LRF positiva till utredarens förslag om gårdsförsäljning av alkohol

I dagens DN debatt skriver den statliga utredaren Elisabeth Nilsson att hon föreslår gårdsförsäljning av alkohol. Det är tredje gången frågan utreds och första gången som statens utredare öppnar för gårdsförsäljning – om än i begränsad form. "Vi är positiva. Det här är ett förslag i rätt riktning och stärker besöksnäringen på landsbygden", säger Anna Kaijser på LRF Lokal mat och dryck.

Den statliga utredaren föreslår gårdsförsäljning av alkohol i begränsad form.

Under det senaste decenniet har intresset växt för hantverksmässig mat och dryck. Det attraherar såväl duktiga entreprenörer som nyfikna besökare med intresse för gastronomi. Samtidigt växer intresset för upplevelser på landsbygden med anknytning till mat och dryck. Därför är LRF Lokal mat och dryck positiv till att den statliga utredningen om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker fokuserat på just kopplingen till besöksnäringen.

- Nu har vi fått ett förslag som har alla förutsättningar att fungera utan att komma i konflikt med EU-rätten, Systembolagets monopol eller den svenska folkhälsan, säger Anna Kaijser på LRF Lokal mat och dryck.

Under hösten 2020 svarade åtta av tio i LRFs undersökning att de skulle starta gårdsförsäljning om möjligheten ges och att det skulle utgöra en viktig del i besöksnäringen, vara bra för lokalsamhället och attrahera utländska besökare.

Men i utredningsförslaget finns det strikta begränsningar i förslaget som gör att endast en liten del av de små producenterna få möjlighet att sälja alkoholhaltiga drycker på sitt tillverkningsställe.

Bland annat beviljas gårdsförsäljningstillstånd endast till de dryckesproducenter som bedriver småskalig hantverksmässig tillverkning av relativt små volymer. Tillverkningen får dessutom bara ske från tillverkningsstället och måste kombineras med en avgiftsbelagd besöksupplevelse med krav på kunskapshöjande innehåll; till exempel en provning eller en berättande rundvandring.

LRF anser att restriktionerna är onödigt restriktiva. Mat och dryck är viktiga komponenter för att kunna bygga hållbara och attraktiva besöksdestinationer. I ett sådant landskap är gårdsförsäljning av alkoholdrycker en viktig pusselbit.

- Med mat och dryck som reseanledning stärker vi berättelsen om oss själva och vår egen gastronomiska karta men trots sina begränsningar i utredarens förslag ser vi detta som ett viktigt steg i rätt riktning. Förslaget är tidsbegränsat på sex år. Då kan vi utvärdera och visa att gårdsförsäljning fungerar utan att äventyra vare sig den svenska folkhälsan eller vårt detaljhandelsmonopol, säger Anna Kaijser på LRF Lokal mat och dryck.

Den statliga utredaren föreslår gårdsförsäljning av alkohol i begränsad form.

Ny undersökning: 4 av 10 lantbruksföretagare minskar verksamheten på grund av kostnadskrisen25.1.2022 08:30:00 CET | Pressmeddelande

En ny undersökning från LRF visar att var fjärde lantbruksföretagare redan har dragit ner på sin verksamhet och att 4 av 10 planerar att minska produktionen under året. Anledningen är den kostnadskris som har drabbat svenskt lantbruk under hösten och vintern. "Det här är en bekräftelse på att läget har gått från bekymmersamt till allvarligt", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Jakt med mörkersikte har fått det att ljusna i vildsvinsfrågan19.1.2022 09:30:00 CET | Pressmeddelande

Vildsvinsolyckorna har minskat med 25 procent på ett år. Ökat samarbete, bättre mätning av skadorna och en ny lag som tillåter jakt med mörkersikte är några av anledningarna som ligger bakom resultatet. "Det är fullt möjligt att 2021 var året då vi visade att vi kan påverka olycksstatistiken. Vi måste fortsätta att jobba hårt tillsammans för att vi ska nå målet om halverade skador i jordbruket till 2025", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Skogsägare vinner mot staten - har rätt till ersättning22.12.2021 14:16:33 CET | Pressmeddelande

Idag bekräftade Mark- och miljööverdomstolen att de markägare som hindrats att bruka sin skog på grund av artskyddsregler har rätt till ersättning. "Det är mycket glädjande besked och en stor lättnad. I första hand för de skogsägare som hittills har förhindrats att bruka sin skog och där myndigheterna nekat ersättning. Men även för andra skogsägare kan komma att drabbas av samma sak", säger Paul Christensson, ordförande LRF Skogsägarna.