Audi

Mer prestanda och exklusiv design. Audi RS 6 Avant performance och RS 7 Sportback performance.

Dela
Prestandamaskinerna Audi RS 6 Avant och RS 7 Sportback har vässats för att maximera körupplevelsen ännu mer. I nya performance-modellerna bjuder den kraftfulla 4,0-liters V8 biturbo TFSI-motorn på 630 hk och ett maximalt vridmoment på 850 Nm. 0-100 km/h går nu på 3,4 sekunder och köregenskaperna är ännu mer distinkta tack vare optimerad självspärrande mittdifferential. Audi RS 6 Avant performance finns att beställa från den 8 december för 1.275.700 kr och RS 7 Sportback performance för 1.346.700 kr.
Nya Audi RS 7 Sportback performance och RS 6 Avant performance.
Nya Audi RS 7 Sportback performance och RS 6 Avant performance.

”Performance” betyder mer prestanda. Större turboladdare och en ökning av laddtrycket från 2,4 till 2,6 bar i 4,0-liters V8 biturbo TFSI-motorn ger en ökning av motoreffekten med 30 hk och 50 Nm högre vridmoment jämfört med standardversionen. Det betyder en effektökning från 600 till 630 hk och en ökning av det maximala vridmomentet från 800 till 850 Nm. Performance-modellerna gör 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder, vilket är 0,2 sekunder snabbare än standardversionen av RS 6 / RS 7.

Mindre är ibland mer
Minskad isolering mellan motorrummet och innerutrymmet, och i bakpartiet ger en ljudupplevelse på en helt ny nivå samtidigt som det gör bilen 8 kg lättare. RS 6 Avant har en total tjänstevikt på 2 090 kg medan RS 7 Sportback performance väger 2 065 kg.

Ny självspärrande mittdifferential för ännu bättre kördynamik
Kraften från 4.0 TFSI-motorn leds via en 8-stegad tiptronic-växellåda med snabbare växlingstider till den permanenta fyrhjulsdriften quattro. Den mekaniska mittdifferentialen fördelar motorkraften till bakaxeln i förhållandet 40:60, och vid slirning läggs mer drivmoment automatiskt på den axel som har bäst grepp – upp till 70 procent kan ledas till framaxeln och upp till 85 procent till bakaxeln. Den självspärrande mittdifferentialen är lättare och mer kompakt, förbättrar kördynamiken och ger märkbart mer distinkt kurvtagning, vilket innebär mindre understyrning vid gränsområdet. Som en ytterligare förbättring är styrresponsen mer exakt vilket ger en ännu mer agil körupplevelse.

22-tums lättviktsfälgar med högprestandadäck
Nya RS 6 Avant och RS 7 Sportback performance rullar av bandet på 22" gjutna aluminiumfälgarna i 5-V-ekrad design och 285/30 däck. För en ännu sportigare körupplevelse erbjuds dessutom 22-tums lättviktsfälgar i blanksvart, mattgrå, mattsvart eller matt neodymguld. Den luftiga 5-Y-ekerdesignen är inspirerad av motorsporten och bidrar till kylningen av bromsarna. Fälgen tillverkas i en högteknologisk smidesprocess och väger ca 5 kg mindre än de nuvarande 22"-fälgarna. Tack vare viktminskningen på totalt 20 kg av den ofjädrade massan förbättras responsen.

Nya högprestandadäck i form av Continental ”Sport Contact 7” 285/30 spelar en viktig roll för att minska vikten i de nya hjulen. Däcken ger bättre grepp på både torra och våta vägar och minskar understyrning vid kurvtagning i hög hastighet, vilket ger mer exakta köregenskaper över hela hastighetsområdet. Dessutom är bromssträckan upp till två meter kortare med de nya hjulen vid inbromsning från 100 till 0 km/h.

Det dynamiska kördynamiksystemet Audi drive select låter föraren styra bilens karaktär. Det finns sex olika profiler att välja mellan: efficiency, comfort, auto, dynamic, samt två justerbara RS-specifika RS1- och RS2-lägen.

I performance-modellerna är körlägena ännu mer differentierade. Coasting-läget aktiveras nu automatiskt i efficiency-läget i upp till 160 km/h, vilket innebär att den stänger av förbränningsmotorn och rullar fritt utan bränsleförbrukning eller släpmoment från motorn. Finjusteringen av motorstyrenhetens programvara möjliggör dessutom tätare lastväxling i S-läget när det ”dynamiska” körläget eller körläget S är aktivt, vilket ytterligare ökar körkänslan. Den uppdaterade programvaran i växellådsstyrenheten möjliggör snabbare växlingstider och en märkbart större spridning mellan de olika körlägena.

RS Dynamikpaket som standard
RS Dynamikpaket är standardutrustning även i RS 6 och RS 7 performance. Det inkluderar bland annat en ökning av topphastigheten till 280 km/h, dynamisk fyrhjulsstyrning (där den RS-specifika programuppdateringen hjälper föraren med aktiva korrigeringar av styrningen på fram- och bakaxeln) och quattro sportdifferential på bakaxeln.

Som tillval finns även RS Dynamikpaket plus, som utöver RS Dynamikpaket höjer topphastigheten till 305 km/h och inkluderar ett RS-keramiskt bromssystem. Bromsoken finns att beställa i grått, rött eller blått och skivorna mäter 440 mm (fram) och 370 mm (bak). Det keramiska bromssystemet RS väger totalt ca. 34 kg mindre än stålmotsvarigheten och minskar därmed den ofjädrade massan.

Fräscha exteriörfärger och optikpaket
Nya RS 6 Avant och RS 7 Sportback performance finns i totalt 16 exteriörfärger – för första gången i Ascariblå metallic och mattlackering samt mattlackerad Dew Silver. Performance-modellerna sticker ut med RS-detaljer i mattgrått, däribland sidobackspeglarna, frontspoilern, de främre sidoklaffarna, instegslisterna, takrelingen och listerna på sidorutorna och diffusorn bak. Ett matt kolfiber/svart optikpaket är också ett tillval där takrelingen och dekoren på sidorutorna är svarta. Audi-ringarna och modellnamnet kan väljas i krom eller svart.

Nya interiördetaljer och finesser
Invändigt har de välbekanta RS-designpaketen i grått och rött utökats med blått. Rattkransen i Alcantarasvart pryds av kontrasterande Mercato-blå sömmar, liksom golvmattorna, sidan av mittkonsolen och växelspaksdamasken har kontrasterande blå sömmar. Säkerhetsbältena är havsblå med dekorinlägg i kolfibertwill med blå dekor som tillval. Växelspaksknoppen och sidan på mittkonsolen är tillverkade i Dinamica-mikrofiber, som till ca 45% består av återvunna PET-fibrer, och sportstolarna är klädda i högkvalitativt Valcona-läder med bikakeformade sömmar och kontrasterande Mercato-blå sömmar. En annan detalj är LED-belysningen i framdörrarna som projicerar texten ”RS performance” på marken bredvid bilen.

Som tillval till RS designpaket finns dekorinlägg, dörrarmstöd och mittarmstöd i Dinamica microfiber. Exklusivt för denna variant är sätets mittsektion med ett grått, rött eller blått inlägg, där färgen även framgår i de perforerade sportstolarna och ryggstöden som pryds av RS-prägling i matchande färger.

För att designa sin egen bil finns det nya visualiseringsverktyget ”Audi Exclusive Customizer” med tusentals individuella kombinationer där kunden kan skapa sin egen skräddarsydda specialversion. I utbudet finns ett brett urval av individuella lacker, läder och sömmar i olika färger. Visualiseringen sker live i en 3D-modell. Testa konfiguratorn här.

Displayerna på den standardmonterade 12,3-tums Audi virtual cockpit plus bjuder på nya finesser, som t.ex. en blinkande växelindikator i läget för manuell växellåda som ändrar visningen av varvtalet från grönt till gult till rött och blinkar på samma sätt som i motorsporten för att visa när det är dags att växla. Nya trafikljusikoner signalerar dessutom det perfekta ögonblicket för att accelerera vid Launch Control, för att utnyttja accelerationspotentialen hos RS 6 Avant och RS 7 Sportback performance till fullo.

Traditionsrik prestanda. Från RS 6 Avant plus till i dag
RS 6 Avant och RS 7 Sportback performance i C8-generationen är en fortsättning på Audis mångåriga sportstrategi med plus- och prestandamodeller. Allt började med RS 6 Avant plus i C5-generationen som quattro GmbH (numera Audi Sport GmbH) lanserade i en begränsad serie på 999 exemplar strax före produktionsslutet 2004. Motoreffekten steg med 30 hk till 480 hk och modellen var den första Audi sedan RS 2 som officiellt körde snabbare än 250 km/h. Audi Sport begränsade RS 6 plus till 280 km/h, vilket gjorde den till den snabbaste sportvagnen. Utan motorstyrning nådde den en topphastighet på över 300 km/h.

Plusvarianten i C6-generationen kom ut på marknaden 2008 och var begränsad till 500 exemplar. Till skillnad från sin föregångare hade den ingen extra effekt – V10 bibehöll sina 580 hk. Men Audi begränsade topphastigheten för specialversionerna Avant och Sedan till 303 km/h – den enda snabbare bilen på den tiden var R8.

I C7-generationen kom ”plus” att bli ”performance” - Audi RS 6 Avant och RS 7 Sportback performance rullade av linan 2016, med en lätt justerad motor, ökade effekten till 605 hk, 45 hk mer än i grundmodellen. I körläget ”Dynamic” ökade överboostfunktionen kortvarigt till 750 Nm och beroende på utrustning var hastigheten begränsad till 250, 280 eller 305 km/h.

Fler bilder och filmer på Audi Media Center

Bränsle-/elförbrukning och utsläppsvärden för ovanstående modeller:

Audi RS 6 Avant – performance
Bränsleförbrukning, blandad körning (l/100 km): 12,9–12,5 (WLTP)
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 293–284 (WLTP)

Audi RS 7 Sportback – prestanda
Bränsleförbrukning, blandad körning (l/100 km): 12,9–12,5 (WLTP)
CO2-utsläpp, blandad körning (g/km): 293–284 (WLTP)

Uppgifter om bränsleförbrukning och CO2-utsläpp i intervall beror på vald fordonsspecifikation. De angivna förbruknings- och utsläppsvärdena har fastställts enligt lagstadgade mätmetoder. Uppgifterna gäller ej enskilda, specifika fordon och utgör inte en del av erbjudandet utan är endast till för att möjliggöra jämförelser mellan de olika fordonstyperna. Extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, olika däckformat osv.) kan ändra relevanta fordonsparametrar, som t.ex. vikt, rullmotstånd och aerodynamik, och i kombination med väder- och trafikförhållanden och individuell körstil kan detta påverka bilens bränsleförbrukning, elförbrukning, CO2-utsläpp och prestanda.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nya Audi RS 7 Sportback performance och RS 6 Avant performance.
Nya Audi RS 7 Sportback performance och RS 6 Avant performance.
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant performance
Nya Audi RS 6 Avant performance
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant performance
Nya Audi RS 6 Avant performance
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant performance
Nya Audi RS 6 Avant performance
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant performance
Nya Audi RS 6 Avant performance
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant performance
Nya Audi RS 6 Avant performance
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant performance
Nya Audi RS 6 Avant performance
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant performance
Nya Audi RS 6 Avant performance
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant performance
Nya Audi RS 6 Avant performance
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant performance
Nya Audi RS 6 Avant performance
Ladda ned bild
Nya Audi RS 6 Avant performance
Nya Audi RS 6 Avant performance
Ladda ned bild
Audi RS 7 Sportback performance
Audi RS 7 Sportback performance
Ladda ned bild
Audi RS 7 Sportback performance
Audi RS 7 Sportback performance
Ladda ned bild

Länkar

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye