Kyrkomötet återsamlas för beslut

Svenska kyrkans första tematiska kyrkomöte återsamlas i Uppsala nästa vecka för debatt och beslut om motioner med anknytning till temat Undervisning, samt skrivelser från kyrkostyrelsen och kyrkomötets presidium. Under sessionen delas också årets kulturstipendier ut, liksom samiska rådets kulturpris.
Årets kyrkomöte återsamlas nästa vecka för debatt och beslut. Foto: Magnus Aronson/Ikon.

OBS! För mediabevakning krävs namnskylt - se ”Ackreditering” nedan.

Kyrkomötets andra och beslutande session börjar kl 9 på måndag den 18 november i Uppsala Konsert & Kongress (UKK). Kyrkomötet har i utskotten behandlat 47 motioner och sammanlagt nio skrivelser från kyrkostyrelsen och kyrkomötets presidium. Utskottens förslag till beslut finns i totalt 51 betänkanden.

2019 års kulturstipendier delas ut på tisdag den 19 november kl 17:45, i plenisalen på bottenvåningen i UKK. Läs mer: 2019 års mottagare av Svenska kyrkans kulturstipendium.
Vid samma tillfälle kommer också Samiska rådets kulturpris 2019 att delas ut.

Kyrkomötet arbetar i år för första gången tematiskt, där temat Undervisning fokuserar på hur budskapet om den kristna tron ska förmedlas så att det berör människor i vår tid. Temat märks i särskilda programpunkter och att motionsrätten har begränsats till att handla om just undervisning, förutom motioner som berör skrivelser från kyrkostyrelsen och kyrkomötets presidium.

Gemensamt uttalande
Kyrkostyrelsen har också lämnat en särskild skrivelse om undervisning, som har behandlats i alla utskott. Alla utskottsbetänkanden som specifikt berör skrivelsen om undervisning samlas ihop till en tematisk debatt på tisdagen, för beslut på onsdagen. Då beslutas också om ett gemensamt uttalande, där kyrkomötet enligt förslaget i kyrkolivsutskottets betänkande 2019:8 uppmanar hela Svenska kyrkan till ”en långsiktig och systematisk satsning på undervisning och lärande”.

Uttalandet kommer att överlämnas till var och en av Svenska kyrkans stiftsbiskopar när kyrkomötet avslutas i UKK kl 13 på onsdagen.

Kyrkomötets avslutningsmässa äger rum i Uppsala domkyrka påss onsdag den 20 november kl 14:30, under ledning av Uppsala stifts biskop Karin Johannesson.

Ackreditering
Journalister/fotografer som bevakar kyrkomötet ska bära namnskylt. Fotografering får endast ske från angivna platser.

OBS! Meddela namn, redaktion och mobilnummer i ett mejl till ewa.almqvist@svenskakyrkan.se senast fredag den 15 november kl 10. Ange ”Ackreditering kyrkomötet” i ärenderaden.

Namnskyltar hämtas i mötesbyrån på bottenvåningen i Uppsala Konsert & Kongress.

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkostyrelse, barn/unga, Act Svenska kyrkan (katastrofarbete + regionarbete), generalsekreteraren, kyrkorätt, kyrkohandboken, jourhavande präst mm.

FAKTA OM KYRKOMÖTET

Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ och dess ledamöter väljs av medlemmarna i kyrkovalet vart fjärde år. Kyrkomötets 251 platser för mandatperioden 2018-2021 innehas av 121 kvinnor (48,2 %) och 130 män (51,8 %) från 11 olika nomineringsgrupper.
Kyrkomötet beslutar i frågor som handlar om kyrkoordningen (Svenska kyrkans regelverk) och andra frågor som har betydelse för hela Svenska kyrkan, till exempel kyrkohandboken och psalmboken.
Kyrkomötet sammanträder i Uppsala under två sessioner på hösten. Enligt nu gällande ordning hålls session 1 med utskottsarbete under vecka 40 i oktober, och session 2 med debatt och beslut under vecka 47 i november.

Allt om kyrkomötet
Sammanträdesplan, arbetsplan och föredragningslistor
Statistik över kyrkomötets ledamöter

Kyrkomötet i sociala medier:
Facebook: Kyrkomötet
Twitter: @Kyrkomötet och #kyrkomötet