Lidl utlyser 11 miljoner för att påskynda omställningen till mer hållbara livsmedelssystem
Lidl Sverige vill vara en aktiv och pådrivande aktör i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Genom årets upplaga av Lidl Future Initiatives – Hållbarhetsakuten bidrar livsmedelskedjan med upp till elva miljoner kronor i stöd till projekt som kan lösa de utmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför.
- Det behövs snabba och effektiva förändringar av livsmedelssystemet för att nå FN:s globala hållbarhetsmål. Som livsmedelsaktör är vi en del av de utmaningar som branschen står inför. Förutom det vi redan gör i vår dagliga verksamhet kommer vi genom Hållbarhetsakuten bidra med elva miljoner kronor till tidskritiska projekt utanför vår egen verksamhet som kan göra skillnad här och nu, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.
Från och med idag till den 13 september välkomnas ansökningar från innovativa projekt och initiativ som kan genomföra förändringar här och nu. Såväl ideella organisationer, universitet och högskolor samt företag och aktörer som har möjlighet att bidra till omställningen kan söka om stöd.
Utlysningen omfattas av följande områden:
- Hållbara, innovativa och effektiva metoder inom jordbruksproduktionen som precisionsodling, klimatpositivitet, cirkularitet och regenerativt jordbruk.
- Forskning och innovation av framtidens hälsosamma och hållbara mat så som växtbaserade produkter.
- Smarta digitala lösningar som transformerar livsmedelssystemet med hjälp av AI och annan teknik, exempelvis för ökad biologisk mångfald.
- Innovation och utveckling för minskat matsvinn genom cirkulär livsmedelsproduktion.
- Beteendeförändring hos konsument som leder till exempelvis fler och bättre hållbara lösningar och ökat intag av hälsosam och hållbar mat.
Projekten kan handla om tester och piloter som snabbar på omställningen till framtidens hållbara livsmedelssystem, forskning och utveckling nära test- och implementeringsfasen eller lösningar som leder till direkta produktions- eller beteendeförändringar.
- Vi välkomnar utmanare och uppstickare över hela landet. Det finns många som engagerar sig i klimatfrågan och andra avgörande hållbarhetsfrågor för branschen och vi vill ge dessa nytänkande, viktiga och ofta utmanande projekt en möjlighet att få verklig effekt och chansen att driva branschen framåt, säger Johan Augustsson.
Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastbärkassar 1 juni 2018 till 30 april 2020 som ett initiativ för att minska konsumtionen av plast. Hela prishöjningen på 50 öre inklusive moms har oavkortat gått till Lidl Future Initiatives för finansiering av hållbarhetsprojekt utanför den egna verksamheten. Förra året prisades fem hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning de fick dela på tio miljoner kronor. Vinnarna var Friluftsfrämjandet, Karlstad Universitet, Rise IVF, KTH Kemisk Återvinning och Rise Solvolys.
Ansökningarna till Hållbarhetsakuten kommer att bedömas av en extern expertpanel bestående av ledande representanter för innovationssystem och forskning. Utvalda projekt som går vidare i processen presenteras sedan för en jury bestående av representanter från Lidl. Vinnarna prisas den 12 november 2020.
Expertpanelen består av:
Victoria Voss Bignet, doktorand, Stockholm Resilience Centre
Katarina Graffman, Fil Dr Kulturantropologi, Uppsala universitet
Håkan Isaksson, affärsstrateg, Sveriges lantbruksuniversitet
Johan Jörgensen, grundare Sweden Foodtech
Ulf Sonesson, Forsknings- och affärsutvecklingsansvarig, Jordbruk och Livsmedel, RISE
För mer information om utlysningen, se www.lidl.se/hallbarhetsakuten
För ytterligare information vänligen kontakta:
Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige: miriam.thunborg@lidl.se
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl tar hem storslam i Sveriges största PR-tävling12.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Spinngalan 2024, som gick av stapeln igår, tog Lidl hem storslam genom att vinna guld i kategorierna årets realtidsaktivering, årets presslansering, årets varumärkesbyggare och årets PR.
Lidl Sveriges bacon från Matriket kammar hem toppbetyg i nytt test12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges "Matriket svenskt skivat bacon" har blivit topptestat av Allt om Mat med imponerande 4 av 5 i betyg. I ett stort bacon-test där 12 olika sorter bedömdes, visade sig Matriket svenskt skivat bacon inte bara vara en av de bästa, utan också bland de mest prisvärda i testet.
Lidls basturökta skinka från Matriket får en guldplacering i nytt test3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte 14 olika rökta smörgåsskinkor på prov, kammade Matrikets basturökta skinka hem förstaplatsen med fem av fem plus. I samma test belönades även Matrikets svensk flatrökt skinka med tre plus.
Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum