Kvinnor fastnar dubbelt så ofta i bilar – krav på kvinnliga krockdockor
Män är I högre utsträckning involverade i allvarliga trafikolyckor, men kvinnor riskerar i högre grad att fastna i fordonet. 16 procent av kvinnorna fastnade i fordonet mot bara 9 procent av männen i den brittiska studien.
– Detta beror bland annat på att kvinnor tenderar att sitta närmre ratten och får andra typ av skador vid allvarliga olyckor. Medan män får skador på huvud, bröstkorg och lemmar drabbas kvinnor i högre grad av skador på bäcken, ryggrad och nacke. De senare skadorna kan göra det svårt att ta sig ur bilen, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Kvinnor och mäns skador vid allvarliga trafikolyckor är olika även på andra sätt. Kvinnor har 44 procents högre risk att få en skada som leder till invaliditet jämfört med män. Män och kvinnor skiljer sig i genomsnitt åt gällande längd, muskelmassa och kroppskonstitution.
– En orsak till att kvinnor skadas allvarligt är också att det inte används kvinnliga krockdockor vid de krocktester som görs för att utveckla bilarnas säkerhet. Kvinnors nackmuskulatur skiljer sig exempelvis från männens, vilket får konsekvensen att kvinnor dubbelt så ofta drabbas av whiplashskador efter bilolyckor.
Krocktester med krockdockor har funnits sedan 1950-talet och de har en stor del i att dödligheten i trafiken har minskat sedan 1970-talet. Prototyper för kvinnliga krockdockor har tagits fram på Chalmers i Göteborg, men har ignorerats av stora delar av branschen.
– Eftersom det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna är det obegripligt att inte krocksäkerheten för bägge ingår i testerna. Om färre ska skadas eller dö i trafiken måste fordonsäkerheten fortsätta förbättras för alla.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seHeléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum