Kunskap om hur tobaksindustrin påverkar global hållbar utveckling motiverar ungdomar att avstå tobak
Hösten 2019 begav sig A Non Smoking Generations föreläsare ut på en skolturné med projektet Tobaksbarn för sjunde året i rad. Varje år får högstadie- och gymnasieelever på ett urval av skolorna delge sina tankar om föreläsningen ”50 kr och barnarbete på köpet” i en enkätundersökning. I den senaste undersökningen svarade 88 procent av eleverna att de hade lärt sig något nytt och precis som 2018 uppgav 92 procent att föreläsningen innehöll argument för att avstå från tobak. 2019 inkluderades för första gången en specifik fråga om huruvida eleverna hade fått ökad kunskap om hur tobaksindustrin påverkar global hållbar utveckling och drygt 88 procent svarade ja.
- Det var en modern föreläsning med aktuella frågor som berör alla i dagens samhälle, skrev en elev i enkätundersökningens öppna kommentarsfält.
Elever uppskattade att föreläsningen berör hälsan hos de som arbetar på tobaksodlingar snarare än den annars mer omtalade hälsan hos tobakskonsumenter. Nyckeln till projektets framgångar är dess fokus på tobaksfrågan ur globala perspektiv. Ungdomarna får kunskap om hur tobaksindustrin utnyttjar miljontals tobaksbönder och deras barn på tobaksfält runtom i världen, och hur hela produktionskedjan orsakar enorma miljöproblem. Efter turnén 2019 hade drygt 19 000 ungdomar fått nya argument för tobaksfrihet och kunskap som kan hjälpa dem att stå emot tobaksindustrins strategier, i form av produktutveckling, design och reklam, för att locka dem in i beroende.
- Återigen ser vi tydligt att hållbarhetsfrågan engagerar unga, och att kunskapen om hur tobaksindustrin hotar mänskliga rättigheter och vår miljö kan stärka dem i valet att avstå tobak. Vi önskar bara att vi hade tillräckligt med resurser för att ge alla barn den kunskap som de har rätt till och behöver, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Enligt A Non Smoking Generations senaste Novusrapport är det bara fyra av tio elever som får ingående information om tobak i skolan. Rapporten avslöjar att bara 25 procent av unga känner till barnarbetet inom tobaksindustrin och endast 14 procent är medvetna om industrins massiva skogsavverkning. Samtidigt visar organisationens nya rapport om hur tobak porträtteras i media att tobaksreklam är vanligt förekommande på sociala medier. Reklamen handlar ofta om nya nikotinprodukter som industrin kallar ”tobaksfria” för att kringgå lagen som förbjuder tobaksreklam och kunna marknadsföra produkterna direkt till barn via annonser och influencers i sociala medier.
- Bristen på kunskap om att nikotin framställs av tobak som hotar global hållbar utveckling, och ökar risken för både psykisk och fysisk ohälsa, måste åtgärdas för att våra barn ska kunna fatta informerade beslut. Vi efterlyser mer resurser och fler kunskapshöjande aktiviteter på tobaksområdet, och att ingående information om tobakens hälso- och hållbarhetseffekter inkluderas i skolans läroplan, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Om undersökningen
Enkätundersökningen genomfördes direkt efter föreläsningen på ett urval av högstadie- och gymnasieskolor med geografisk spridning. Resultaten är baserade på svaren från totalt 1025 elever. Samtliga resultat finns redovisade på nonsmoking.se.
Nyckelord
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:073-339 36 44/08 10 93 00helen@nonsmoking.seBilder
Om
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Nytt konstnärligt samarbete mellan Umeåbaserade Art by Mira och A Non Smoking Generation4.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den Umeåbaserade konstnären Art by Mira har designat ett julkort till förmån för den icke-vinstdrivande organisationen A Non Smoking Generation. Kortet skickas i form av en digital julhälsning och hela kostnaden på 20 kronor går direkt till organisationens arbete med att skydda barn och unga från tobaks-/nikotinprodukter.
Brynäs IF, Gävle Kommun och A Non Smoking Generation i samarbete för nikotinfria barn och unga26.9.2024 14:40:34 CEST | Pressmeddelande
Allt fler ungdomar luras in i ett nikotinberoende genom godisliknande vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar även bruket av traditionella cigaretter bland skolelever runt om i landet. Den här utvecklingen vill Brynäs IF och Gävle kommun vända på tillsammans med A Non Smoking Generation.
Sveriges unga kan motverka slaveriet på tobaksodlingar16.9.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
En ny Novusundersökning visar att en av fem unga vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa, och bara en av tio vet att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter. Samtidigt fortsätter nikotinbruket bland svenska ungdomar att öka. Nu beger sig A Non Smoking Generation ut på sin årliga föreläsningsturné för att vända denna trend och ge unga nya starka argument – barnarbete, slavliknande arbetsvillkor och miljöförstöring – för att avstå från alla former av tobak och nikotin.
Lagen om nya nikotinprodukter helt verkningslös3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen fortsätter i fel riktning och rekordhöga sju av tio ungdomar i 14–18-års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar andelen unga som uppger att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
För en nikotinfri generation5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 genomfördes en viktig kampanj för en nikotinfri generation i sociala medier. Ett 30-tal inflytelserika profiler – allt från skådespelare och artister till influencers och TV-personligheter – har delat bilder och videor på Instagram, TikTok och Facebook där de tar ställning för ungas rätt att skyddas från skadliga beroenden och tobaksindustrins oetiska marknadsföring. A Non Smoking Generation är oerhört tacksamma för deras insats som har gjort skillnad för många ungdomars liv och framtid.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum