Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Magarity och Glomazic ansluter till landslaget

Vi närmar oss Basket-EM, och EM-truppen börjar ta form. Nu har vi besked kring de spelare som inte var med i Södertälje under det första träningslägret. Regan Magarity och Abigail Glomazic ansluter medan Hanna Johansson och Nathalie Fontaine lämnar återbud.

Nathalie Fontaine och Hanna Johansson kommer tyvärr inte att kunna delta i EM. Båda har efterhängsna skador. Hanna Johansson var en av SBL dams bästa spelare under året och en stor faktor i att nykomlingarna Högsbo gick hela vägen till SM-final. Nathalie Fontaine var en viktig pjäs i EM-kvalet där hon med sin fysiska kapacitet kunde bryta igenom försvaret. Båda har varit skadade under året och naturligtvis fanns det förhoppningar men de båda spelarna har nu i samråd med landslagsledningen beslutat att inte delta.

- Väldigt tråkigt att Hanna och Nathalie inte kommer att kunna delta. Nathalie är och kommer vara en viktig kugge i damlandslaget, och med den säsongen Hanna har gjort hade det varit spännande att se henne fajtas om en plats, säger landslagsansvarige Fredrik Joulamo.

A3 Baskets Abigail Glomazic (tidigare Asoro) ställdes mot just Hanna Johansson i SM-finalerna och kommer nu för första gången att ansluta till seniorlandslaget. 25-åringen snittade 11 poäng och 6 returer per match för A3 och har innan denna säsong varit proffs i både Storbritannien och Tyskland. Den senaste säsongen hade hon den sjätte bästa +/- statistiken i hela SBL dam.
- Abigail ger oss en atletism och defensiv mångsidighet från vingpositionen. Hon har alltid varit en stark attackspelare, men har numera också ett skott att respektera, säger Fredrik.

Regan Magarity blev ett namn på allas läppar när hon draftades av WNBA-laget Connecticut Sun i våras. Efter tre veckors träningsläger var Regan en av de sista som fick lämna laget inför premiären. Hennes rörlighet, returtagning och spelförståelse både defensivt och offensivt har varit viktiga delar av hennes framgång i den amerikanska collegebasketen. Hon snittade en ”double-double” (tvåsiffrigt i både poäng och returer) under säsongen för Virginia Tech och satsar nu på en proffskarriär. 23-åringen kommer nu att göra sina första landskamper för seniorlandslaget och ansluter tillsammans med Asoro i Slovenien, där Sverige möter värdnationen och Storbritannien.
- Regan Magarity kommer förhoppningsvis ge oss en dimension till i spelet. Hennes basketsmartness och spetskompetens i returtagning är saker som alla lag behöver. Det ska bli mycket intressant att se hur hon fungerar i vårt spel, säger Fredrik Joulamo.

Utöver dessa så kommer två av Sveriges största namn att ansluta senare. Frida Eldebrink bedriver rehabträning och ansluter till truppen den 16 juni. Amanda Zahui spelar med WNBA-laget New York Liberty och kommer till Spanien den 20 juni där Sverige kommer att matcha mot Spanien och Storbritannien.

Ikväll spelar Sverige sin första träningslandskamp. För motståndet står Ryssland och ni kommer att kunna få matchreferat och statistik på www.basket.se samt SBBF:s Twitterkanal www.twitter.com/basketse

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.