Kyrkomötets session 1 avslutad - återsamlas i november

Kyrkomötets första session i Uppsala har nyss avslutats. De 251 ledamöterna återsamlas måndagen den 20 november för debatt och beslut. Direkt efter avlsutat kyrkomöte samlas det nyvalda kyrkomötet till valsammanträde den 23-24 november.

Kyrkomötets ordförande Karin Perers vid årets inledning av kyrkomötet, som återsamlas den 20 november i Uppsala. Foto: Magnus Aronson/IKON.

Kyrkomötets första session i Uppsala är nu över efter en veckas utskottsarbete. Betänkandena, som innehåller förslag till beslut utifrån 158 motioner och sammanlagt 8 skrivelser, kommer att behandlas under kyrkomötets andra session den 20-23 november i Uppsala.

Betänkandena beräknas, efter granskning och kvalitetssäkring, bli offentliga onsdag den 11 oktober och publiceras då på kyrkomötets webbplats: www.svenskakyrkan.se/kyrkomotet.

Läs mer: Vilket utskott som behandlat respektive motion/skrivelse.

Nytt kyrkomöte i november
Direkt efter att årets kyrkomöte avslutats den 23 november, samlas de i kyrkovalet nyligen invalda ledamöterna till kyrkomötet för mandatperioden 2018-2021. Detta valsammanträde 23-24 november inleder mandatperioden, och väljer då bland annat nytt presidium för kyrkomötet samt ny kyrkostyrelse.

Internationell biståndsallians möts i Uppsala19.10.2018 10:57Pressmeddelande

Den 27 oktober till 1 november håller ACT-alliansen sin tredje generalförsamling i Uppsala, med 350 deltagare från hela världen. ACT-alliansen är en av världens största biståndsallianser, där Svenska kyrkan och Diakonia är svenska medlemmar. Bland inbjudna gäster finns FN:s vice generalsekreterare, Amina Mohammed, högsta chefen för FN-organet UN Women, Phumzile Mlambo-Ngcuka, biståndsminister Isabella Lövin samt Carin Jämtin, generaldirektör för Sida.