Lättare att få hjälp på lättakut

Lättakuten på Ekeby Hälsocenter blir lättare att använda. Nu kan patienterna registrera sig hemifrån inför sitt besök.

Registrering till Ekeby Lättakut hemifrån.

Sedan maj i år har vårdcentralen Ekeby Hälsocenter en lättakut för enklare akuta besvär.

Mottagningen tar emot obokade patienter med åkommor som hudbesvär, feber, allergi, urinvägsinfektion, ögon- och öronbesvär, halsont, smärta i knä, fot, nacke eller rygg.

På mottagningen lämnar patienten först en kort beskrivning av sitt mående via en datorskärm, för att sedan få hjälp av sjuksköterska och vid behov även av läkare.

Med den nya funktionen kan patienterna även registrera sina besvär hemifrån via sin mobil eller dator. När de sedan kommer till mottagningen behöver de bara checka in i receptionen innan de får träffa sköterskan.

- Tack vare Lättakuten kan vi korta väntetiderna och hjälpa fler patienter, både de med enklare besvär och de som har kroniska sjukdomar och större behov, säger Stina Sandberg, marknadschef och kundombudsman på Ekeby Hälsocenter.

Lättakuten använder sig av ett datoriserat system vilket gör administrationen av besöket enklare och sparar tid för vårdpersonalen, som istället kan använda tiden för att behandla patienten. Den nya funktionen för registrering hemifrån kommer att korta köerna ytterligare.

På lättakuten erbjuds hjälp med ett tiotal sjukdomssymptom. Alla patienter får först träffa en sköterska, vilket ofta kan erbjudas inom 30 minuter. De patienter som behöver får även träffa en läkare direkt efter sjuksköterskebesöket.

Det system som Lättakuten använder sig av heter Collabodoc och har utvecklats av läkaren Staffan Bjessmo.

- Min inställning är att patienterna alltid ska känna sig välkomna till oss i vården, att de ska bli professionellt bemötta och att de görs delaktiga i sin egen vård. Mötet med patienten behöver då förberedas på ett annat sätt för att det ska bli så bra som möjligt och inte heller ta onödigt lång tid, säger Staffan Bjessmo, vd på Collabodoc.

Patienterna som besöker Lättakuten får efter besöket möjlighet att lämna sina synpunkter genom en enkät med fem frågor. Patientnöjdheten är hög, 76 procent av patienterna som lämnat återkoppling ger Lättakuten högsta betyg.

Registrering till Ekeby Lättakut hemifrån.

Ekeby Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral, gynekologi och psykoterapi.

Ekeby Hälsocenter erbjuder även hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Ekeby Hälsocenter ägs av Ekebygruppen Vård och Omsorg AB som även äger vårdcentralen Aros Hälsocenter och Ability Care som bedriver arbete med ungdomar med psykisk ohälsa.

Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av allmänläkare, gynekologer, psykiater, fysioterapeuter, barnmorskor, distriktssköterskor, sjuksköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, undersköterskor, biomedicinsk analytiker och hälsopedagog.

Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala. Efterfrågan från patienterna är stor och växande. Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län och har närmare 10.000 listade patienter. För att kunna ta emot alla som söker sig till oss med bibehållen hög patientsäkerhet och tillgänglighet, korta väntetider och god service har vi kontinuerligt ökat våra resurser i form av personal och lokaler.

Vi är drygt 60 medarbetare fördelat på cirka 45 heltider. Vi arbetar i ett Hälsoteam där alla kollegor är nyckelpersoner med sin unika erfarenhet och kompetens.

Aros Läkarmottagning blir Aros Hälsocenter med ny ägare29.8.2018 08:33Pressmeddelande

Två av Uppsalas större vårdcentraler - Ekeby Hälsocenter och Aros Läkarmottagning - blir systervårdcentraler genom att ägarna till Ekeby Hälsocenter förvärvar Aros Läkarmottagning. I samband med ägarbytet byter Aros Läkarmottagning namn till Aros Hälsocenter. Förändringarna innebär att de två vårdcentralerna utvecklar sitt samarbete och kommer tillsammans att kunna erbjuda god tillgänglighet och ett brett utbud av hälso- och sjukvårdstjänster av hög kvalité.