Maria Eka ny ledamot i Dramatens bolagsstyrelse

Vid gårdagens bolagsstämma för Dramaten beslutades att Maria Eka blir ny styrelseledamot. Ulrika Årehed Kågström omvaldes som ordförande.

Maria Eka. Foto: Carl Johan Erikson

Maria Eka är domarutbildad och har arbetat för Regeringskansliet i 15 år, bland annat som expeditions- och rättschef i Kulturdepartementet och i Utbildningsdepartementet. Hon har även varit föredragande i kulturutskottet och huvudsekreterare i en kulturpolitisk utredning. Sedan 2015 är Maria Eka chefsrådman vid Förvaltningsrätten i Stockholm.

Bolagsstämman utsåg ledamöterna till styrelsen med följande motivering:
Den föreslagna styrelsen bedöms ha en med hänsyn till bolagets verksamhet, utvecklingsskede och förhållanden i övrigt ändamålsenlig sammansättning präglad av mångsidighet och bredd avseende ledamöternas kompetens, erfarenhet och bakgrund. Sammansättningen uppnår regeringens målsättning om jämn könsfördelning i enlighet med vad som framgår av statens ägarpolicy.

– Efter en turbulent tid ser jag fram emot att tillsammans med den nya styrelsen fortsätta verka för Dramatens framtid och så snart som möjligt rekrytera en ny teaterchef som kan fortsätta utveckla scenkonsten på Sveriges nationalscen. Maria Eka blir ett utmärkt tillskott till styrelsen med både gedigen juridisk kompetens och lång erfarenhet från kulturområdet, säger Ulrika Årehed Kågström.

Dramatens styrelse
Ulrika Årehed Kågström, ordförande sedan 2017
Jesús Azpeitia Seron, ledamot sedan 2018
Maria Eka, ny ledamot
Raoul Grünthal, ledamot sedan 2017
Amanda Lundeteg, ledamot sedan 2018
Biljana Pehrsson, ledamot sedan 2017
Tasso Stafilidis, ledamot sedan 2015

Arbetstagarrepresentanter till styrelsen väljs vid Teaterförbundets (Avdelning 2) årsmöte den 14 maj.

Maria Eka. Foto: Carl Johan Erikson

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel.

Dramaten flyttar till Hötorget14.5.2019 10:15:00 CESTPressmeddelande

Samtidigt som Dramatenhuset renoveras bildar fem skådespelare familj och flyttar in i en evakueringslägenhet på Hötorget. Skådespelaren Rebecka Hemse är både idémakare och regissör för experimentet ”Evakuering: De förskräckliga föräldrarna” som kommer mynna ut i ett antal föreställningar. Gestaltningen är i konstant utveckling och därför finns inget premiärdatum, men den första föreställningen ges den 20 september. Den exakta adressen meddelas vid biljettköp. Biljetter till ytterligare tre föreställningar släpps idag, tisdagen den 14 maj.

Grynet Molvig klar för roll i Niklas Rådströms pjäs Dövheten10.5.2019 08:58:00 CESTPressmeddelande

Som tidigare meddelats samarbetar Dramaten och Drottningholms Slottsteater i höst med Niklas Rådströms nyskrivna pjäs Dövheten om Beethoven. Nu är det klart att Grynet Molvig medverkar i uppsättningen tillsammans med Johan Rabaeus, Andreas T Olsson och Per Svensson. För regi står Peter Langdal. Urpremiär den 5 september på Drottningholmsteatern och premiär på Dramaten den 23 november. Biljetterna till Dramatens föreställningar är nu släppta.

Dramatens repertoar hösten 201924.4.2019 08:26:31 CESTPressmeddelande

I dag släpps biljetterna till höstens repertoar på Dramaten, som bjuder på flera klassiker. Karl Dunér regisserar Becketts I väntan på Godot med bland andra Jonas Karlsson och Johan Ulveson i rollerna. Tre grekiska dramer finns också på repertoaren, Fedra / Hippolytos i en ny version av Tora von Platen och i regi av Tatu Hämäläinen och Ifigenia i Aulis i regi av Nadja Weiss. Dramaten kommer även turnera i landet och evakueras till Hötorget. Till våren gör Stina Wirsén, Sarah Riedel och Anna Vnuk en musikal för Unga Dramaten.

Dramaten och Kulturhuset Stadsteatern i historiskt samarbete – sätter tillsammans upp Häxjakten17.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

De två största teaterhusen i Sverige: den moderna folkteatern vid Sergels torg och den anrika teatern vid Nybroplan gör för första gången någonsin en samproduktion. Arthur Millers Häxjakten får premiär den 14 september på Elverket. Regisserar gör Alexander Mørk-Eidem som slog igenom på Stockholms stadsteater och numera är knuten till Dramaten. I ensemblen på hela 19 skådespelare, som kommer från båda teaterhusen, ser vi bland andra Andreas Kundler, Karin Franz Körlof, Shanti Roney, Ellen Nyman och Shebly Niavarani. Biljetterna släpps idag den 17 april klockan 12.00.