Lisa Ehde tillträder rollen som Arla Sveriges nya chef för Member & Agri Commercial (MAC) och tar därmed också plats i den svenska ledningsgruppen. Samtidigt lämnar Peter Kofoed, chef för Member Relations, Arla för rollen som chef för LRF Mjölk.

Lisa Ehde kommer närmast från Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, som Enhetschef äganderätt och konkurrenskraft, och innan dess som chef för LRF Mjölk, branschorganisationen för svenska mejerier och mjölkbönder.

– Jag mycket glad och stolt över att få välkomna Lisa till Arla. Den 1 oktober omorganiserades Member Relations för att möta de ständigt förändrade kraven från ägare, kunder och konsumenter och det är glädjande att kunna välkomna en person med Lisas kaliber till vårt team. Lisa kommer att spela en avgörande roll när det gäller att stärka och effektivisera vårt stöd och service till våra medlemmar och till vår kommersiella verksamhet, säger Graham Wilkinson, chef för den nyinrättade globala funktionen Member & Agri Commercial, MAC.

– Lisa kommer att bli en värdefull person i Arla Sveriges ledningsgrupp. Våra ägare är Arla och spelar självfallet en väsentlig roll för Arlas varumärke på en allt mer konkurrensutsatt marknad. Lisas roll, kompetens och erfarenhet kommer stötta vår resa framåt, säger Patrik Hansson, chef för Arla Sverige.

– Jag brinner för svensk mjölkproduktion och är därför oerhört glad och stolt över att få möjligheten att arbeta nära Arlabönderna i den här nya rollen. Jag ser med spänning fram emot att få bidra till att ytterligare öka Arlas konkurrenskraft på marknaden och se till att det fantastiska arbete Arlabönderna gör skapar ett ännu större kommersiellt värde, säger Lisa Ehde, ny chef för MAC i Sverige.

Peter Kofoed lämnar Arla för att bli chef för LRF Mjölk

Samtidigt lämnar Peter Kofoed, tidigare chef för Member Relations Sverige, Arla för rollen som chef för LRF Mjölk.

– Vi vill tacka Peter för det fantastiska arbete han har gjort för Arla och våra ägare. Under hans ledning av det svenska Member relations-teamet har viktiga förändringar skett på både marknaden och i Arla när det gäller exempelvis det uppdaterade kvalitetsprogrammet, klimatberäkningarna och ökad konkurrens för både mjölkråvara och mejeriprodukter. Vi önskar honom allt gott i hans nya roll på LFR Mjölk där han kommer att fortsätta skapa värde för både Arlabönder och andra mjölkbönder, säger Graham Wilkinson och Patrik Hansson unisont.

Lisa Ehde tillträder sin nya roll den 1 mars, 2021 och kommer att rapportera direkt till Graham Wilkinson

Peter Kofoed tillförordnad chef för MAC i Sverige tills Lisa Ehde tillträtt. Peter Kofoed lämnar preliminärt Arla den 1 april 2021.

Fakta MAC:

• Arla har ägare i sju länder. Relationen till ägarna hanteras framför allt genom Member relations.
  • Member relations är sedan oktober 2020 uppdelad i tre globala funktioner. Member and Agri Commercials (MAC) är en av dessa.
  • MAC:s huvudsakliga funktion är service till medlemmarna i de olika geografiska områdena och kommersiella satsningar som inkluderar bönder och gårdar.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla bjuder in till hoppfyllt kosläpp14.4.2021 09:28:24 CEST | Pressmeddelande

Förra årets digitala kosläpp hade närmare 700 000 visningar. Den här coronavåren bjuder Arla ännu en gång på lite hopp och bjuder in hela Sverige till att bevittna när kossor skuttar ut på grönbete. Sändningen leds av duon Mia Parnevik och Hampus Hedström. Genom samarbeten med över 120 lokala bagerier kommer tittarna bjudas på 32 000 bullar som kan avnjutas framför det digitala kosläppet den 24 april.

Frasigt är Årets Smak 20216.4.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart att Årets Smak 2021 är frasigt. Det avslöjades när Arla för tredje året i rad presenterade sin unika trendspaning som i år bland annat baseras på en analys av 20 000 Instagram-inlägg från kockar och konditorer världen över. Årets starkaste smaktrend, frasigt, är en uppskattad textur som har stor betydelse för smakupplevelsen då den ger kontrast till krämighet och gör att en rätt upplevs som komplett.