Landslagsstjärnan Nilla Fischer kommenterar bristen på jämställdhet inom fotbollen i ny film
Intresset för damfotboll är stort. Bara i Sverige finns nästan 100 000 licensierade damspelare över 15 år. Trots det är skillnaderna mellan dam- och herrfotboll stora – och de visar sig redan tidigt.
De tar sig uttryck i allt från sämre träningstider och fotbollsplaner för tjejlagen till hur mycket pengar som ligger i prispotten i de stora tävlingarna. Framgång för damfotboll röner sällan lika stor uppmärksamhet som när herrlagen vinner cuper och de ekonomiska klyftorna mellan dem har ökat.
När landslagsstjärnan och Champions league-vinnaren Nilla Fischer mottog Diamantbollen i november 2018 bestämde hon sig för att använda sin röst för att lyfta tjejernas situation. I Stories from Swedens nya video berättar hon om sitt feministiska uppvaknande och hur viktig jämställdhet är för framtidens fotboll.
”Vi utövar samma sport, så varför har vi inte samma möjligheter?” frågar hon sig retoriskt. ”Vi måste agera och visa världen att vi inte gör skillnad mellan killar och tjejer som vill spela fotboll. All sport ska vara inkluderande.”
Stories from Sweden är ett dokumentärt filmkoncept som ska väcka nyfikenhet för Sverige. Filmerna följer enskilda människors berättelser och riktar sig till en ung internationell målgrupp som är intresserade av ämnen där Sverige har en tongivande roll såsom hållbarhet, innovation och samhällsfrågor som integration och jämställdhet.
”Vi är väldigt glada att Nilla vill medverka i vårt Youtubekoncept och dela med sig av sina tankar kring jämställdhet”, säger Sara Djupsund, projektledare på Svenska Institutet. ”Med den här filmen har vi på Svenska institutet möjlighet att sätta fokus på ett viktigt ämne, men också uppmärksamma vårt fantastiska landslag, nu när de ger sig ut i VM i Frankrike med sin första match tisdagen den 11 juni.”
Se filmen Taking a stand for women’s soccer – Stories from Sweden här.
Nyckelord
Kontakter
Tulle DurlingPress Officer international media
Tel:+46 -73 257 25 14, +46 -8 453 79 25tulle.durling@si.seBilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum