Expressen  Lifestyle

Kraftig resultatförbättring för Expressen Lifestyle

Dela

Affärsområdet Expressen Lifestyle gör en vinst på 45 miljoner kronor för helåret 2020. Bakom resultatet ligger offensiv nyhetsjournalistik som lockat rekordpublik, uppskattade livsstilsmagasin som stärkt prenumerationsaffären och en annonsförsäljning som överpresterat mot marknaden.

År 2020 summeras för Expressen Lifestyle i en vinst på 45 miljoner och den största publiken någonsin. ”Alla delar av organisationen har gjort ett fantastiskt jobb med att noggrant välja var de lagt sina resurser, det har varit nyckeln till framgången”, säger Klas Granström, affärsområdeschef för Expressen Lifestyle och chefredaktör för Expressen.
År 2020 summeras för Expressen Lifestyle i en vinst på 45 miljoner och den största publiken någonsin. ”Alla delar av organisationen har gjort ett fantastiskt jobb med att noggrant välja var de lagt sina resurser, det har varit nyckeln till framgången”, säger Klas Granström, affärsområdeschef för Expressen Lifestyle och chefredaktör för Expressen.

Expressen Lifestyles verksamhet omfattar kvällstidningen Expressen med editionerna GT och Kvällsposten samt Bonniers cirka 30 magasin inom Lifestylegruppen. 2019 gjorde affärsområdet en förlust på 2 miljoner kronor i jämförbara siffror och när 2020 summeras är motsvarande summa en vinst på 45 miljoner kronor.

– Alla medarbetare har gjort ett otroligt bra jobb under väldigt tuffa omständigheter. Med ett 2020 som har präglats av ett extremt nyhetsläge som bara fortsatt, hemarbete för stora delar av verksamheten, hårda prioriteringar och intäkter som varierat kraftigt är detta ett väldigt bra resultat, säger Klas Granström, affärsområdeschef och chefredaktör för Expressen.

I affärsområdets resultat ligger en vinst för Expressen på 18 MSEK 2020, att jämföra med en förlust om 8 MSEK 2019. Magasinsverksamhetens resultat uppgår till 27 MSEK 2020, en förbättring från 6 MSEK i jämförbara siffror för 2019.

– Det är väldigt glädjande att Expressen Lifestyle levererar ett så starkt resultat för 2020 då både annonsintäkter och lösnummerintäkter drabbades hårt av pandemin, säger Anders Eriksson, vd för Expressen och Lifestylegruppen som utgör affärsområdet Expressen Lifestyle.

Totalt omsätter Expressen Lifestyle 1.664 MSEK 2020. Året innan var den siffran 1.834 MSEK.

Både Expressen och magasinen har drabbats av coronapandemin i form av minskade läsarintäkter och backande annonsförsäljning. Samtidigt har verksamheten drivits med lägre kostnader till följd av effektiviseringar hösten 2019 och våren 2020 samt ett kontinuerligt arbete med organisation och processer.

– Redan innan pandemin slog till gjorde vi ett stort arbete kring våra kostnader och det har hjälpt oss mycket under 2020. Men framförallt har alla delar av organisationen gjort ett fantastiskt jobb med att noggrant välja var de lagt sina resurser, det har varit nyckeln till framgången, säger Klas Granström.

Nyhetstidningen Expressens publik växte under 2020 till rekordnivå och är nu nära målet att bli Sveriges ledande digitala nyhetskälla, samtidigt som antalet digitala prenumeranter ökat till runt 120.000. Livsstilsmagasinen i affärsområdet har 2020 kraftigt minskat tappet i prenumerationsaffären och drivit utvecklingen mot mer digitala läsarrelationer. Läsarintäkterna totalt sjönk på grund av minskande papperstidningsupplagor, men kompenserades delvis av kraftigt ökande digitala läsarintäkter i Expressen Lifestyles projekt för digitala prenumerationer.

– Under 2020 vann Expressen Premium ett globalt pris för bästa nya digitala prenumerationstjänst och växte i antal prenumeranter med över 70 procent. Vi ser en enorm potential både inom nyhets- och featurejournalistiken och kombinationen av dessa är bara vi som har, det ska vi utnyttja mer framåt, säger Klas Granström.

Expressen Lifestyle har stora delar av sin omsättning från annonsförsäljning och 2020 sjönk annonsintäkterna med över 100 MSEK. Men i en annonsmarknad som backat kraftigt har affärsområdet överpresterat mot konkurrenterna, både digitalt och i print, och sett en stor tillväxt inom tv-annonsering.

2021 fortsätter Expressen Lifestyles arbete med att bygga den digitala läsaraffären, utveckla annons, effektivisera verksamheten och förvalta print. En förstärkning av den redaktionella Premiumverksamheten är påbörjad och nyligen aviserades en förändring i tryck och distribution som ska frigöra resurser och förbättra förutsättningarna för printförsäljningen. Samarbetet mellan nyhetstidningen och magasinen som startade under 2020 ska också förstärkas ytterligare under 2021.

Fotnot. I kommunikation kring årsresultatet 2019 framgick att Expressen Lifestyle gjorde en vinst om 15 MSEK. Då ingick tidningarna Privata Affärer och Kamratposten, som bidrog med 17 MSEK till affärsområdets resultat. Dessa titlar har nu flyttats till andra delar inom Bonnier News, varför det jämförbara resultatet för Expressen Lifestyle 2019 är en förlust om 2 MSEK. Vidare har Bonnier under 2020 löst in pensionsstiftelser i flera av koncernens dagstidningar. Detta ger en negativ engångseffekt på Expressen Lifestyles legalt redovisade resultat och är en fråga skild från verksamhetens utveckling.

Nyckelord

Kontakter

Klas Granström, affärsområdeschef Expressen Lifestyle och chefredaktör Expressen. E-post: klas.granstrom@expressen.se

Anders Eriksson, vd för Expressen, Lifestylegruppen och Bonnier News. E-post: anders.eriksson@bonniernews.se

Bilder

År 2020 summeras för Expressen Lifestyle i en vinst på 45 miljoner och den största publiken någonsin. ”Alla delar av organisationen har gjort ett fantastiskt jobb med att noggrant välja var de lagt sina resurser, det har varit nyckeln till framgången”, säger Klas Granström, affärsområdeschef för Expressen Lifestyle och chefredaktör för Expressen.
År 2020 summeras för Expressen Lifestyle i en vinst på 45 miljoner och den största publiken någonsin. ”Alla delar av organisationen har gjort ett fantastiskt jobb med att noggrant välja var de lagt sina resurser, det har varit nyckeln till framgången”, säger Klas Granström, affärsområdeschef för Expressen Lifestyle och chefredaktör för Expressen.
Ladda ned bild
Anders Eriksson, vd för Expressen, Lifestylegruppen och Bonnier News. Foto: Olle Sporrong
Anders Eriksson, vd för Expressen, Lifestylegruppen och Bonnier News. Foto: Olle Sporrong
Ladda ned bild

Om

Expressen  Lifestyle
Expressen Lifestyle
Gjörwellsgatan 30
105 16 Stockholm

08-738 30 00http://www.expressen.se

Expressen Lifestyle är ett mediebolag som har den unika kombinationen av en stark nyhetsverksamhet med en stor digital publik och ledande featureredaktioner med många välkända tidningsvarumärken.

Vår verksamhet omfattar kvällstidningen Expressen med editionerna GT och Kvällsposten samt Bonniers cirka 30 magasin inom Lifestylegruppen.  

Följ Expressen Lifestyle

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Expressen Lifestyle

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum