Mäklarbarometern: Stillastående priser avslutar 2021

Om fastighetsmäklarnas prognos slår in är stillastående priser att vänta på både bostadsrätter och småhus under fjärde kvartalet 2021. Fler fastighetsmäklare i Stor- Stockholm jämfört med i Stor-Malmö och Stor-Göteborg gör prognosen att priserna kommer att falla, speciellt på småhus. I Stor-Malmö bedöms utbudet av bostadsrätter öka och efterfrågan samtidigt minska, vilket lokalt kan påverka såväl förmedlingstid som pris.

I SBAB:s Mäklarbarometer har fastighetsmäklare verksamma i landets tre storstadsregioner sedan 2005 fått bedöma marknadsläget utifrån olika parametrar. Mäklarna i barometern gör fyra kvartalsvisa prognoser per år och denna gång är det fjärde kvartalet (oktober till december) 2021 som bedöms.

Bedömning av priserna
En av parametrarna som bedöms är prisutvecklingen och så här ser prognosen för sista kvartalet i år ut för bostadsrätter respektive småhus:

Prisutveckling för bostadsrätter

Ökar kraftigt

Ökar något

Minskar något

Minskar kraftigt

Stor-Stockholm

56

27

Stor-Göteborg

25

63

11

Stor-Malmö

7

69

24

0

Källa: Mäklarbarometern SBAB, andel i procent. Not: Avrundning till närmaste hela procenttal kan göra att siffrorna inte summerar till hundra procent.

Prisutveckling för småhus

Ökar kraftigt

Ökar något

Minskar något

Minskar kraftigt

Stor-Stockholm

19

45

34

Stor-Göteborg

27

62

10

Stor-Malmö

8

14

73

5

0

Tonvikten i fastighetsmäklarnas bedömning av det sista kvartalet är att resten av året ger mer eller mindre stillastående priser. I Stor-Stockholm är fastighetsmäklarna något mer pessimistiska än sina kollegor i övriga storstäder. Det senare gäller framför allt småhus.

- När bostadsmarknaden förändras är erfarenheten att det oftast snabbast syns i Stockholm varefter det sprider sig till övriga regioner. Jag tror dock inte på någon dramatik gällande prisutvecklingen vare sig uppåt eller nedåt, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

- Sett till hur det brukar se ut så här års, står nu en lugnare period för dörren. Även julen är i antågande. Det slår sannolikt igenom i fastighetsmäklarnas prognos. Det fastighetsmäklarna fångar upp är den allmänna tendensen men det är viktigt att påminna om att ingen bostadsaffär är den andra lik. Det finns bostäder som säljs mycket snabbt och andra som det tar längre tid att förmedla. Budgivningen för vissa bostäder kommer i gång först efter visning och omvisning. För andra bostäder kommer första budet innan visning. Det kan handla om tajming, vilka spekulanter som kommer på visningen och hur långt ifrån köparen och säljaren initialt står varandra, säger Claudia Wörmann.

Bedömning av efterfrågan och utbud
De flesta mäklarna gör bedömningen att utbudet av bostäder till salu och efterfrågan ligger kvar på samma nivå i både Stor-Stockholm och Stor-Göteborg. I Stor-Malmö bedöms utbudet av bostadsrätter till salu öka samtidigt som efterfrågan bedöms sjunka, vilket kan påverka både förmedlingstider och prisutvecklingen lokalt.

Stor-Stockholm Bostadsrätt

50

11

Fakta om SBAB:s Mäklarbarometer
SBAB:s Mäklarbarometer är en kvartalsvis enkät till 220 fastighetsmäklare i Stor-Stockholm, Stor-Göteborg och Stor-Malmö som genomförts sedan 2005. Den görs av Origo Group på uppdrag av SBAB. Den senaste enkäten gjordes från 13:e till 27:e september 2021.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Splittrad bild av boprisutvecklingen i november – störst tryck nedåt i Norra Sverige2.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

November uppvisade en regionalt splittrad boprisutveckling. Lägenhetspriserna sjönk i tre av sex regioner och småhuspriserna i två av sex regioner. Som mest sjönk såväl lägenhets- som huspriserna i Norra Sverige. Största prisuppgången på lägenheter syntes i Södra Sverige och på hus i Stormalmö. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under november.

Tydlig trend mot överproduktion av hyresrätter i Sverige som helhet30.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det finns en tydlig trend mot att det byggs för många hyresrätter i Sverige som helhet i förhållande till efterfrågan och jämfört med både småhus och bostadsrätter. I Västra Götaland råder redan ett tydligt överskott på nya hyresrätter. Detta när hänsyn tas till hushållens efterfrågan mätt utifrån deras betalningsförmåga. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för tredje kvartalet 2021.

Kändistät ensemble i säsongsavslutningen för Boendeekonomi är jättekul!29.11.2021 11:44:21 CET | Pressmeddelande

Idag är det premiär för säsongsavslutningen i SBAB:s reklamkoncept Boendeekonomi är jättekul! Det som började med planeringen av världens största inflyttningsfest har lett till en konflikt som mynnar ut i en direktsänd TV-debatt där det en gång för alla ska avgöras: ska boendeekonomi vara jättekul eller måste det vara jättetråkigt? Förutom de ordinarie skådespelarna i serien, Björn Gustafsson, Erik Haag och Nour el Refai, är det en kändistät ensemble som gästar finalen, med Carola Häggkvist, Kalle Moraeus och Marianne Rundström i olika roller.