Minskad stålproduktion i april 2022

Under april månad 2022 producerades totalt 398 tusen ton råstål i Sverige. Det är 6,5 procent mindre än i april 2021.

Tappning av flytande råstål (1680°C) från ljusbågsugn till skänk. Foto: Pia och Hans Nordlander, Jernkontorets bildbank.

Hittills under året har det producerats 1 634 tusen ton råstål. Det är 3,2 procent mindre än motsvarande period 2021. Under april månad 2022 producerades det totalt 398 tusen ton råstål, motsvarande en minskning på 6,5 procent jämfört med samma månad 2021.

Vi ser en inbromsning i efterfrågan på stål som bl.a. förklaras av skadade värdekedjor, COVID-relaterade nedstängningar i Kina, kriget i Ukraina och det allmänt osäkra läget i omvärlden, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret.

Produktionsstatistiken sammanställs av Jernkontoret och bygger på uppgifter från elva ståltillverkare i Sverige.

Jernkontoret lanserar Ståldialog – om människorna och idéerna som gör omställningen möjlig27.4.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu släpper Jernkontoret Ståldialog – ett antal samtal och filmer, samlade på www.ståldialog.se, där Jernkontoret lyfter fram människor och idéer som gör omställningen möjlig. I filmerna möter Jernkontorets vd Annika Roos beslutsfattare inom näringslivet och det offentliga Sverige, och diskuterar organisationernas drivkrafter, politiska beslut som krävs och vad omställningen gör för orter, medarbetare och svensk konkurrenskraft.