Studentlitteratur ABStudentlitteratur AB

Lättläst bok från Vilja förlag tilldelas Karin Söder-stipendiet

Karin Söder-stipendiet 2019 tilldelas författarna Annelie Drewsen och Cilla Dalén för biografin Selma Lagerlöf – Ett liv, skriven på lättläst svenska och utgiven av Vilja förlag.

Varje år delar Selma Lagerlöf-sällskapet ut ett stipendium på 10 000 kronor, instiftat av den tidigare ordföranden Karin Söder. Stipendiet delas ut till den som på något sätt har bidragit till att sprida kunskap om, och väcka engagemang för, Selma Lagerlöf och hennes verk bland barn och unga.

Årets pristagare är Annelie Drewsen (tidigare lärare i svenska som andraspråk) och Cilla Dalén (bibliotekarie på Hjulsta grundskola) som i boken Selma Lagerlöf – Ett liv tillgängliggjort information om Selma Lagerlöfs liv och verk för en bred målgrupp som inkluderar både den ovana läsaren och den med läs- och skrivsvårigheter eller den som har svenska som andraspråk.

– Efter att vi hade skrivit om Astrid Lindgren och Alfred Nobel var det självklart att skriva om Selma Lagerlöf. Hennes böcker är kända långt utanför Sveriges gränser. Dessutom speglar hennes livsöde ett viktigt kapitel av svensk historia när kvinnor gradvis lyckades erövra rättigheter och till sist fick rösträtt, säger Annelie Drewsen.

Selma Lagerlöf-sällskapets motivering lyder: "Författarna Annelie Drewsen och Cilla Dalén tilldelas Karin Söderstipendiet för biografin Selma Lagerlöf – Ett liv, skriven på lättläst svenska och utgiven av Vilja förlag. Genom boken görs information om Selma Lagerlöfs liv och verk tillgänglig för en bred målgrupp som inkluderar såväl den ovana läsaren som den med läs- och skrivsvårigheter eller svenska som andraspråk. Detta tjänar till att öppna dörrarna för en vidare bekantskap med inte bara Lagerlöf och hennes författarskap, utan också språket och läsandet som sådant."

– Det var en väldigt fin motivering och ett erkännande av lättläst litteratur. Särskilt hedrande är det att priset delas ut av Selma Lagerlöf-sällskapet, säger Cilla Dalén.

– Vi behöver kunna läsa för att ta ställning och vara engagerade i det demokratiska samhället. Samma engagemang som Selma Lagerlöf uppmuntrade till redan för ett sekel sedan. Vilja förlag ger ut lättläst skön- och facklitteratur för de som av olika anledningar har svårt att ta till sig innehållet i en traditionell bok. Den lättlästa litteraturen fungerar ofta som en bro in i kulturen, litteraturen och samhället, menar Lina Nordstrand, ansvarig för Vilja förlag.

Stipendiet kommer att delas ut vid Selma Lagerlöf-sällskapets årsmöte i Berättarladan på Rottneros, lördagen den 10 augusti.

Vilja Förlag är ett dotterbolag till Studentlitteratur.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.

De har skrivit nytt standardverk för byggbranschen11.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det har länge saknats en heltäckande lärobok som följer hela byggprocessen, ansåg lärare och forskare i byggproduktion som för mer än tio år bestämde sig för att ändra på den saken. Nu är resultatet helt klart: bokserien Byggledning omfattar 2000 sidor och ett omfattande digitalt material. Innehållet vänder sig till ingenjörsstudenter och är även tänkt att fungera som handbok till yrkesverksamma.

När samhället är förälder – hur kan vi förbättra arbetet med placerade barn24.3.2021 13:00:00 CET | Pressmeddelande

För att stärka barns rättigheter implementerades barnkonventionen i svensk lag år 2020. Trots detta finns en stor kritik mot hur placerade barn behandlas. Samtidigt finns ett arbetsmiljöproblem där personalen behöver stöd för att kunna hjälpa barnen på rätt sätt. Annelie Karlsson, specialpedagog och Jennie Linde, pedagog, har skrivit boken När samhället är förälder - Stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn (Studentlitteratur, 2021) där de metoder som presenteras går helt i linje med barnkonventionen. Författarna har båda lång erfarenhet av att möta barn och unga i svåra situationer.

Radikalisering hotar demokratin – kunskapen behöver breddas15.2.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I osäkra tider växer radikala rörelser, vi vill ha något att luta oss mot som lindrar oron. Vi behöver förstå vad som driver människor till dessa rörelser för att veta med vilka medel vi ska motverka dem. Det menar Håkan Järvå, leg. psykolog med över 15 års erfarenhet av radikalisering och sekterism och författare till boken Radikalisering - Vägar in i och ut ur extremism och fundamentalism (Studentlitteratur, 2021).

Studentlitteratur satsar på skolutveckling med stöd av digitalt verktyg10.2.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges ledande utbildningsförlag inleder nu ett samarbete med IT-företaget MeAnalytics som står bakom en teknisk och pedagogisk innovation från Chalmers. Det handlar om ett digitalt stöd för kompetensutveckling på vetenskaplig grund. Appen LoopMe kommer att vara en del av Studentlitteraturs erbjudande för kompetensutveckling för personal i skolor och förskolor runt om i Sverige.