Många bilar har dåligt stöldskydd

Motormännens Carl-Erik Stjernvall tipsar om åtgärder för att minska risken för bilinbrott och bilstölder i Aftonbladets serie Stoppa tjuven, som tas fram i samarbete med Stöldskyddsföreningen.

Ny teknik har genom åren gjort bilstölder allt svårare för tjuven. Att komma åt nyckeln har blivit avgörande för att kunna köra iväg med en bil. Bilar med nyckellöst (keyless) system är extra sårbara eftersom det räcker med att signalen från bilnyckeln hackas. Bilen kan då både öppnas och startas trots att nyckeln är på en helt annan plats.

På senare år har stölderna av reservdelar skjutit i höjden. Krockkuddar, rattar, yttre belysning och bilens olika datorer och navigationssystem är ofta dyra delar. Det gör dem särskilt eftertraktade på den svarta marknaden.

– Om många dyra delar har stulits från bilen är det inte alltid lönsamt att reparera den, säger Carl-Erik Stjernvall.

Vissa saker går att göra själv för att minska risken för bilinbrott eller stöld, här är Motormännens tips:

• Förvara bilnyckeln på ett smart ställe, inte innanför dörren eller i nyckelskåpet. Nycklar till bilar med keyless-system bör förvaras i en plåtburk för att blockera signalen.
  • Förvara inte något synligt i bilen. ”Töm bilen själv” som det heter.
  • Märk rutorna med bilens registreringsnummer. Även märk-DNA kan ha en avskräckande effekt.
  • Kontrollera alltid att bilen verkligen låses när du har parkerat.

Sedan 2008 testar den svenska försäkringsbranschen stöldskyddet på nya bilmodeller genom NVSA-normen*. Dessvärre är det inte alla biltillverkare som låter testa sina bilar.

– Det kan drabba konsumenten genom att försäkringen blir dyrare. Bilmärken som exempelvis BMW, Fiat och Honda vill av något skäl inte visa hur bilarna klarar inbrottsförsök, säger Carl-Erik Stjernvall.

Om din bil testats eller inte, och vilket betyg den har fått, kan du själv ta reda på. Kontrollera din bil på http://motormannen.se/stoldskydd

* NVSA är en norm för stöld- och inbrottsskydd i bilar, som det brittiska företaget Thatcham har använt sig av sedan 1993. Testerna gäller riskklassningen av stöld- och inbrottsmomentet i delkaskoförsäkringen för personbilar. Sverige är det första landet utanför Storbritannien som använder NVSA och kan erbjuda konsumenterna testresultaten inför bilköp.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Skydda din bil mot rosten2.10.2017 08:00Pressmeddelande

Motormännen tipsar om några effektiva sätt att skydda din bil mot rost nu när vintern är på väg. Det bästa skyddet får du genom att hålla bilen i bra skick och med de rätta tillbehören, rostskyddsgarantin ger mycket litet skydd. – Med tanke på hur villkoren ser ut idag är garantin i princip värdelös. Det är en av de sämsta garantier som ges till konsumenter idag, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.