Märket är satt för svensk arbetsmarknad – 6,5 procent på tre år

Efter intensiva och tuffa förhandlingar är löneavtalen för svensk exportindustri klara. Därmed är också normen för löneökningarna på svensk arbetsmarknad satt. Det normerande avtalsvärdet är på 6,5 procent på tre år.

Vi gör bedömningen att vi har träffat ett avtal på en balanserad nivå. Vi har uppnått en mindre nedväxling av löneökningstakten, säger Per Hidesten.

Att det blev ett treårigt avtal är positivt för såväl företagen som för de anställda. Därtill är ett treårsavtal också gynnsamt för det lokala partssamarbetet. Nu får de lokala parterna möjlighet till mer långsiktig planering och att utveckla verksamheten för att finna lösningar som stärker konkurrenskraften och anpassningsförmågan.

Ett treårsavtal är bra för basindustrin. Vi har säkrat arbetsfreden för en lång period. Nu får svensk basindustri får stabilitet, arbetsro och längre planeringshorisonter, säger Per Hidesten.

Samtidigt betonar han också vikten av att hela arbetsmarknaden nu håller sig till industrinormeringen.

Vi uppmanar andra att respektera att den internationellt konkurrensutsatta industrin sätter märket. Skulle man välja att förbigå märket, så kommer det att få allvarliga återverkningar både på kommande avtalsförhandlingar och på svensk ekonomi, avslutar Per Hidesten.

Per Widolf, som har lett förhandlingarna för Industriarbetsgivarnas räkning, konstaterar att avtalen med IF Metall och GS innehåller flera moderniseringar.

­Det är positivt att vi fortlöpande tillsammans kan utveckla avtalen. Vad gäller pensionsfrågor och arbetstidsfrågor har vi dock, framför allt på tjänstemannasidan, inte nått önskade och långsiktigt nödvändiga förändringar, säger Per Widolf, förhandlingschef på Industriarbetsgivarna i en kommentar.

Industrins arbetsgivarorganisationer är: Teknikföretagen, Industriarbetsgivarna, Livsmedelsföretagen, Grafiska Företagen, IKEM, SLA, TEKO och TMF.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kerstin Hallsten ny chefekonom för Industriarbetsgivarna18.6.2018 12:31Pressmeddelande

Kerstin Hallsten är idag senior rådgivare vid avdelningen för finansiell stabilitet på Riksbanken. Hon har en doktorsexamen inom nationalekonomi samt en lång och bred erfarenhet av policyarbete med ett flertal publikationer. Bland Kerstins tidigare uppdrag märks tjänsten som chefsekonom och avdelningschef på Konjunkturinstitutet samt chef för Ekonomiska avdelningen på Finansdepartementet. Hon hade som biträdande avdelningschef på penningpolitiska avdelningen också under lång tid ansvar för att ta fram det penningpolitiska beslutsunderlaget på Riksbanken. Kerstin Hallsten tillträder sin tjänst hos Industriarbetsgivarna den 10 september och kommer också att företräda Skogsindustrierna. – De svenska basindustrierna skogen, stålet och gruvorna kan inte flytta utan är helt beroende av möjligheten att öka sin internationella konkurrenskraft för att även framgent vara världsledande. Även byggnadsämnes- och svetsmekanisk industri är beroende av svenska exportframgångar. En viktig faktor för de