Tysk-Svenska Handelskammaren

LED-teknik i kampen om detaljhandelns konsumenter

Dela
Messe Düsseldorf, Tillmann
Messe Düsseldorf, Tillmann

I en digital värld med ökad e-handel behöver den stationära butiken förstärka sin position. En av butikens möjliga byggstenar för att konkurrera är ljussättningen. En ljusdesignad miljö bidrar till en positiv köpupplevelse, vilket resulterar i att kunden spenderar både mer tid och pengar i butiken. LED-teknikens revolutionerande utveckling ligger till grund för oändliga möjligheter att gestalta en butikslokal med hjälp av ljus.   

Den globala mötesplatsen för detaljhandeln, Euroshop 5 till 9 mars 2017, har även en belysningssektorn där över 200 internationella utställare visar butiksinnehavare, arkitekter, belysningsplanerare och -designers, hur flexibel och variationsrik användningen av ljus är. Vi får se hur ljusstyrka och färgsättning kan skifta alltefter hur dagsljuset förändras. Ljussättning kan skapa stämningar och ge en behaglig atmosfär både för kunder och personal. Ljusplaneringen sker t ex via rörelsestyrning, användarvänliga appar eller professionella ljusstyrningssystem. Idag är ljusdesignen en del i butikens helhetskoncept och återspeglar ibland till och med företagets varumärke. Ett bra exempel på lyckad ljusanvändning är den Argentinska varuhuskedjan Falabella. De har med hjälp av LED-teknik utrustat alla sina filialer med moderna och flexibla belysningskoncept. Deras belysningsapp orkestrerar ljussättningen alltefter skiftande säsong och höjdpunkter. En sofistikerad ljussättning aktiverar kunden, den livar upp butiken och styr kundens uppmärksamhet, t ex mot ett visst varusortiment. Det ger en komplett ny flexibilitet och dynamik för hela ljusdramaturgin. 

Digital Signage i kombination med kompletterande ljuskällor såsom t ex LED-lister och -skärmar, tillsammans med övrig belysning i butiken, används allt oftare. Detaljhandeln är väldigt kostnadsmedveten och vill förstås gestalta den attraktiva inköpsvärlden, så energieffektivt som möjligt. För det är LED-tekniken är ett mycket bra alternativ. 

Människans individuella behov och förväntningar är i fokus när det gäller ljussättning. Nya forskningsresultat visar hur ljus påverkar oss biologiskt och emotionellt (Human Centric Lighting/HCL). Resultat ligger till grund för nya moderna ljuskoncept. Kundernas hälsa och välbefinnande i naturligt ljus fungerar nämligen även i konstgjort ljus. Baserat på resultaten från en HCL fallstudie, gjord för den tyska livsmedelshandeln, demonstrerar bland annat ljustillverkaren Oktalite, hur HCL praktiskt kan fungera.    

Euroshop 5 till 9 mars 2017 i Düsseldorf, Tyskland. www.euroshop-tradefair.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Messe Düsseldorf, Tillmann
Messe Düsseldorf, Tillmann
Ladda ned bild

Om

Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren
Box 27104
102 52 Stockholm

+46-8-665 18 00http://www.handelskammer.se

Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige

Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster. 

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Följ Tysk-Svenska Handelskammaren

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren

Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska2.1.2024 12:15:00 CET | Pressmeddelande

Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye