Makropodden gör succé – dubblerar takten

Behovet av trovärdig och balanserad information om det som händer i ekonomin är stort. Därför dubblerar vi nu utgivningstakten av den uppskattade makropodden Måhlén & Marçal.
Världskarta med sedlar. Foto: Christine Roy, Unsplash, CC-licens.

Från och med den i dag kommer podden ut varje vecka i stället för som tidigare varannan. Inspelningen görs tidigt på onsdagsmorgnar. Mellan klockan sju och åtta finns ett nytt avsnitt redo för lyssning på EFN.se och där poddar finns.

”Vi har märkt en tillströmning av lyssnare. Och det verkar inte vara bara de redan insatta utan en bredare målgrupp som vill veta mer. Vi vill möta detta behov”, säger Anna Fagerström, ansvarig utgivare.

”Lika lite som några andra har Claes och Katrine svaren på vad som kommer att hända i framtiden, men jag tror att lyssnarna uppskattar att de i lugn och ro talar fram en välgrundad och balanserad kommentar och analys”, säger Anna Fagerström.

Claes Måhlén, chefstrateg på Handelsbanken, är en av Sveriges mest framstående makroekonomer. Katrine Marçal är erfaren ekonomijournalist och mångårig EFN-medarbetare.

* * *

Vi på EFN jobbar hårt varje dag för att på ett balanserat och trovärdigt sätt berätta om det som händer.

Det här är vårt löfte till dig som tittar på EFN Ekonomikanalen:

Vi rapporterar inte bara vad som händer. Vi vill också – med hjälp av de bästa experterna – guida dig och hjälpa till med att hitta en väg framåt.

Här är några aktuella klipp om coronakrisen:

Så får du resan återbetald – om dina rättigheter när du beställt en resa och vill stanna hemma i stället (video, 3:44 min).

Allt du vill veta om permittering – för företagare och anställda som vill veta vad som gäller (video, 2:05 min).

Konkursen var det bästa som hänt mig – Tony Irving berättar för Amelia Adamo om hur han hanterade sitt företags konkurs (podd, 42 min).

Så påverkas bostadspriser, bostadsaffärer och bolån – extrainsatt avsnitt av bostadspodden Kvadrat (podd, 27 min).

Så blir du bättre på att hantera risk – dagliga programmet EFN Marknad (video, 23:21 min).

Så fungerar Världsbanken – kort, förklarande inslag (video, 1:55 min).

Så tacklar hamnen viruset – om strategin i Göteborgs hamn (video, 2:15).

Ekonominyheter på 59 sekunder – det viktigaste som hänt senaste dygnet (video, 0:59 min).

Här hittar du EFN Ekonomikanalens samlade material om coronakrisen

Allt vårt material finns tillgängligt för vem som helst att ta del av, gratis och annonsfritt.

Världskarta med sedlar. Foto: Christine Roy, Unsplash, CC-licens.
Makropodden Måhlén & Marçal. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.