Kyrkomötet avslutat - nu väntar val inför ny mandatperiod

2021 års kyrkomöte är avslutat efter tre dagar av debatt och beslut. På onsdagen har beslut fattats bland annat om en revision av psalmboken, en nationell dopkampanj och om att utreda möjligheten att även diakoner ska kunna anlitas till tjänsten Jourhavande präst. Årets kyrkomöte var det sista under mandatperioden 2018-2021. Nu väntar val av bland annat kyrkostyrelse och kyrkomötets presidium till den nya mandatperioden 2022-2025.
Votering i kyrkomötet 2021. Foto: Magnus Aronson/Ikon.

Ledamöterna har behandlat och fattat beslut utifrån 100 inkomna motioner och sex skrivelser från kyrkostyrelsen.

Ett urval av dagens beslut:
G 2021:1 Psalmboken
Kyrkomötet biföll kyrkostyrelsens skrivelse 2021:6, där inriktningen anges för en revision av Den svenska psalmboken. Processen har inletts med en öppen insamling av nya psalmer. Skrivelsen tar bland annat upp rättsliga och ekonomiska utmaningar i det fortsatta arbetet.

K 2021:13 Jourhavande präst
Med anledning av motion 2021:99 uppdrog kyrkomötet till kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning för att undersöka möjligheten att stärka jourhavande prästs verksamhet med ytterligare personella resurser, företrädelsevis diakoner.

S 2021:8 Nationell dopkampanj
Med anledning av motion 2021:55 uppdrog kyrkomötet till kyrkostyrelsen att samordna en nationell dopkampanj.

K 2021:10 Svenska kyrkans lärande- och undervisningspris
Med anledning av motion 2021:64 uppdra till kyrkostyrelsen att instifta ett Svenska kyrkans lärande- och undervisningspris.

K 2021:11 Könsidentitet och könsuttryck
Med anledning av motion 2021:67 uppdra till kyrkostyrelsen att ta fram ett officiellt teologiskt ställningstagande gällande könsidentitet och könsuttryck.

Kyrkomötet beslöt också att 40 miljoner kronor ska tillskjutas Act Svenska kyrkan och 15 miljoner kronor tillskjutas Svenska kyrkan i utlandet som kompensation för inkomstbortfall under coronapandemin.

Här publiceras alla kyrkomötets beslut 2021.

Debatt och beslutsfattande har webbsänts och kan ses i efterhand på https://www.svenskakyrkan.se/kyrkomotet/live

Pressbilder

Pressbilder från kyrkomötet läggs löpande upp på Svenska kyrkans bildbank Ikon - klicka på OK för att komma in i pressarkivet, ingen inloggning behövs.

Val till nya mandatperioden
Med årets kyrkomöte avslutas också mandatperioden 2018-2021. Nu följer valsammanträde för det nyvalda kyrkomötet som väljer ordförande och presidium för kyrkomötet, samt ny kyrkostyrelse för mandatperioden 2022-2025.

Votering i kyrkomötet 2021. Foto: Magnus Aronson/Ikon.