Lidl utlyser 11 miljoner för att påskynda omställningen till mer hållbara livsmedelssystem
Idag, den 17 augusti, öppnar ansökningsperioden för Lidl Future Initiatives. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” utlyser Lidl elva miljoner kronor till projekt som påskyndar utvecklingen av hållbara livsmedelssystem som levererar hälsosam mat. Pengarna ska gå till tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten som kan påskynda omställningen här och nu. Förra året stöttades projekt som kan bidra till att lösa samhällets plastutmaning. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastbärkassar.

Lidl Sverige vill vara en aktiv och pådrivande aktör i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Genom årets upplaga av Lidl Future Initiatives – Hållbarhetsakuten bidrar livsmedelskedjan med upp till elva miljoner kronor i stöd till projekt som kan lösa de utmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför.
- Det behövs snabba och effektiva förändringar av livsmedelssystemet för att nå FN:s globala hållbarhetsmål. Som livsmedelsaktör är vi en del av de utmaningar som branschen står inför. Förutom det vi redan gör i vår dagliga verksamhet kommer vi genom Hållbarhetsakuten bidra med elva miljoner kronor till tidskritiska projekt utanför vår egen verksamhet som kan göra skillnad här och nu, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.
Från och med idag till den 13 september välkomnas ansökningar från innovativa projekt och initiativ som kan genomföra förändringar här och nu. Såväl ideella organisationer, universitet och högskolor samt företag och aktörer som har möjlighet att bidra till omställningen kan söka om stöd.
Utlysningen omfattas av följande områden:
- Hållbara, innovativa och effektiva metoder inom jordbruksproduktionen som precisionsodling, klimatpositivitet, cirkularitet och regenerativt jordbruk.
- Forskning och innovation av framtidens hälsosamma och hållbara mat så som växtbaserade produkter.
- Smarta digitala lösningar som transformerar livsmedelssystemet med hjälp av AI och annan teknik, exempelvis för ökad biologisk mångfald.
- Innovation och utveckling för minskat matsvinn genom cirkulär livsmedelsproduktion.
- Beteendeförändring hos konsument som leder till exempelvis fler och bättre hållbara lösningar och ökat intag av hälsosam och hållbar mat.
Projekten kan handla om tester och piloter som snabbar på omställningen till framtidens hållbara livsmedelssystem, forskning och utveckling nära test- och implementeringsfasen eller lösningar som leder till direkta produktions- eller beteendeförändringar.
- Vi välkomnar utmanare och uppstickare över hela landet. Det finns många som engagerar sig i klimatfrågan och andra avgörande hållbarhetsfrågor för branschen och vi vill ge dessa nytänkande, viktiga och ofta utmanande projekt en möjlighet att få verklig effekt och chansen att driva branschen framåt, säger Johan Augustsson.
Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastbärkassar 1 juni 2018 till 30 april 2020 som ett initiativ för att minska konsumtionen av plast. Hela prishöjningen på 50 öre inklusive moms har oavkortat gått till Lidl Future Initiatives för finansiering av hållbarhetsprojekt utanför den egna verksamheten. Förra året prisades fem hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning de fick dela på tio miljoner kronor. Vinnarna var Friluftsfrämjandet, Karlstad Universitet, Rise IVF, KTH Kemisk Återvinning och Rise Solvolys.
Ansökningarna till Hållbarhetsakuten kommer att bedömas av en extern expertpanel bestående av ledande representanter för innovationssystem och forskning. Utvalda projekt som går vidare i processen presenteras sedan för en jury bestående av representanter från Lidl. Vinnarna prisas den 12 november 2020.
Expertpanelen består av:
Victoria Voss Bignet, doktorand, Stockholm Resilience Centre
Katarina Graffman, Fil Dr Kulturantropologi, Uppsala universitet
Håkan Isaksson, affärsstrateg, Sveriges lantbruksuniversitet
Johan Jörgensen, grundare Sweden Foodtech
Ulf Sonesson, Forsknings- och affärsutvecklingsansvarig, Jordbruk och Livsmedel, RISE
För mer information om utlysningen, se www.lidl.se/hallbarhetsakuten
För ytterligare information vänligen kontakta:
Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige: miriam.thunborg@lidl.se
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Ny direktör till Lidls fastighetsavdelning26.1.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige anställer Christoph Kraus som ny fastighetsdirektör då nuvarande direktör Thomas Brattlöw väljer att lämna. Christoph tillträder sin nya roll den 15 februari.
Lidl Sverige utsedd till Top Employer25.1.2021 08:18:04 CET | Pressmeddelande
Det oberoende europeiska institutet Top Employer har utsett Lidl Sverige till ”Top Employer Sverige”. Dessutom har hela Lidl-koncernen utsetts till ”Top Employer Europe”. Certifieringen bygger på att företaget uppfyller en rad olika krav kopplade till arbetsgivarfrågor.
Når hållbarhetsmål för giftfri textiltillverkning: Lidl i mål i Greenpeace detoxutmaning14.1.2021 11:11:22 CET | Pressmeddelande
I december 2014 var Lidl den första livsmedelskedjan att anta Greenpeace detoxutmaning och beslutade därmed att fasa ut skadliga ämnen från produktionen av textilier och skor. Samtliga mål nåddes under 2020 och livsmedelskedjans detoxresa presenteras nu i den omfattande rapporten Lidl Detox Report 2020.
Lidl Sverige sätter vetenskapliga klimatmål21.12.2020 09:50:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige har åtagit sig att sätta klimatmål inom ramen för Science Based Targets Initiative (SBTi). Det innebär att livsmedelskedjans klimatutsläpp ska sänkas i enlighet med Parisavtalet genom att undvika, minska eller kompensera för växthusgasutsläpp från verksamheten och leverantörsledet.
Två Lidl-butiker tävlar om titeln Årets Bygge 202117.12.2020 13:51:51 CET | Pressmeddelande
Två Lidl-butiker är med och tävlar om det prestigefyllda priset ”Årets bygge” som belönar samhällsbyggnadsbranschen. Det är de nya butikerna i Visby och Sigtuna Stadsängar som finns med på listan över projekt som gör upp om titeln.
Nu öppnar Lidl på Frölunda Torg10.12.2020 15:47:37 CET | Pressmeddelande
Idag öppnar Lidl en ny butik på Frölunda Torg. Den efterlängtade butiken blir den tredje i Frölunda, och totalt 13:e Lidl-butiken i Göteborg. Göteborgarna erbjuds därmed ännu fler möjligheter att ta del av ett brett sortiment av färska svenska varor och en stor variation av produkter till hem och hushåll.
Lidl samlar in julklappar tillsammans med Allwin8.12.2020 14:07:52 CET | Pressmeddelande
För fjärde året i rad genomför Lidl Sverige tillsammans med Allwin en julklappsinsamling. Ambitionen är att göra julen lite bättre för de familjer som har det svårt och bidra till en godare jul för fler. I Lidls butiker kan kunder och medarbetare lämna in julklappar under större delen av december. Allwin hämtar sedan paketen och delar ut dem till olika hjälporganisationer och kyrkor i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum