Lucas di Grassi och René Rast kör för Audi i nästa års VM-klassade Formel E

Lucas di Grassi och René Rast är förarteamet som kommer att köra för Audi Sport ABT Schaeffler under nästa säsong. Den eldrivna racingserien körs då för första gången som officiellt FIA världsmästerskap.

Lucas di Grassi och René Rast kör Formel E för Audi Sport ABT Schaeffler 2021

“Med hans imponerande insats i Berlin visade René att han är bekväm i Formel E och samtidigt snabb och framgångsrik. Han har absolut förtjänat sin plats i teamet,” säger Dieter Gass, motorsportchef hos Audi. Rast körde enbart finalen i Berlin och plockade både poäng och tog en pallplats.

“Tävlingarna i Berlin väckte definitivt min aptit, så jag ser fram emot min första säsong i Formel E,” säger Rast. “Att starta i ett världsmästerskap för Audi är nästa spännande kapitel i min karriär och jag ser verkligen fram mot det.” Rast har kört för Audi sedan 2009. Utöver segrar i 24-timmars på Daytona, Spa och Nürburgring har han vunnit ADAC GT Masters och blivit DTM-mästare två gånger. Rast är dessutom i ledningen inför de sista två racen för säsongen på Hockenheim.

Förutom René Rast fortsätter Lucas di Grassi köra för Audi Sport ABT Schaeffler. Lucas di Grassi gör sin sjunde säsong i Formel E och är efter 69 race den sammanlagt bästa föraren med 32 pallplatser. Di Grassi har tagit hem tio segrar totalt, däribland den första i Formel E som gick i Beijing 2014. “Jag har upplevt allt under de här sex åren: stora framgångar, nederlag och vansinniga känslor. Och det bästa väntar fortfarande med tanke på att serien nu blir ett FIA-världsmästerskap,” säger di Grassi som nyligen avslutade den första säsongen där han inte var en av de tre bästa förarna. “Tillsammans med Audi och René, kommer jag ge allt för att vi skall vara med och fightas om världsmästartiteln 2021.”

”För mig var det extremt viktigt att ha två förare som pushar varandra till maximal prestation,” säger Dieter Gass. “Med Lucas och René har vi lyckats. Lucas är den mest framgångsrika föraren i fältet och extremt hungrig på att vinna sin andra titel. René lämnade ett imponerande avtryck i Berlin. Vi har uppskattat hans beslutsamhet år efter år i DTM. Jag ser redan fram emot att få uppleva den i Formel E.”

Starten på den sjunde säsongen av Formel E är planerad till mitten av januari 2021 i Santiago i Chile, racet i Berlin är planerat till den 19 juni. Totalt kommer VM-kalendern fyllas med totalt 12 events för Lucas di Grassi, René Rast och Audi e-tron FE07.

Se filmen: Lucas di Grassi och Audi fortsätter den elektrifierade resan

Lucas di Grassi och René Rast kör Formel E för Audi Sport ABT Schaeffler 2021
René Rast i Berlin 2020
Lucas di Grassi

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

I första klass mot framtiden2.9.2021 23:06:09 CEST | Pressmeddelande

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Audi på väg mot klimatneutral mobilitet1.9.2021 10:29:15 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar tillverkningen av den sista nya förbränningsmodellen från Audi. Från 2026 kommer premiummärket enbart släppa helt eldrivna nya modeller på marknaden. Tillverkningen av förbränningsmotorer kommer samtidigt att fasas ut fram till 2033. För att bli ledande leverantör av klimatneutral mobilitet optimerar Audi varje länk i värdekedjan och engagerar sig dessutom i utbyggnaden av förnybar energi. På temat “Hållbarhet” under Audis mediadagar inför bilsalongen IAA, presenterade företaget bland annat sin vision för klimatneutral tillverkning och visade hur hållbarhet implementeras i värdekedjan.

Vorsprung 2030: Audi ökar takten i omställningen26.8.2021 19:06:06 CEST | Pressmeddelande

Audi satsar på att bli hållbart, socialt och teknisk ledande till 2030. “Företagsstrategin ‘Vorsprung 2030’ säkerställer Audis handlingskraft för framtiden,” säger Markus Duesmann, CEO för AUDI AG. Förändringstakten i vårt samhälle ökar snabbt. Vi ökar därför takten på vår egen omställning.” För några veckor sedan annonserade Audi att företagets nya modeller från och med 2026 kommer att vara helt eldrivna. Produktionen av förbränningsmotorer fasas gradvis ut fram till 2033. Det tydliga beslutet är resultatet av en intensiv strategiprocess med ambitionen att fortsätta växa med lönsamhet.

Audi skysphere concept – framtiden ligger öppen10.8.2021 20:03:10 CEST | Pressmeddelande

Med en spektakulär roadster visar Audi upp den första medlemmen i en ny familj konceptbilar. Audi skysphere concept är en eldriven tvådörrars cabriolet vars linjer ger oss en direkt hint om framtidens Audi-design. Med konceptet vill Audi illustrera märkets vision för morgondagens progressiva lyxsegment, där kupén är interaktiv, och bilen en plattform för upplevelser. Autonom körning, interiör med revolutionerande ny design, och ett helt digitalt ekosystem gör det möjligt. Audi skysphere concept visas publikt vid Pebble beach under Monterey Car Week, inte långt från märkets nya designstudio i Malibu, där konceptbilen skapats.

Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen3.8.2021 09:39:40 CEST | Pressmeddelande

Med en tid på 7:40.748 minuter är nya Audi RS 3 Sedan snabbast i kompaktklassen runt Nürburgrings nordslinga. Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare för Audi Sport, förbättrade det tidigare varvrekordet i klassen med 4,64 sekunder. Framförallt bidrog den nya torque splittern, med sin helt variabla momentfördelning på bakaxeln, till rekordtiden. Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är nu beställbara med lansering i höst.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.