Markus får Våtmarkspriset 2023

Markus Hoffman från Västergötland är agronomie doktor som under drygt 20 år arbetat på Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) med ansvar för vatten- och hållbarhetsfrågor. Nu mottar han Våtmarkspriset 2023. – Genom sin stora kontaktyta har han nyttjat möjligheten att sprida kunskap om våtmarkernas stora betydelse för den biologiska mångfalden, skriver juryn i sin motivering.
Markus Hoffman, årets mottagare av Våtmarkspriset.

Våtmarkspriset är ett erkännande till en person eller organisation som utfört ett betydande och värdefullt arbete för att skapa våtmarker för fåglar av hög kvalité.

Syftet med priset är att stimulera arbetet med att bevara, skapa och sköta våtmarker. Priset är på 35 000 kr.

Årets pristagare blir Markus Hoffman. Juryns motivering:

"Markus har med stort engagemang och intresse arbetat för våtmarker i landskapet.

Genom sin stora kontaktyta har han nyttjat möjligheten att sprida kunskap om våtmarkernas stora betydelse för den biologiska mångfalden, klimatanpassningen och som biologiska reningsverk till relevanta aktörer runt om i landet.

Markus har varit och är en brygga mellan myndigheter och lantbrukets behov. Bl.a. som en stark röst i utvecklandet av lokala åtgärdssamordnare för vatten (s.k. LEVA Lokalt engagemang för vatten) där anläggandet av våtmarker är ett väsentligt inslag. Att fånga upp pågående regeländringar och analysera deras effekt på våtmarksarbetet är också en stark sida hos Markus Hoffman.

Genom sitt stora intresse, kunskap och förståelse för våtmarkernas värde har Markus även blivit en uppskattad föreläsare i dessa sammanhang.

Det är med stor glädje vi tilldelar Markus Hoffman våtmarkspriset 2023."

Priset delas ut vid våtmarken i Bergianska Trädgården den 16 juni kl.13.00 i närvaro av Våtmarksfondens ordförande Björn Sprängare och Ragn-Sellsföretagens ordförande
Erik Sellberg. Det är i år 20:e gången som priset delas ut.

Svensk Våtmarksfond bildades på initiativ av Svenska Jägareförbundet 1995. I styrelsen finns, förutom Jägareförbundet, representanter för Bird Life Sverige, Lantbrukarnas Riksförbund och näringslivet.

*******************

För mer information: Hans von Essen, Våtmarksfondens generalsekreterare,
mobil: 072-218 75 99, e-post: info@vatmarksfonden.se, www.vatmarksfonden.se

Hans von Essen, Våtmarksfondens generalsekreterare,
mobil: 072-218 75 99

Markus Hoffman, årets mottagare av Våtmarkspriset.

...

Kameror kan ge ny kunskap om viltet4.5.2023 07:54:54 CEST | Pressmeddelande

Kan all manuell inventering av vilt ersättas med viltkameror? Svenska Jägareförbundet utvecklar tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet en ny metod. – Vi utvecklar nu den svenska viltövervakningen. Ett projekt där vi med hjälp av viltkameror ska kunna beräkna tätheter och på ett systematiskt sätt följa våra viltstammar kan revolutionera kunskaperna om viltstammarna, säger Filip Ånöstam, projektledare på Svenska Jägareförbundet.