Måleribranschens Yrkesnämnd

Måleriyrket lockar tjejer och killar i hela Europa

Bland de tävlande som finns på plats under Yrkes-VM i Kazan, där Art Arbsuwan från Sverige kämpar om titeln Världens bästa målare ser vi lika många tjejer och killar som tävlar om en plats på prispallen.

23 länder tävlar i målerikategorin under de fyra dagar Yrkes-VM pågår i Kazan i Ryssland.

Sveriges representant för yrkesmåleri Art Arbsuwan har avklarat den första av fyra tävlingsdagar.

Coach Björn Nilsson har varit med på hela resan från SM, EM och är på plats nu när Art kämpar om titeln Världens bästa målare. Men konkurrensen är hård.

- Österrike är otroligt starka och där har vi en hård konkurrens, även Finland har en stark kandidat, säger Björn Nilsson

Målarna hamnar i toppligan i jämn könsfördelning bland de tävlande som finns på plats under Yrkes-VM i Kazan.

- Tjejerna är kanske oftare intresserade av färg och form, dessutom är många av tävlande från övriga länder inte knutna till industrimåleri i samma utsträckning som i Sverige. Det är otroligt kul att se att målerikategorin har en så stark dragningskraft hos unga tjejer och killar från hela europa, säger Björn Nilsson.

Idag har mycket fokus legat på tapetseringen, färgnyanseringen och färgbrytningen som är tre av sex tävlingsmoment. Hur den första dagen har sett ut och hur det går för Art under hela VM kan du följa dag för dag på vår Facebooksida och på Instagram.

Johanna Wiberg
Produktionsassistent