Kreativitet och klassisk ingenjörskonst: Audi e-tron GT med unikt e-sound

Med fokus på detaljer, maximal precision och toppkvalitet: Nya Audi e-tron GT återspeglar all den passion som genomsyrar arbetet när Audi utvecklar och tillverkar sina bilar. Audi har använt sin tekniska kompetens och passion för musik för att skapa ett unikt ljud för e-tron GT. Det är ett kraftfullt och progressivt ljud – precis som en Audi ska låta. Ingenjörerna Rudolf Halbmeir och Stephan Gsell ”komponerade” bilens digitala ljud.

Stephan Gsell och Rudolf Halbmeir skapade det unika ljudet i Audi e-tron GT

Bilens ljud är en unik egenskap – det kan beskrivas fysiskt, men är framförallt något som måste upplevas. Vi kan känna ljudet i maggropen, det berör oss och skickar signaler. Låga frekvenser ger ett kraftfullt intryck, medan mellanfrekvenserna förmedlar en känsla av sportighet och smidighet. De höga tonerna svarar för briljans och stämmer väl ihop med den ljudbild en elbil har. Ljudet som hörs när en elbil närmar sig, är helt annorlunda än det som upplevs i kupén. Även om föraren bara är medveten om det i vissa situationer, har det stort inflytande på körupplevelsen.

Fiol, gitarr eller didgeridoo?

”Rent principiellt har bilens ljud en hel del gemensamt med musik”, säger Rudolf Halbmeir. Han arbetar som ljuddesigner på Audi och är en hängiven musiker som på fritiden skriver egna låtar och själv spelar alla instrument i sin privata inspelningsstudio. Halbmeir berättar: ”För att hitta grundljudet för e-tron GT, testade jag först med alla möjliga sorters instrument – från fiol och elgitarr hela vägen till en didgeridoo, ett blåsinstrument från Australien. Men inget av dem fungerade riktigt bra. Sen hittade jag ett rör i trädgården, det var 3 meter långt och mätte 80 mm i diameter. Jag satte dit en fläkt i ena änden och lyssnade på det ljud som kom ut i den andra. Det var ett väldigt speciellt ljud, som ett djupt morrande – och jag förstod direkt att jag hittat ett ljud jag kunde utgå ifrån.”

Inspirationen följdes av klassiskt ingenjörsarbete, både vid datorn på kontoret och i Audis ljudlaboratorium. Som hjälpmedel använde de ett program som de själva tog fram, inspirerade av den programvara som används för att skapa musik. Halbmeir och hans kollega Stephan Gsell använde det egna programmet för att utveckla frekvensstrukturen med 32 ljudelement. Bland dessa finns ljud som behandlats i en synthesizer, och ljud från t.ex. en sladdlös skruvdragare. På repertoaren står också inspelningar man gjorde av en modellhelikopter, och flera plaströrsvariationer kan också urskiljas i e-tron GT:s ljud.

Ett syntetiskt ljud som på ett autentiskt sätt förmedlar hur drivsystemet arbetar.

En annan del av utvecklingsarbetet utfördes inne i bilen, och det hann bli många kilometer innan man var klara med denna fas. När allt kommer omkring är det ju bara där, i kupén, som man kan uppleva realistiska vardagsförhållanden – rörelserna, vindbruset, däckljudet, annan trafik...

”Vårt e-sound förändras hela tiden i takt med att algoritmen mixar och prioriterar de enskilda ljuden på olika sätt”, förklarar Halbmeirs kollega Stephan Gsell. Allt baseras på data om elmotorernas varvtal, belastningen, bilens hastighet och andra parametrar som hämtas från drivsystemets styrenheter. Så länge man kör sakta är e-ljudet lågmält för att sedan bli allt mer fylligt och dynamiskt när farten ökas. Även om ljudet är syntetiserat, ger det ett rättvisande och välnyanserat intryck av hur drivsystemet jobbar för tillfället.

”e-tron GT:s ljud måste vara lika njutbart i alla körsituationer”, tillägger Gsell. ”Och naturligtvis kan man inte utgå från att alla tycker som oss.” Med detta i åtanke, bjöd Audi-ingenjörerna under utvecklingsfasen in 130 personer att delta i en kundundersökning. Bakom ett skynke fick deltagarna där utvärdera ljudet från passerande bilar. Resultaten av undersökningen gav utvecklarna värdefulla insikter.

Men hur låter då en eldriven Audi Gran Turismo? ”Vi avstod medvetet från att försöka imitera ljudet från en förbränningsmotor eller ett rymdskepp i en sci-fi-film,” berättar Halbmeir. ”Istället tog vi fram ett sportigt, expansivt och sofistikerat ljud som också uppfattas som tydligt och distinkt. Det innehåller välkända ljudmönster blandade med nya, futuristiska ljud.” Ljudet från en Audi är så mycket mer än bara ljudet från förbränningsmotorn eller elmotorn. Det är ett akustiskt uttryck för sportighet, förfining och en progressiv karaktär – något som i ännu högre grad gäller för el-mobiliteten.

Med ljudpaketet till e-tron GT bestämmer kunden själv

Köper man en Audi e-tron GT kan man själv bestämma om och hur man vill höra Audi e-sound. I standardutrustningen ingår lagstadgat varningsljud i låga hastigheter (”AVAS”: Acoustic Vehicle Alerting System). Ljudet kommer från en högtalare placerad i bilens front. I låga hastigheter (från 20 km/h  i EU och från 32 km/h  i Nordamerika) – blir det gradvis svagare ju fortare man kör och tystnar helt när man kommit upp i 60 km/h. Även i standardversionen ingår de lagstadgade ljudkomponenterna i en ljudpalett som är bredare än vad lagen kräver.

Ljudpaketet (tillval) svarar för en betydligt mer expressiv ljudupplevelse. Två styrenheter och förstärkare, som sitter placerade i bagageutrymmet, alstrar både ljuden utanför och i bilen. Här kompletteras den högtalare som sitter i fronten med en yttre högtalare även i bakpartiet, samt med två högtalare monterade i bakdörrarna för interiörljudet. Tack vare att högtalarna är relativt stora, kan de återge frekvenser ända ner till 65 Hz.

Via kördynamiksystemet Audi drive select, kan föraren välja hur Audi e-sound ska levereras. I läget ”efficiency” är det endast varningsljudet AVAS som spelas upp. I ”comfort”-läget träder även högtalaren i bakpartiet in och levererar ett fylligt, raffinerat externt ljud ända upp till topphastigheten. I läget ”dynamic” låter de båda externa högtalarna högre, och dessutom aktiveras interiörljudet. e-tron GT är den första eldrivna Audi-modell där kunderna själva kan anpassa sin ljudupplevelse – från eldriften tysta gång hela vägen till ett unikt bakgrundsljud.

e-sound

• Utveckling av e-sound för Audi e-tron GT, med musikalisk kreativitet och teknisk kompetens; designat på dator, i ljudlaboratoriet och i bilen
  • 32 enskilda ljudelement; viktade och modulerade baserat på kördata
  • Ljudpaket som tillval: 2 styrenheter i bagageutrymmet, 2 externa högtalare på bilen och 2 interna högtalare i bakdörrarna
  • Ljudkarakteristiken kan justeras i flera steg via Audi drive select

På Audi MediaCenter finns fler bilder, videofilmer, grafik och ljudet av e-tron GT.

Stephan Gsell och Rudolf Halbmeir skapade det unika ljudet i Audi e-tron GT
Audi e-tron GT med unikt e-sound
Stephan Gsell och Rudolf Halbmeir, ljudutvecklare hos Audi
Externt ljud
Internt ljud
Ruduolf Halbmeir, ljuddesigner och musiker

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi Q8 nu som laddhybrid – 60 TFSI e quattro13.10.2020 15:28:21 CESTPressmeddelande

Audi breddar modellprogrammet med ännu fler laddhybrider. Näst i tur är Audi Q8 med kraftfull V6 TFSI-motor som kombinerats med en effektiv elmotor och quattro fyrhjulsdrift. Med en räckvidd på upp till 45 km (WLTP) kan vardagspendlandet klaras på el samtidigt som SUV-coupén bjuder på både sportig karaktär och praktiska utrymmen. Q8 60 TFSI e quattro levererar en systemeffekt på hela 462 hk. Säljstarten sker denna vecka.

Högteknologi och skickligt hantverk i skön förening. Audi e-tron GT tillverkas i Audi Böllinger Höfe8.10.2020 12:57:00 CESTPressmeddelande

Med passion för detaljer, maximal precision och toppkvalitet: I slutet av året startar serietillverkningen av Audi e-tron GT i Böllinger Höfe i Neckarsulm där supersportbilen Audi R8 ju redan byggs. Vid tillverkningen av eldrivna e-tron GT använder företaget sig av specialanpassad automatiserad och smart teknik – kombinerat med hantverket av erfarna och kunniga yrkesmän och yrkeskvinnor.

Audis andra klimatneutrala fabrik - med Europas största solcellstak7.10.2020 18:10:40 CESTPressmeddelande

Idag togs Europas största takburna solcellsanläggning officiellt i bruk. Det energigivande taket finns på Audis anläggning i ungerska Györ och är ett samarbete med E.ON. Sedan årets början har fabriken enbart använt grön el. Redan 2012 invigdes en geotermisk anläggning som försett fabriken med det mesta av värmebehovet. De återstående fem procenten kompenseras genom biogascertifikat. Audi Hungaria är därmed den andra av Audis fem produktionsorter som är helt klimatneutral.

Audi i ny global varumärkeskampanj7.10.2020 11:40:41 CESTPressmeddelande

Audi rivstartar hösten med en global kampanj som skall spegla märkets nya varumärkesstrategi. Den välkända devisen “Vorsprung durch technik” består, men i den nya strategin ligger betoningen på “Vorsprung” med mänskliga behov och värderingar i centrum. Hållbarhet, digitalisering och design är fortsatta kärnområden. I den nya varumärkeskampanjen på temat ”Future is an attitude” betonas märkets syn på omställningen till hållbar och digital premiummobilitet.

Säljstart för de första eldrivna S-modellerna - Audi e-tron S och e-tron S Sportback25.9.2020 15:29:43 CESTPressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven. Nya Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback kan nu beställas hos de svenska Audi-återförsäljarna. Båda sportmodellerna är eldrivna med hela tre elmotorer, varav två på bakaxeln. Med intelligent teknik har kördynamiken höjts till en helt ny nivå. Förutom elektrisk fyrhjulsdrift är bilarna utrustade med aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln, s.k. elektrisk torque vectoring.