Kunskapsskolan redovisar betygsresultat

Sedan Skolverket meddelat att man inte längre kommer att offentliggöra betygsstatistik på skolnivå har Kunskapsskolan beslutat att själva publicera sina resultat. - Det är viktig information för elever och vårdnadshavare och självklar samhällsinformation, säger Fredrik Lindgren, vd Kunskapsskolan.
Fredrik Lindgren, vd Kunskapsskolan

Kunskapsskolans har sedan starten publicerat övergripande betygs- och kvalitetsresultat i den årliga kvalitetsrapporten. Då Skolverket planerar att från den 1 september inte längre publicera betygsstatistik på skolnivå har Kunskapsskolan beslutat att offentliggöra sina betygsresultat för varje skola.

- Vi förespråkar transparens och öppenhet när det gäller skolors betyg och resultat. Som vårdnadshavare måste man kunna göra ett informerat val till sitt barn. Dessutom är det viktigt för kvalitetsutvecklingen i hela skolsystemet att skolorna delar med sig av sina resultat, säger Fredrik Lindgren, vd Kunskapsskolan.

De preliminära resultaten visar att det genomsnittliga meritvärdet för Kunskapsskolans niondeklassare blev 258 poäng vårterminen 2020. Det är en minskning med tre poäng jämfört med föregående år, men betydligt högre än rikssnittet som var 230 poäng (2018-2019).

Även andelen elever som uppnått kunskapskraven i alla ämnen minskade något, från 90 till 89 procent, vilket kan jämföras med rikssnittet 75,5 procent (2018-2019).

- Vi når inte riktigt lika högt med våra elever som förra året. Vi jobbar med att analysera orsakerna, men det kan inte uteslutas att coronaviruset och den frånvaro som det orsakat spelat in, säger Fredrik Lindgren.

Kunskapsskolan avser att publicera kompletterande statistik i september om bland annat kön, utländsk bakgrund och föräldrarnas utbildningsnivå.

- Vi kommer att offentliggöra de uppgifter som Skolverket tidigare publicerat så långt vi kan, om och när vi får våra resultat från dem, säger Fredrik Lindgren.

Genomsnittligt meritvärde Andel elever som når kunskapskraven i alla ämnen Andel behöriga till naturvetenskapligt och tekniskt program Andel behöriga till yrkesprogram
KS Borlänge 228 76% 83% 88%
KS Örebro 248 90% 93% 95%
Resursskolan 157 43% 50% 71%
Totalsumma 258 90% 92% 95%

Preliminära resultat 2019-2020 (Uppdaterat 2020-08-13)

Fredrik Lindgren, vd Kunskapsskolan

Kunskapsskolan i Sverige AB driver grundskolor, gymnasier och företags- och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Kunskapsskolan har 28 grundskolor, 1 resursskola och 7 gymnasier med totalt ca 14 100 elever. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med fler än 30 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolans pedagogiska modell, the KED Program. Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.