Marte Ramborg blir ny vd och koncernchef för Spoon

Den 1 september tillträder Marte Ramborg som vd för Spoon i Sverige och koncernchef för hela Spoon med över 150 anställda. Marte har tidigare varit vd för Spoon i Norge och har under 5 år byggt upp Spoon där.

– Jag ser verkligen fram emot detta, säger Marte Ramborg. Spoon är en underbar byrå att arbeta i för oss som blir inspirerade av olika människor med olika kompetenser. Så även om vår kärna, storytelling, är densamma överallt, har varje kontor och land sina specialiteter, sin personlighet och särprägel.

När Marte tillträdde 2016 omsatte Spoon i Norge 18 MSEK OCH 2020 visar bokslutet en omsättning på 55MSEK och 16% i marginal. En fantastisk resa som nu alltså fortsätter i Sverige och Norden.

– Marte fortsätter; Det har varit hårt, men roligt, lagarbete att tredubbla Spoon i Norge på fem år. Men när du får jobba med duktiga människor som vill något och som vill hjälpa varandra – är allt möjligt. Det har jag lärt mig. Nu kommer jag att få arbeta med ett starkt team av byråchefer och personal på alla våra kontor, så jag kommer till ett dukat bord. Samtidigt vet jag att vi måste jobba med konstant förändring för att kunna erbjuda våra kunder den bästa lösningen på deras utmaningar, även imorgon. Och jag är bra på att hålla tempo och bygga starka team, säger Ramborg.

Hon fortsätter:

– Och så är jag nyfiken på om lillebrorskomplexet vi norrmän alltid har gentemot Sverige är sant? Jag tror att svaret är både ja och nej, vi är nog inte lika mycket lillebror som tidigare. I Norge har vi lyckats växa verksamheten kraftigt utan att tappa i snabbhet och omställningsförmåga. Jag tror att det är viktigt att ha en flexibel och rapp organisation och inte bygga in för statiska strukturer när man växer.

Anders Ribba, en av Spoons grundare, som varit koncernchef för Spoon och hela nätverket People People People, kommer att lämna koncernchefsrollen för Spoon och ägna sig helt åt utvecklingen av People People People framåt som ansvarig för hela nätverket.

– Jag är otroligt glad att Marte vill ta över och leda arbetet med Spoon både i Sverige och övergripande. Vi har jobbat ihop i många år nu – och jag är övertygad om att det kommer att bli fantastiskt bra. Samtidigt behöver jag ägna mer tid åt att utveckla People People People och tillväxten i hela nätverket – något som kräver mer och mer tid.

Johan Andersson som har varit vd för Spoon Publishing har under sin föräldraledighet kommit fram till att han ska lämna Spoon.  Anders Ribba:

– Johan har varit på Spoon i 15 år och haft en avgörande roll för många av Spoons framgångar. Han har bland annat ansvarat för Spoons utlandsexpansion, varit chef för Stockholmskontoret och senast vd för den svenska verksamheten. Johan har bidragit till Spoons utveckling från liten till stor byrå och varit en drivande kraft under alla år och därför är det såklart väldigt tråkigt att han nu valt att lämna firman.

Om Spoon:
Medarbetarägd kommunikationsbyrå med content marketing som kärnkompetens. Spoon har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingfors, Oslo och London. 152 anställda och omsatte 252 MSEK 2020.

Om PPP:
Medarbetarägt byrånätverk med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och UK. Spoon är den största byrån tätt följt av Oh My. I PPP ingår också performancebyrån Trickle, PR byrån Fuze, metodbyrån Sigmar, filmproduktionsbyrån Gabardin, SoMe-byrån KIT, digitala strategibyrån The Domain Was Taken, bemanningsbyrån Spoon Inhouse, MarTech byrån Spoon Marketing Tech och reklam/PR-byrån Post.

Kontakt:
Anders Ribba, CEO, People People People, +46 708-592406