Lisa Ehde tillträder rollen som Arla Sveriges nya chef för Member & Agri Commercial (MAC) och tar därmed också plats i den svenska ledningsgruppen. Samtidigt lämnar Peter Kofoed, chef för Member Relations, Arla för rollen som chef för LRF Mjölk.

Lisa Ehde kommer närmast från Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, som Enhetschef äganderätt och konkurrenskraft, och innan dess som chef för LRF Mjölk, branschorganisationen för svenska mejerier och mjölkbönder.

– Jag mycket glad och stolt över att få välkomna Lisa till Arla. Den 1 oktober omorganiserades Member Relations för att möta de ständigt förändrade kraven från ägare, kunder och konsumenter och det är glädjande att kunna välkomna en person med Lisas kaliber till vårt team. Lisa kommer att spela en avgörande roll när det gäller att stärka och effektivisera vårt stöd och service till våra medlemmar och till vår kommersiella verksamhet, säger Graham Wilkinson, chef för den nyinrättade globala funktionen Member & Agri Commercial, MAC.

– Lisa kommer att bli en värdefull person i Arla Sveriges ledningsgrupp. Våra ägare är Arla och spelar självfallet en väsentlig roll för Arlas varumärke på en allt mer konkurrensutsatt marknad. Lisas roll, kompetens och erfarenhet kommer stötta vår resa framåt, säger Patrik Hansson, chef för Arla Sverige.

– Jag brinner för svensk mjölkproduktion och är därför oerhört glad och stolt över att få möjligheten att arbeta nära Arlabönderna i den här nya rollen. Jag ser med spänning fram emot att få bidra till att ytterligare öka Arlas konkurrenskraft på marknaden och se till att det fantastiska arbete Arlabönderna gör skapar ett ännu större kommersiellt värde, säger Lisa Ehde, ny chef för MAC i Sverige.

Peter Kofoed lämnar Arla för att bli chef för LRF Mjölk

Samtidigt lämnar Peter Kofoed, tidigare chef för Member Relations Sverige, Arla för rollen som chef för LRF Mjölk.

– Vi vill tacka Peter för det fantastiska arbete han har gjort för Arla och våra ägare. Under hans ledning av det svenska Member relations-teamet har viktiga förändringar skett på både marknaden och i Arla när det gäller exempelvis det uppdaterade kvalitetsprogrammet, klimatberäkningarna och ökad konkurrens för både mjölkråvara och mejeriprodukter. Vi önskar honom allt gott i hans nya roll på LFR Mjölk där han kommer att fortsätta skapa värde för både Arlabönder och andra mjölkbönder, säger Graham Wilkinson och Patrik Hansson unisont.

Lisa Ehde tillträder sin nya roll den 1 mars, 2021 och kommer att rapportera direkt till Graham Wilkinson

Peter Kofoed tillförordnad chef för MAC i Sverige tills Lisa Ehde tillträtt. Peter Kofoed lämnar preliminärt Arla den 1 april 2021.

Fakta MAC:

• Arla har ägare i sju länder. Relationen till ägarna hanteras framför allt genom Member relations.
  • Member relations är sedan oktober 2020 uppdelad i tre globala funktioner. Member and Agri Commercials (MAC) är en av dessa.
  • MAC:s huvudsakliga funktion är service till medlemmarna i de olika geografiska områdena och kommersiella satsningar som inkluderar bönder och gårdar.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 10.300 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Risk för ökat matsvinn när många firar jul hemma16.12.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

30 procent av all mat i Sverige kastas istället för att konsumeras. Och risken för matsvinnet ökar ännu mer när fler svenskar firar jul hemma. Matsvinn har en negativ påverkan på såväl klimatet som plånboken, vilket också är de två största drivkrafterna för konsumenterna att minska sitt matsvinn enligt en ny undersökning från Arla. Att frysa in överbliven mat är bästa tipset enligt experten, och julmat lämpar sig extra väl.

Arla tar strid mot Konkurrensverket14.12.2020 15:57:35 CETPressmeddelande

När Arla 2018 upptäckte att ett fel begåtts av en enskild medarbetare i en upphandling kontaktade Arla Konkurrensverket i enlighet med reglerna för det s k eftergiftsprogrammet. Felaktigheten medförde ingen ekonomisk vinning för Arla och avsikten med eftergiftsprogrammet är att företag som upptäcker och rapporterar dessa felaktigheter till Konkurrensverket inte ska dömas till böter. Arla var transparenta och lämnade in handlingar till Konkurrensverket som nu används som mot Arla. Arla tar strid mot Konkurrensverket och anser att det inte var lagstiftarens avsikt med eftergiftsprocessen. Konkurrensverkets handlande riskerar dessutom att andra bolag inte kommer att våga vara lika transparenta som Arla.

Arla startar digital outlet för att minska matsvinnet26.11.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

För att minska matsvinnet öppnar Arla en digital outlet där mejerivaror med kort hållbarhet säljs rejält mycket billigare. Målet är att dessa färska produkter ska komma till användning på restauranger och hos konsumenter. En ny undersökning Arla gjort visar att svenskarna är duktiga på att använda lukt och smak istället för bäst-före datumet för att avgöra om produkten är färsk, vilket bidrar till att mindre mat slängs i onödan.