Lidl utlyser 11 miljoner för att påskynda omställningen till mer hållbara livsmedelssystem
Lidl Sverige vill vara en aktiv och pådrivande aktör i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Genom årets upplaga av Lidl Future Initiatives – Hållbarhetsakuten bidrar livsmedelskedjan med upp till elva miljoner kronor i stöd till projekt som kan lösa de utmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför.
- Det behövs snabba och effektiva förändringar av livsmedelssystemet för att nå FN:s globala hållbarhetsmål. Som livsmedelsaktör är vi en del av de utmaningar som branschen står inför. Förutom det vi redan gör i vår dagliga verksamhet kommer vi genom Hållbarhetsakuten bidra med elva miljoner kronor till tidskritiska projekt utanför vår egen verksamhet som kan göra skillnad här och nu, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.
Från och med idag till den 13 september välkomnas ansökningar från innovativa projekt och initiativ som kan genomföra förändringar här och nu. Såväl ideella organisationer, universitet och högskolor samt företag och aktörer som har möjlighet att bidra till omställningen kan söka om stöd.
Utlysningen omfattas av följande områden:
- Hållbara, innovativa och effektiva metoder inom jordbruksproduktionen som precisionsodling, klimatpositivitet, cirkularitet och regenerativt jordbruk.
- Forskning och innovation av framtidens hälsosamma och hållbara mat så som växtbaserade produkter.
- Smarta digitala lösningar som transformerar livsmedelssystemet med hjälp av AI och annan teknik, exempelvis för ökad biologisk mångfald.
- Innovation och utveckling för minskat matsvinn genom cirkulär livsmedelsproduktion.
- Beteendeförändring hos konsument som leder till exempelvis fler och bättre hållbara lösningar och ökat intag av hälsosam och hållbar mat.
Projekten kan handla om tester och piloter som snabbar på omställningen till framtidens hållbara livsmedelssystem, forskning och utveckling nära test- och implementeringsfasen eller lösningar som leder till direkta produktions- eller beteendeförändringar.
- Vi välkomnar utmanare och uppstickare över hela landet. Det finns många som engagerar sig i klimatfrågan och andra avgörande hållbarhetsfrågor för branschen och vi vill ge dessa nytänkande, viktiga och ofta utmanande projekt en möjlighet att få verklig effekt och chansen att driva branschen framåt, säger Johan Augustsson.
Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastbärkassar 1 juni 2018 till 30 april 2020 som ett initiativ för att minska konsumtionen av plast. Hela prishöjningen på 50 öre inklusive moms har oavkortat gått till Lidl Future Initiatives för finansiering av hållbarhetsprojekt utanför den egna verksamheten. Förra året prisades fem hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning de fick dela på tio miljoner kronor. Vinnarna var Friluftsfrämjandet, Karlstad Universitet, Rise IVF, KTH Kemisk Återvinning och Rise Solvolys.
Ansökningarna till Hållbarhetsakuten kommer att bedömas av en extern expertpanel bestående av ledande representanter för innovationssystem och forskning. Utvalda projekt som går vidare i processen presenteras sedan för en jury bestående av representanter från Lidl. Vinnarna prisas den 12 november 2020.
Expertpanelen består av:
Victoria Voss Bignet, doktorand, Stockholm Resilience Centre
Katarina Graffman, Fil Dr Kulturantropologi, Uppsala universitet
Håkan Isaksson, affärsstrateg, Sveriges lantbruksuniversitet
Johan Jörgensen, grundare Sweden Foodtech
Ulf Sonesson, Forsknings- och affärsutvecklingsansvarig, Jordbruk och Livsmedel, RISE
För mer information om utlysningen, se www.lidl.se/hallbarhetsakuten
För ytterligare information vänligen kontakta:
Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige: miriam.thunborg@lidl.se
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Premiär för Lidl i Hallonbergen21.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under torsdagsmorgonen slog Lidl Sverige upp portarna för sin andra butik i Sundbyberg. Den nya butiken är belägen i hjärtat av Hallonbergen centrum. Inför en skara köpsugna konsumenter klippte Sundbybergs kommunstyrelseordförande Peter Schilling bandet i snörusket som dragit in över landet och förklarade butiken öppnad.
Lidl Sverige officiell partner till 2025 IIHF Ishockey-VM20.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
När herrarnas 2025 IIHF Ishockey-VM avgörs i Sverige och Danmark den 9–25 maj 2025 är Lidl Sverige officiell partner till turneringen. Lidl kommer därför att närvara i matcharenorna under samtliga matcher som spelas i Sverige.
Lidl Sverige förlänger samarbetet med Handbollslandslaget20.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige tecknar avtal som förlänger samarbetet med Handbollslandslaget med ytterligare tre år. Det ursprungliga avtalet från 2019 förlängs för andra gången, och kommer nu att gälla fram till 2027. Samarbetet gäller både de svenska dam- och herrlandslagen.
Magiska jultider hos Lidl – skänker intäkter och samlar in pengar till Sveriges Stadsmissioner18.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige kommer under november och december ha ett gosedjur och ett leksakståg till försäljning i alla Lidls butiker. Dessutom kommer kunderna att kunna skänka 10 kronor i kassan. Alla intäkter går oavkortat till Sveriges Stadsmissioners matverksamhet runtom i landet så att fler familjer får äta sig mätta.
Klyftpotatis från Lidl vinner smaktest15.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten har redaktionen på Allt om Mat testat olika sorters klyftpotatis. Med fyra av fem möjliga poäng plockar kryddade potatisklyftor från Lidl hem en delad första plats i redaktionens smaktest. En topplacering att vara stolt över.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum