Maria Eka ny ledamot i Dramatens bolagsstyrelse

Vid gårdagens bolagsstämma för Dramaten beslutades att Maria Eka blir ny styrelseledamot. Ulrika Årehed Kågström omvaldes som ordförande.

Maria Eka. Foto: Carl Johan Erikson

Maria Eka är domarutbildad och har arbetat för Regeringskansliet i 15 år, bland annat som expeditions- och rättschef i Kulturdepartementet och i Utbildningsdepartementet. Hon har även varit föredragande i kulturutskottet och huvudsekreterare i en kulturpolitisk utredning. Sedan 2015 är Maria Eka chefsrådman vid Förvaltningsrätten i Stockholm.

Bolagsstämman utsåg ledamöterna till styrelsen med följande motivering:
Den föreslagna styrelsen bedöms ha en med hänsyn till bolagets verksamhet, utvecklingsskede och förhållanden i övrigt ändamålsenlig sammansättning präglad av mångsidighet och bredd avseende ledamöternas kompetens, erfarenhet och bakgrund. Sammansättningen uppnår regeringens målsättning om jämn könsfördelning i enlighet med vad som framgår av statens ägarpolicy.

– Efter en turbulent tid ser jag fram emot att tillsammans med den nya styrelsen fortsätta verka för Dramatens framtid och så snart som möjligt rekrytera en ny teaterchef som kan fortsätta utveckla scenkonsten på Sveriges nationalscen. Maria Eka blir ett utmärkt tillskott till styrelsen med både gedigen juridisk kompetens och lång erfarenhet från kulturområdet, säger Ulrika Årehed Kågström.

Dramatens styrelse
Ulrika Årehed Kågström, ordförande sedan 2017
Jesús Azpeitia Seron, ledamot sedan 2018
Maria Eka, ny ledamot
Raoul Grünthal, ledamot sedan 2017
Amanda Lundeteg, ledamot sedan 2018
Biljana Pehrsson, ledamot sedan 2017
Tasso Stafilidis, ledamot sedan 2015

Arbetstagarrepresentanter till styrelsen väljs vid Teaterförbundets (Avdelning 2) årsmöte den 14 maj.

Maria Eka. Foto: Carl Johan Erikson

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel.

Bye bye bror – om vägen bort från kriminalitet26.2.2020 09:04:47 CETPressmeddelande

Föreställningen Bye bye bror är baserad på intervjuer med män som är på väg att lämna kriminalitet och gängliv. Pjäsen, som är ett samarbete mellan Riksteatern och Teater Fryshuset, hade urpremiär på Riksteatern i Hallunda i januari och har sedan turnerat i Sverige och fått lysande recensioner. I mars gästspelar den på Dramaten med sju utsålda föreställningar. Manus och regi av Ulf Stenberg och Emil Rosén Adsten.

Nypremiär för De sista vittnena av Svetlana Aleksijevitj13.2.2020 14:12:01 CETPressmeddelande

Ulla Kassius dramatisering av Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitjs berättelser om barns upplevelser och minnen från andra världskriget i dåvarande Sovjetunionen hyllades och fick goda vitsord efter premiären i september 2017. "Alla borde gå och se" skrev Aftonbladet. Med en ny bearbetning och delvis ny ensemble får den unga publiken nu åter möta några av Dramatens äldre skådespelare som återberättar dessa minnen från en tid då krigets vittnen var i samma ålder som vår nutida publik.

Dramaten och Sveriges Radio fortsätter samarbetet med Svenska berättelser på scen13.2.2020 09:08:51 CETPressmeddelande

Radioprogrammet Svenska berättelser bygger på lyssnarnas egna historier, skrivna och berättade av dem själva. Sedan 2016 har Dramaten och Sveriges Radio samarbetat och presenterat de dokumentära berättelserna live på scen tillsammans med poesi och musik. I vår ges en serie med tre föreställningar med en ny berättelse vid varje tillfälle. Premiär på Målarsalen den 19 mars.

Gästspel och workshop med danskompaniet Batsheva Dance Company12.2.2020 09:24:52 CETPressmeddelande

Ett av världens mest ansedda moderna danskompanier, Batsheva Dance Company gästspelar med dansföreställningen Decadance. Föreställningen, som ges på Lilla scenen den 6-7 juni, består av ett potpurri med dansnummer från flera verk av koreograf Ohad Naharin och framförs av kompaniets yngre dansare. Samma datum får publiken även tillfälle att delta i workshop i Gaga, Naharins och danskompaniets rörelsespråk. Den 6 juni ges även ett samtal med Ohad Naharin.

Sverigepremiär för fyrahundraårig brittisk klassiker11.2.2020 09:54:36 CETPressmeddelande

John Websters Furstinnan av Amalfi är en av den brittiska dramatikens verkliga klassiker som nu spelas för första gången i Sverige. En dramatisk historia om kvinnohat och frihetsbegär baserad på verkliga händelser i Italien i början av 1500-talet. Suzanne Osten debuterar som regissör på Stora scenen där skådespelaren Maia Hansson Bergqvist också gör sin första huvudroll. Sverigepremiär den 29 februari.