Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Magarity och Glomazic ansluter till landslaget

Vi närmar oss Basket-EM, och EM-truppen börjar ta form. Nu har vi besked kring de spelare som inte var med i Södertälje under det första träningslägret. Regan Magarity och Abigail Glomazic ansluter medan Hanna Johansson och Nathalie Fontaine lämnar återbud.

Nathalie Fontaine och Hanna Johansson kommer tyvärr inte att kunna delta i EM. Båda har efterhängsna skador. Hanna Johansson var en av SBL dams bästa spelare under året och en stor faktor i att nykomlingarna Högsbo gick hela vägen till SM-final. Nathalie Fontaine var en viktig pjäs i EM-kvalet där hon med sin fysiska kapacitet kunde bryta igenom försvaret. Båda har varit skadade under året och naturligtvis fanns det förhoppningar men de båda spelarna har nu i samråd med landslagsledningen beslutat att inte delta.

- Väldigt tråkigt att Hanna och Nathalie inte kommer att kunna delta. Nathalie är och kommer vara en viktig kugge i damlandslaget, och med den säsongen Hanna har gjort hade det varit spännande att se henne fajtas om en plats, säger landslagsansvarige Fredrik Joulamo.

A3 Baskets Abigail Glomazic (tidigare Asoro) ställdes mot just Hanna Johansson i SM-finalerna och kommer nu för första gången att ansluta till seniorlandslaget. 25-åringen snittade 11 poäng och 6 returer per match för A3 och har innan denna säsong varit proffs i både Storbritannien och Tyskland. Den senaste säsongen hade hon den sjätte bästa +/- statistiken i hela SBL dam.
- Abigail ger oss en atletism och defensiv mångsidighet från vingpositionen. Hon har alltid varit en stark attackspelare, men har numera också ett skott att respektera, säger Fredrik.

Regan Magarity blev ett namn på allas läppar när hon draftades av WNBA-laget Connecticut Sun i våras. Efter tre veckors träningsläger var Regan en av de sista som fick lämna laget inför premiären. Hennes rörlighet, returtagning och spelförståelse både defensivt och offensivt har varit viktiga delar av hennes framgång i den amerikanska collegebasketen. Hon snittade en ”double-double” (tvåsiffrigt i både poäng och returer) under säsongen för Virginia Tech och satsar nu på en proffskarriär. 23-åringen kommer nu att göra sina första landskamper för seniorlandslaget och ansluter tillsammans med Asoro i Slovenien, där Sverige möter värdnationen och Storbritannien.
- Regan Magarity kommer förhoppningsvis ge oss en dimension till i spelet. Hennes basketsmartness och spetskompetens i returtagning är saker som alla lag behöver. Det ska bli mycket intressant att se hur hon fungerar i vårt spel, säger Fredrik Joulamo.

Utöver dessa så kommer två av Sveriges största namn att ansluta senare. Frida Eldebrink bedriver rehabträning och ansluter till truppen den 16 juni. Amanda Zahui spelar med WNBA-laget New York Liberty och kommer till Spanien den 20 juni där Sverige kommer att matcha mot Spanien och Storbritannien.

Ikväll spelar Sverige sin första träningslandskamp. För motståndet står Ryssland och ni kommer att kunna få matchreferat och statistik på www.basket.se samt SBBF:s Twitterkanal www.twitter.com/basketse

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.