MEDS Apotek släpper halvårsrapport - visar rekordtillväxt och avslöjar satsning på egna varumärken
“Vi har sett en mycket stark vår och start på sommaren och jag känner en stor stolthet över teamet som överträffar våra högt ställda förväntningarna månad efter månad. Att växa över 100% jämfört med samma period förra året, som omfattade hamstringsvågen under utbrottet av Covid-19, är fantastiskt. När pandemin nu klingar av och köpbeteenden återgår ser vi fortsatt stort intresse för onlineapotek”, säger Björn Thorngren, VD och medgrundare av MEDS Apotek.
MEDS, som vann Årets e-handel 2021 inom kategorin hälsa, växer tre gånger snabbare än marknaden och fortsätter utveckla sitt erbjudande inom både receptbelagda läkemedel och egenvård. Under sommaren lanseras de första produktserien i MEDS satsning på egna varumärken. Först ut är kosttillskott vilket löpande kommer följas av andra produkter och kategorier. Som ansvarig för satsningen har MEDS rekryterat Johanna Lim Falk från Navigio.
“Vi tror starkt på kombinationen av egen D2C och fortsatt satsning på våra övriga 30,000 produkter från etablerade och starka varumärken. MEDS har en halv miljon aktiva kunder idag som utgör en fantastisk plattform att lansera nya varumärken, både egna och externa som är nya på svenska marknaden”, fortsätter Björn Thorngren.
För att stärka upp erbjudandet inom receptbelagda läkemedel fördjupar MEDS bl.a. sina samarbeten med logistikpartners för att exempelvis kunna expediera kylvaror, t.ex. insulin, direkt hem till dörren i en utökad del av landet.
“Vi har verkligen sett ett skifte i beteende. ‘New normal’ är online, både när det gäller recept och egenvård. Det som glädjer oss mest är bredden hos våra kunder, både i ålder och geografi. Vi har flera återkommande kunder som är över 100 år gamla som uppskattar hemleverans av sina läkemedel. Gruppen 65+ står för en betydande och snabbt ökande del av kundbasen. Visst behöver en del lite extra hjälp första gången med bank-ID och inloggning men det ställer vår kundtjänst med glädje upp på. Bilden som ibland ges i media att många äldre inte kan eller vill handla online stämmer inte med vår erfarenhet”, avslutar Björn Thorngren.
Nyckelord
Kontakter
Carl JanssonCMOMEDS
carl.jansson@meds.seBilder
Om
MEDS är ett onlineapotek med tillstånd från Läkemedelsverket som har kunden i fokus. Vårt mål är att vara hela Sveriges favoritapotek för både receptbelagda och receptfria läkemedel. Det uppnår vi genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen med ett riktigt stort utbud produkter, personlig rådgivning 08–22 alla dagar i veckan och blixtsnabba leveranser. Sedan MEDS lansering 2018 har vi hanterat över en miljon recept och skickat över 5 miljoner rosa paket till kunder över hela Sverige.
Följ MEDS
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MEDS
MEDS visar positiv orderekonomi och stark tillväxt under 202222.3.2023 13:30:17 CET | Pressmeddelande
Onlineapoteket MEDS omsatte preliminärt 600 miljoner (+30%) under 2022, och växte därmed flera gånger snabbare än marknaden i övrigt. Under senare delen av året nådde bolaget den volym som krävs för fortsatt tillväxt med positiv orderekonomi.
MEDS stärker marknadsteamet med ny CRM-manager22.3.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nätapoteket MEDS gör en nyckelrekrytering genom att värva Botan Calli till rollen som CRM Manager. ”Vi arbetar kontinuerligt för att erbjuda våra kunder den bästa kundupplevelsen och värvningen av Botan Calli är ett viktigt steg i detta arbete. Vi ser fram emot att få tillgång till hans gedigna kunskap och erfarenhet internt”, säger Sofia Söderqvist, CCO på MEDS.
Meds högst rankat av svenska företag på lista över Europas snabbast växande bolag8.3.2023 11:16:12 CET | Pressmeddelande
Finanstidningen Financial Times listar för sjunde gången Europas snabbast växande företag. Med på listan finns 17 svenska företag – högst rankat av dem alla är onlineapoteket Meds.
MEDS tar steg mot lönsamhet – organiska trafiken rusar18.11.2022 14:16:54 CET | Pressmeddelande
Under 2022 har nätapoteket MEDS fokuserat på sitt SEO-arbete och ökar nu sin organiska trafik från Google med över 100 procent. ”Det här är ett kvitto på att vårt arbete inom SEO och content ger önskad effekt – men samtidigt har vi bara börjat”, säger Daniel Larsson, Head of SEO.
MEDS värvar Head of Performance från Pineberry26.9.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Ledande nätapoteket MEDS gör en nyckelrekrytering när Nicklas Krus går in i rollen som Head of Performance. "Vi investerar i vårt långsiktiga mål att bli ett lönsamt miljardbolag. Nicklas Krus kommer att ansvara för att se till att vi gör det så effektivt och systematiskt som möjligt. Det här är kunskap och erfarenhet vi ser fram emot att ha inhouse", säger Björn Thorngren, vd och medgrundare.