Mattekunskaperna måste förbättras

En ny internationell undersökning visar på bristande matematikkunskaper bland svenska skolelever. Otillräckliga förkunskaper bidrar till att hälften av studenterna vid landets ingenjörsutbildningar hoppar av. Förbundet uppmanar regering och kommuner att förstärka satsningarna på matematikämnet i skolan.

– Dagens resultat är illavarslande för framtiden. Matte är ett viktigt verktyg för att förstå och navigera i en tekniskt avancerad värld. Goda kunskaper i matematik är också en fundamental demokratisk kompetens, som gör det möjligt för medborgarna att följa och kritiskt granska politiska processer och beslut, säger Ulrika Lindstrand förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

TIMSS-undersökningen som presenterades under tisdagen visar att Sverige fortsätter ligga under EU- och OECD-genomsnittet för kunskaper inom matematik.

– För att bli ingenjör krävs goda kunskaper i matematik och fysik. I dag når bara hälften av nybörjarna på civil- och högskoleingenjörsutbildningarna examen. Ett huvudproblem är studenters bristande förkunskaper. Och för att komma till rätta med det måste insatserna ske från början, i skolan, säger Ulrika Lindstrand förbundsordförande Sverige Ingenjörer.

En ljuspunkt i TIMSS-resultatet är att de genomsnittliga resultaten i matematik inte faller och att andelen som når den högsta kunskapsnivån har ökat. Men det är fortfarande en lång väg kvar att vandra. Det gäller inte minst den ökande spridningen i resultat beroende på socioekonomisk bakgrund. Hur elever klarar matematikämnet i grundskolan påverkar både självförtroendet och möjligheterna att välja program i gymnasiet.

– Regeringen måste satsa på att fortsätta utöka möjligheterna för ingenjörer som vill bli lärare, genom kompletterande pedagogisk utbildning. På kommunal nivå behöver pengar sättas av för att ge elever duktiga och legitimerade mattelärare. Utvecklingen både kan och måste vändas åt rätt håll, säger Ulrika Lindstrand förbundsordförande Sverige Ingenjörer.

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se