Svensk Handel

Midsommarhandeln viktig för dagligvarubutikerna

Dela
En av årets stora mathelger står för dörren. I år väntas försäljningen i dagligvaruhandeln uppgå till 7 miljarder kronor. Det är cirka 880 miljoner kronor, eller 14,5 procent mer än genomsnittsveckan.

Drygt sex av tio dagligvaruhandlare (57 %) anser att försäljningen kring midsommar är viktig. Näst efter julen är midsommar, tillsammans med påsken och nyårsafton, den viktigaste högtiden för dagligvaruhandeln.

– Midsommar är en riktig mathelg där vi samlas med våra nära och kära. Det skapar ett ordentligt drag i landets matbutiker, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Sillförsäljningen skjuter i höjden

Svensk Handels undersökning inför årets midsommarfirande visar exempelvis att sillförsäljningen skjuter i höjden och ökar med hela 655 procent jämfört med en genomsnittlig vecka. Det motsvarar en ökning på cirka 63 miljoner kronor.

Även försäljningen av gräddfil, marinader och dessertost ökar markant. Men det är inte enbart mat som säljer bra. Försäljningen av insektsmedel får sig en rejäl skjuts och ökar med 331 procent.

– Konsumenterna följer traditionen när de handlar inför midsommar. Butikerna har laddat butikshyllorna med varor som sill, gräddfil och potatis, säger Johan Davidson.    

Midsommarsiffrorna är en del av Svensk Handels sommarprognos som presenteras i sin helhet under vecka 26.

Nyckelord

Kontakter

Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel, 070- 698 39 02
Monika af Ekenstam, Senior Analytic Consultant Nielsen, 073-868 21 54

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye