M Sverige kritiska till nya reseavdraget
– De faktiska konsekvenserna av reformen skulle bli skattehöjningar för dem som är beroende av bilen för att ta sig till jobbet, oavsett avstånd, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
Ett av målen med den förändring som regeringen vill få till stånd är att skapa en överflyttning av arbetsresor med bil till kollektivtrafik i syfte att minska utsläppen. Den föreslagna reformen skulle dock skapa onödiga målkonflikter och ha dålig träffsäkerhet, menar Caroline Drabe.
– Vi välkomnar att också pendlare med kollektivtrafik får ta del av reseavdraget, men detta får inte ske på bekostnad av dem som är beroende av bilen för att ta sig till jobbet. Beroende på avstånd till arbetet kommer bilisten i slutändan att betala in högre skatt på mellan 800 kronor och 4 300 kronor per år.
Riksförbundet M Sverige uppmanar regeringen att i stället gå vidare med mer effektiva klimatpolitiska åtgärder.
– Det finns redan fullgoda klimatpolitiska styrmedel i form av drivmedelsskatt och kravet på inblandning av biobränsle. Vi har också föreslagit en skrotningspremie för äldre bilar och en dubblering av antalet publika laddstolpar.
– Reseavdraget har haft till syfte att möjliggöra nödvändig arbetspendling. Så borde det förbli även med den planerade subventionen. Skulle reseavdraget reformeras i enlighet med regeringens förslag skulle arbetsmarknaden påverkas negativt, menar Caroline Drabe.
– Tidsvinst är den viktigaste anledningen till att människor arbetspendlar med bil. Med den föreslagna reformen skulle arbetsresor för bilister bli dyrare och det skulle bli mindre attraktivt att till exempel ta anställning i samhällsnyttig service som kräver resa med bil. Dessutom tas subventionen bort för avstånd längre än åtta mil. Detta skulle motverka arbetet för högre sysselsättning, större arbetsmarknadsregioner och ytterligare försvåra företagens rekryteringsproblem.
Även Riksförbundet M Sverige ser ett behov av att förändra reseavdraget, inte minst mot bakgrund av de höjda skatterna och priserna på drivmedel. Redan i dag är reseavdraget lågt i relation till de faktiska kostnader skattebetalarna har för sina arbetsresor. Den skattefria milersättningen har legat stilla på 18,50 kronor sedan 2009.
– Reseavdraget borde utvecklas snarare än utarmas. M Sverige kräver att ersättningsmöjligheterna och skattelättnaden för att använda bil breddas och förstärks. Dels bör dagens skattefria nivå höjas till 27 kronor per mil, dels bör avdraget bli tillgängligt för fler, exempelvis pensionärer, och omfatta fler typer av resor, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Nykter körning i påsk16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är äntligen här. Men med storhelgen kommer också risker. Riksförbundet M Sverige uppmanar alla att bidra till nykterhet i påsktrafiken.
Ta det lugnt i påsktrafiken14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på vägarna. Många åker till hembygden, stugan eller kanske till fjällen. Det gäller att vara beredd på att det kommer vara mycket trafik och att planera sin resa.
Orimligt att smitning från viltolycka räknas som jaktbrott9.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I nuläget finns ingen statistik över hur många som döms för smitning från viltolycka, det drabbar både jägarkåren och trafiksäkerheten. – När smitning från viltolycka registreras som jaktbrott, inte trafikbrott, saknas kunskap om mängden smitningar, säger Jacob Sidenvall, Riksförbundet M Sverige.
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum