Mannheimer Swartling etablerar MSA Innovation Lab

Mannheimer Swartling har etablerat en egen affärsenhet för att hantera sitt innovationsarbete och driva utvecklingen kring hur framtidens juridiska rådgivning kommer att se ut. Inom enheten, som har namnet MSA Innovation Lab, kommer Mannheimer Swartling bland annat att:

• Genom en inkubator för start-ups inom Legal Tech, supporta och samarbeta med nystartade företag som utvecklar applikationer för Mannheimer Swartling och byråns klienter.
  • Samarbeta med ledande forskare inom digitalisering.
  • Bedriva egen utveckling av digitala applikationer som effektiviserar rådgivningen till byråns klienter.
  • Utveckla och tillhandahålla digitala plattformar till vilka byråns klienter har tillgång.

"Digitaliseringen av advokatbranschen har bara börjat och vi arbetar aktivt för att fortsätta ligga i den absoluta framkanten. Vår bransch håller snabbt på att förändras och för att på ett kostnadseffektivt sätt kunna bistå våra klienter med de möjligheter och utmaningar de ställs inför tar vi nu ytterligare ett steg för att möta deras nya och över tid skiftande behov," säger Jan Dernestam, Managing Partner på Mannheimer Swartling.

"Vi arbetar med de mest framstående företagen och organisationerna i Sverige och i övriga världen. För att de ska kunna behålla sina starka positioner måste vi vara innovativa och hela tiden erbjuda en värdeskapande rådgivning som hjälper dem i deras affär. MSA Innovation Lab kommer att vara en mycket viktig del av detta arbete. Nu tar vi advokatbranschen till nästa nivå," fortsätter Jan Dernestam.

MSA Innovation Lab leds av Elisabet Dahlman Löfgren som är Mannheimer Swartlings Head of Innovation and Knowledge Management.

Mannheimer Swartling establishes MSA Innovation Lab14.2.2019 14:36:48 CETPressmeddelande

Mannheimer Swartling has established a new business unit, MSA Innovation Lab. The purpose of the unit is to manage the firm’s innovation work and to drive the development of legal advice of the future. Through MSA Innovation Lab, the firm will: Support and collaborate with recently started companies that develop applications for Mannheimer Swartling and the firm's clients through an incubator for start-ups within Legal Tech. Collaborate with leading researchers in digitalisation. Conduct its own development of digital applications that streamline the advice to the firm’s clients. Develop and provide digital platforms to which the firm's clients have access. "The digitalisation of the Law Industry has just begun and we are working actively to stay in the absolute forefront. Our industry is rapidly changing, and in order to cost-effectively assist our clients with the opportunities and challenges they face, we are now taking another step to meet their new and over time changing needs," s