Lansering av kampanjen German Summer Cities

Tyskland står på plats 1 bland kulturresmål och stadsresmål för européer. Detta återspeglas i segmentens betydelse för tysk incoming: Mer än 60 procent av de europeiska resenärerna kommer enligt IPK 2018 som kulturturister till Tyskland, och de reser inte bara till metropolerna utan besöker även andra kulturturistiskt betydande städer och orter runt om i landet.

Strandhäng vid floden Spree i Berlin. FOTO: Sabine Lubenow / Lookphotos, LOOK Bildagentur der Fotografen

Utifrån dessa aspekter har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) skapat sin globala kampanj ”German Summer Cities” med de fem klustren urban city, romantik, semester vid vatten, sevärdheter samt konst och kultur.

DZT:s kooperationserbjudande har fått ett enormt gensvar inom den tyska turistnäringen. Totalt sett har 50 företag och organisationer skrivit på samarbetsavtal för mer än 100 marknadsföringspaket. Marknadsföringsåtgärder kommer att utföras på över 30 marknader. Premiumpartnern tyska Lufthansa deltar i alla aktiviteter inom ramen för German Summer Cities-kampanjen.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar:

– Denna globala marknadskampanj förstärker vår position som marknadsledande inom segmentet stads- och kulturresor i Europa. Våra deltagarpaket ger i synnerhet små och mellanstora företag en god möjlighet att marknadsföra sig internationellt. Med de fem klustren erbjuder vi ett brett spektrum för våra partner samt för konsumenter från hela världen.

Vi marknadsför våra German Summer Cities-städer med riktade kampanjer tillsammans med online travel-företagen Expedia Group Media Solutions, C-Trip och Aviasales.

Kampanjens landningssida på www.germany.travel/germansummercities är aktiv, och imagefilmen German Summer Cities ligger uppe på YouTube: https://youtu.be/ynk9sm0l6WE. Kampanjens enskilda kluster presenteras dessutom i fem korta, uttrycksfulla videor. Under ett antal pop up-event som sträcker sig över flera dagar presenterar DZT reselandet Tyskland på utvalda marknader. En social media-kampanj med stor räckvidd vänder sig till potentiella tysklandsresenärer på alla internationella marknader. Information om kampanjen finns på https://youtu.be/1uaMBDpr6tw.

DZT utvecklar sina årliga marknadsföringskampanjer utifrån marknads- och benchmarkanalyser för att belysa reselandet Tysklands olika facetter, och lanserar dessutom riktade kampanjer för att uppmärksamma Tysklands mindre kända facetter.

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27:53 CETPressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt18.12.2018 13:00:00 CETPressmeddelande

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag. Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv. I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus D