LED-teknik i kampen om detaljhandelns konsumenter
I en digital värld med ökad e-handel behöver den stationära butiken förstärka sin position. En av butikens möjliga byggstenar för att konkurrera är ljussättningen. En ljusdesignad miljö bidrar till en positiv köpupplevelse, vilket resulterar i att kunden spenderar både mer tid och pengar i butiken. LED-teknikens revolutionerande utveckling ligger till grund för oändliga möjligheter att gestalta en butikslokal med hjälp av ljus.
Den globala mötesplatsen för detaljhandeln, Euroshop 5 till 9 mars 2017, har även en belysningssektorn där över 200 internationella utställare visar butiksinnehavare, arkitekter, belysningsplanerare och -designers, hur flexibel och variationsrik användningen av ljus är. Vi får se hur ljusstyrka och färgsättning kan skifta alltefter hur dagsljuset förändras. Ljussättning kan skapa stämningar och ge en behaglig atmosfär både för kunder och personal. Ljusplaneringen sker t ex via rörelsestyrning, användarvänliga appar eller professionella ljusstyrningssystem. Idag är ljusdesignen en del i butikens helhetskoncept och återspeglar ibland till och med företagets varumärke. Ett bra exempel på lyckad ljusanvändning är den Argentinska varuhuskedjan Falabella. De har med hjälp av LED-teknik utrustat alla sina filialer med moderna och flexibla belysningskoncept. Deras belysningsapp orkestrerar ljussättningen alltefter skiftande säsong och höjdpunkter. En sofistikerad ljussättning aktiverar kunden, den livar upp butiken och styr kundens uppmärksamhet, t ex mot ett visst varusortiment. Det ger en komplett ny flexibilitet och dynamik för hela ljusdramaturgin.
Digital Signage i kombination med kompletterande ljuskällor såsom t ex LED-lister och -skärmar, tillsammans med övrig belysning i butiken, används allt oftare. Detaljhandeln är väldigt kostnadsmedveten och vill förstås gestalta den attraktiva inköpsvärlden, så energieffektivt som möjligt. För det är LED-tekniken är ett mycket bra alternativ.
Människans individuella behov och förväntningar är i fokus när det gäller ljussättning. Nya forskningsresultat visar hur ljus påverkar oss biologiskt och emotionellt (Human Centric Lighting/HCL). Resultat ligger till grund för nya moderna ljuskoncept. Kundernas hälsa och välbefinnande i naturligt ljus fungerar nämligen även i konstgjort ljus. Baserat på resultaten från en HCL fallstudie, gjord för den tyska livsmedelshandeln, demonstrerar bland annat ljustillverkaren Oktalite, hur HCL praktiskt kan fungera.
Euroshop 5 till 9 mars 2017 i Düsseldorf, Tyskland. www.euroshop-tradefair.com
Nyckelord
Kontakter
Michèle FaberSenior Project Manager - Messe Düsseldorf | Messe München
Tel:+46-8-665 18 22michele.faber@handelskammer.seBilder
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Stark tjänstehandel med Tyskland19.4.2024 09:12:17 CEST | Pressmeddelande
Den svenska utrikeshandeln med tjänster uppvisar generellt en avmattning, men handeln med grannen i söder står sig stark. I jämförelse med fjolåret ökade tjänsteexporten till Tyskland med drygt 20 procent och tjänsteimporten från Tyskland med knappt 8 procent. Starkast går turismen samt data- och telekomtjänster.
Tolv svenska cleantech-bolag utvalda för tyska marknaden27.3.2024 11:27:44 CET | Pressmeddelande
Genom ett internationaliseringsprogram som drivs av Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren är nu tolv svenska cleantech-företag utvalda för att coachas in på den tyska marknaden. Årets fokus ligger på hållbara städer och hållbar mobilitet.
Tyskland åter i topp för svensk export13.3.2024 11:32:03 CET | Pressmeddelande
Enligt färsk handelsstatistik från 2023 har nu Tyskland med en exportandel på 10,5 procent avlöst grannen Norge som Sveriges största exportmarknad. Likt tidigare år ligger Tyskland också på första plats när det gäller import av varor, andelen utgör 16,7 procent. Bakom ökningen ligger bland annat mycket starka siffror från fordonsindustrin.
Fond erbjuder intensivkurser i affärstyska för yrkesverksamma7.3.2024 12:41:57 CET | Pressmeddelande
Svensk-tyska Språkfonden har sedan 1987 delat ut språkstipendier till verksamma i svenskt näringsliv i syfte att tillgodose företagens behov av tyskspråkighet. Tysk-Svenska Handelskammaren som tagit över administrationen av fonden uppmuntrar nu företag att nyttja möjligheten och ansöka till vårens kurser.
Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska2.1.2024 12:15:00 CET | Pressmeddelande
Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum