Kyrkomötets beslut 22 november

Kyrkomötet har idag fattat beslut om att ta avstånd från omvändelseterapi, utreda sänkt valbarhetsålder i församlingsråden samt påbörja förhandlingar om att avsätta skog till kulturrenoveringar. Kyrkomötet avslog efter lång debatt motionerna om utredning för krav på alla präster att viga samkönade par.
Omröstning på kyrkomötet 2022. Foto: Magnus Aronson/Ikon

I morgon, onsdag 23 november, fattas beslut i de ärenden som debatterats i dag, tisdag. Debatt och beslutsfattande direktsänds via webben och kan även ses i efterhand på https://www.svenskakyrkan.se/kyrkomotet/live

Några av dagens beslut i korthet:

Kl 2022:4 Omvändelseterapi

Kyrkomötet uttalar att Svenska kyrkan tar avstånd från omvändelseterapi och all form av verksamhet som syftar till att bota eller omprogrammera sexuell läggning eller könsidentitet.

TU 2022:4 Obehörigförklaring av biskop

Kyrkostyrelsen kommer att se över påföljderna när en biskop förklaras obehörig.

TU 2022:11 Sänkt valbarhetsålder till församlingsråd

Kyrkostyrelsen ska utreda en sänkt valbarhetsålder (till 16 år) för församlingsråd.

F 2022:1 Svenska kyrkans skogsförvaltning

Kyrkostyrelsen att påbörja förhandlingar med berörda myndigheter för att möjliggöra avsättningar i kyrkans skogar av virke till kulturrenoveringar av kyrkans fastigheter.

TU 2022:10 Vissa frågor om prästvigning

Efter lång debatt avslog kyrkomötet motionerna som gällde utredning om krav på alla präster att viga samkönade par.

Här finns alla beslut från kyrkomötet 2022.

Omröstning på kyrkomötet 2022. Foto: Magnus Aronson/Ikon

Om kyrkomötet

Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ och beslutar om frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan.

Kyrkomötets ledamöter väljs vart fjärde år i kyrkovalet.

Kyrkomötets 251 platser för mandatperioden 2022-2025 innehas av 134 kvinnor (53,4 %) och 117 män (46,6 %) från 13 olika nomineringsgrupper.

Kyrkomötet sammanträder i Uppsala under två sessioner på hösten. Enligt den nu gällande ordningen hålls session 1 vecka 40 (början av oktober) och session 2 vecka 47 (slutet av november).

Om kyrkomötet

Kyrkomötets ledamöter, grupper och presidium

Live-sändningar från kyrkomötet