Kunskap om hur tobaksindustrin påverkar global hållbar utveckling motiverar ungdomar att avstå tobak

Hösten 2019 begav sig A Non Smoking Generations föreläsare ut på en skolturné med projektet Tobaksbarn för sjunde året i rad. Varje år får högstadie- och gymnasieelever på ett urval av skolorna delge sina tankar om föreläsningen ”50 kr och barnarbete på köpet” i en enkätundersökning. I den senaste undersökningen svarade 88 procent av eleverna att de hade lärt sig något nytt och precis som 2018 uppgav 92 procent att föreläsningen innehöll argument för att avstå från tobak. 2019 inkluderades för första gången en specifik fråga om huruvida eleverna hade fått ökad kunskap om hur tobaksindustrin påverkar global hållbar utveckling och drygt 88 procent svarade ja.
- Det var en modern föreläsning med aktuella frågor som berör alla i dagens samhälle, skrev en elev i enkätundersökningens öppna kommentarsfält.
Elever uppskattade att föreläsningen berör hälsan hos de som arbetar på tobaksodlingar snarare än den annars mer omtalade hälsan hos tobakskonsumenter. Nyckeln till projektets framgångar är dess fokus på tobaksfrågan ur globala perspektiv. Ungdomarna får kunskap om hur tobaksindustrin utnyttjar miljontals tobaksbönder och deras barn på tobaksfält runtom i världen, och hur hela produktionskedjan orsakar enorma miljöproblem. Efter turnén 2019 hade drygt 19 000 ungdomar fått nya argument för tobaksfrihet och kunskap som kan hjälpa dem att stå emot tobaksindustrins strategier, i form av produktutveckling, design och reklam, för att locka dem in i beroende.
- Återigen ser vi tydligt att hållbarhetsfrågan engagerar unga, och att kunskapen om hur tobaksindustrin hotar mänskliga rättigheter och vår miljö kan stärka dem i valet att avstå tobak. Vi önskar bara att vi hade tillräckligt med resurser för att ge alla barn den kunskap som de har rätt till och behöver, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Enligt A Non Smoking Generations senaste Novusrapport är det bara fyra av tio elever som får ingående information om tobak i skolan. Rapporten avslöjar att bara 25 procent av unga känner till barnarbetet inom tobaksindustrin och endast 14 procent är medvetna om industrins massiva skogsavverkning. Samtidigt visar organisationens nya rapport om hur tobak porträtteras i media att tobaksreklam är vanligt förekommande på sociala medier. Reklamen handlar ofta om nya nikotinprodukter som industrin kallar ”tobaksfria” för att kringgå lagen som förbjuder tobaksreklam och kunna marknadsföra produkterna direkt till barn via annonser och influencers i sociala medier.
- Bristen på kunskap om att nikotin framställs av tobak som hotar global hållbar utveckling, och ökar risken för både psykisk och fysisk ohälsa, måste åtgärdas för att våra barn ska kunna fatta informerade beslut. Vi efterlyser mer resurser och fler kunskapshöjande aktiviteter på tobaksområdet, och att ingående information om tobakens hälso- och hållbarhetseffekter inkluderas i skolans läroplan, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Om undersökningen
Enkätundersökningen genomfördes direkt efter föreläsningen på ett urval av högstadie- och gymnasieskolor med geografisk spridning. Resultaten är baserade på svaren från totalt 1025 elever. Samtliga resultat finns redovisade på nonsmoking.se.
Nyckelord
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:073-339 36 44/08 10 93 00helen@nonsmoking.seBilder
Om
A Non Smoking GenerationSkicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Tillsammans kan vi stoppa nikotinepidemin!10.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Ungas tillgång till vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka. 9 av 10 unga uppger kompisars påverkan som anledning till att testa och tillsammans med Brynäs IF och Gävle kommun vill A Non Smoking Generation skapa fler helt nikotinfria miljöer som skyddar unga från att fastna i ett skadligt nikotinberoende.
15 minuter för en nikotinfri ungdomsidrott22.9.2025 08:41:37 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar A Non Smoking Generation ett effektivt och kostnadsfritt stöd till alla idrottsföreningar som vill skapa en helt nikotinfri ungdomsverksamhet. Konceptet går snabbt att genomföra och kan bli avgörande för att hjälpa spelare att förbli fria eller ta sig ur ett skadligt nikotinberoende.
Unga får höra sanningen om det vita snuset8.9.2025 15:05:47 CEST | Pressmeddelande
Att nikotin ger allvarliga skador på den unga hjärnan eller att det framställs med förödande effekter på mänskliga rättigheter, miljö och klimat, är något som allt för få känner till. Många testar vitt snus och e-cigaretter i tron att det är ett bättre alternativ och med årets föreläsningsturné vill A Non Smoking Generation sprida fakta som motiverar unga att avstå.
Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
