Många bilar har dåligt stöldskydd

Motormännens Carl-Erik Stjernvall tipsar om åtgärder för att minska risken för bilinbrott och bilstölder i Aftonbladets serie Stoppa tjuven, som tas fram i samarbete med Stöldskyddsföreningen.

Ny teknik har genom åren gjort bilstölder allt svårare för tjuven. Att komma åt nyckeln har blivit avgörande för att kunna köra iväg med en bil. Bilar med nyckellöst (keyless) system är extra sårbara eftersom det räcker med att signalen från bilnyckeln hackas. Bilen kan då både öppnas och startas trots att nyckeln är på en helt annan plats.

På senare år har stölderna av reservdelar skjutit i höjden. Krockkuddar, rattar, yttre belysning och bilens olika datorer och navigationssystem är ofta dyra delar. Det gör dem särskilt eftertraktade på den svarta marknaden.

– Om många dyra delar har stulits från bilen är det inte alltid lönsamt att reparera den, säger Carl-Erik Stjernvall.

Vissa saker går att göra själv för att minska risken för bilinbrott eller stöld, här är Motormännens tips:

• Förvara bilnyckeln på ett smart ställe, inte innanför dörren eller i nyckelskåpet. Nycklar till bilar med keyless-system bör förvaras i en plåtburk för att blockera signalen.
  • Förvara inte något synligt i bilen. ”Töm bilen själv” som det heter.
  • Märk rutorna med bilens registreringsnummer. Även märk-DNA kan ha en avskräckande effekt.
  • Kontrollera alltid att bilen verkligen låses när du har parkerat.

Sedan 2008 testar den svenska försäkringsbranschen stöldskyddet på nya bilmodeller genom NVSA-normen*. Dessvärre är det inte alla biltillverkare som låter testa sina bilar.

– Det kan drabba konsumenten genom att försäkringen blir dyrare. Bilmärken som exempelvis BMW, Fiat och Honda vill av något skäl inte visa hur bilarna klarar inbrottsförsök, säger Carl-Erik Stjernvall.

Om din bil testats eller inte, och vilket betyg den har fått, kan du själv ta reda på. Kontrollera din bil på http://motormannen.se/stoldskydd

* NVSA är en norm för stöld- och inbrottsskydd i bilar, som det brittiska företaget Thatcham har använt sig av sedan 1993. Testerna gäller riskklassningen av stöld- och inbrottsmomentet i delkaskoförsäkringen för personbilar. Sverige är det första landet utanför Storbritannien som använder NVSA och kan erbjuda konsumenterna testresultaten inför bilköp.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.