Linn ska bestiga Mount Everest - på en dag!

Är det möjligt att bestiga Mount Everest på en dag? Kanske. Om man heter Linn Axelsson, bor i Västerås och har ett pannben av granit. Linn ska nämligen ge sig på utmaningen Björnöeverest och klara av Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets populära motionsutmaning på en dag.

Imorgon, den 11 september klockan 06.00, påbörjar Linn äventyret och ska bestiga Björnöbacken i Västerås totalt 253 gånger, vilket motsvarar klättringen upp till Mount Everest topp. Linn Axelsson är en före detta elitorienterare som aldrig tackar nej till utmaningar.

-       Jag älskar träning och framför allt löpning, berättar Linn. Rörelse och träning är både prehab, rehab och medicin som passar alla.

Imorgon är det alltså dags för Linn att göra det ingen gjort hittills – att klara Björnöeverest på en ynka dag. Lagom när solen har gått upp snörar hon på sig skorna och påbörjar utmaningen. Och under hela dagen kommer Korpen att vara på plats för att heja och bjuda på grillad korv till alla som är på plats och stöttar Linns rekordförsök.

Danny Vingehag, verksamhetschef Korpen Västerås

Seniorvecka ska få Jönköpings äldre att hitta motionen igen2.9.2021 07:59:00 CEST | Pressmeddelande

Under en hel vecka mellan den 6 och 12 september kommer Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet att arrangera Aktiv Senior-veckan i Jönköping. Det är Korpen Jönköping som kostnadsfritt erbjuder inspirerande aktiviteter som passar seniorer. Aktiviteter och motion anpassade för de äldre har varit nästintill omöjliga att genomföra under ett och ett halvt års tid. Den sociala mötesplatsen och fysiska utmaningen har försvunnit för en åldersgrupp som behöver just det sociala och fysiska. - Under den här veckan kommer vi på många orter runtom i Sverige att visa upp de verksamheter som passar och hjälper den äldre befolkningen att komma tillbaka, börja om eller upptäcka den fysiska rörelsens fantastiska kraft, säger Regina Hedström som är projektledare för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets projekt Aktiv Senior.