är en del av Spanien och därmed tillhör EU.

- Förutom sommarresor till Medelhavet så bokas det en del sista minuten-resor till Kanarieöarna, som ju omnämnts mycket i media på sistone på grund av Dan Eliassons resa till Gran Canaria. Det är svårt att säga om denna mediebevakning bidragit till fler bokningar, men Kanarieöarna är också i princip det enda resmål där det är badväder just nu som vi svenskar får resa till, säger Michael Kapil.

Samtliga resenärer som reser till Kanarieöarna måste kunna uppvisa ett negativt Covid-test som får vara maximalt 72 timmar gammalt vid ankomsten, och de flesta charterbolag erbjuder därför gratis Covid-test till resenärerna. I tillägg till att ha testats negativt för Covid så måste alla passagerare även ha munskydd på sig under flygningen.

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment. Jag fungerar även som tf. presskontakt.

Tel:072-533 13 01Michael.kapil@ticket.se

Krav på coronatester och hälsodeklarationer vid resor i coronatider9.7.2020 05:10:00 CEST | Pressmeddelande

Efter att UD den 30 juni hävde sin avrådan för resor till 11 länder så har resebokningarna stadigt ökat igen. Resmålen kan dock fortfarande ha olika regler och restriktioner för svenska resenärer, och krav på coronatester på flygplatsen eller att man måste fylla i onlineformulär innan man reser till landet skapar förvirring bland svenska resenärer, rapporterar resebyrån Ticket.

Osäkerhet kring corona ger uppsving för charter och paketresor7.7.2020 05:10:00 CEST | Pressmeddelande

UD hävde den 30 juni sin avrådan för resor till 11 länder, och under juli börjar charterbolagen återigen flyga till de populära sommarresmålen i Spanien, Grekland och Kroatien. Osäkerheten kring vad som gäller har samtidigt lett till att nästan 40 procent av semesterresenärerna väljer att boka charterresa eller paketresa istället för att boka flygbiljetten och hotellet separat, visar statistik från resebyrån Ticket.