Livsfarligt möta gängkriminell i trafiken

Dela
Gängkriminella utsätter allmänheten för livsfara i trafiken. Personer med kriminell livsstil begår också systematiskt grova trafikbrott. För att minska risken för dödsolyckor krävs ny lagstiftning mot grova hastighetsöverträdelser och drograttfylla, menar Riksförbundet M Sverige.

– Dessa personer uppträder ytterst ansvarslöst i trafiken. Det handlar bland annat om vansinneskörningar, drograttfylleri, olovlig körning och framförsel av stulna bilar. De kriminella använder också vägnätet för att ta sig till och från en brottsplats och för transporter av vapen, narkotika eller stöldgods, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Polisiära trafikinsatser har visat sig vara en effektiv metod för att komma åt gängkriminaliteten.

– Det är i sig viktigt att stävja trafikbrotten, men ett brott kommer sällan ensamt. Genom trafikinsatser mot dessa fenomen kommer polisen inte sällan över också stöldgods, narkotika, vapen och efterlysta personer. Tyvärr har antalet polisiära nykterhets- och hastighetskontroller minskat kraftigt över tid. Det behövs fler poliser på vägarna, säger Tony Gunnarsson.

I Danmark har polisen fått möjlighet att konfiskera bilar, och andra fordon, i samband med grova trafikbrott också om fordonet är leasat, lånat eller hyrt. Lagen infördes bland annat för att bättre komma åt unga livsstilskriminella män som kör mycket fort i tätbebyggelse.

Samtidigt har i Danmark straffet höjts från böter till fängelse för de allvarligaste hastighetsöverträdelserna. Den som i Danmark överskrider hastighetsgränsen med mer än 100 procent får ovillkorligen körkortet fråntaget i en period från sex månader till tio år, alternativt på livstid, beroende på brottets allvarlighetsgrad.

– Lagstiftningen måste anpassas efter den nya verkligheten även i Sverige. Det behövs skärpta straff för upprepade trafikbrott, grovt rattfylleri och extrema hastighetsöverträdelser. Polisen bör få göra rutinmässiga prov för narkotika utan krav på misstanke om brott och få möjlighet att konfiskera fler fordon. Det senare skulle vara verksamt även mot de som återkommande kör utan körkort eller systematiskt kör fordon registrerad på annan person, säger Tony Gunnarsson.

– Vägarna måste vara en trygg plats för alla som behöver bilen för arbete, fritid eller för att nyttja samhällsservice. Föräldrar ska kunna känna sig trygga att cykla med barnen i sommar. Därför måste hänsynslösa förare tas ur trafiken, säger Tony Gunnarsson.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

M Sverige
M Sverige
Fridhemsgatan 26
112 40 Stockholm

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Från EU-kommissionen har presenterats ett förslag på ny förordning gällande uttjänta fordon, eller så kallade ”end of life vehicles” – ELV. Nätverk på gemensam väg har tagit del av kommissionens förslag och ställer sig positivt till förslagets grundläggande syfte. Föreslaget är dock i konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye