Tysk-Svenska Handelskammaren

Mjölk i nya varianter

Dela

Mjölkdryckers globala årsomsättning ligger idag på runt 100 miljarder euro, ungefär samma höga nivå som för standardmjölkprodukterna. För mjölkdrycker är det de utomeuropeiska marknaderna som växer snabbast. På drinktec, världsledande fackmässa för dryck- och flytande livsmedelsteknik, 11 till 15 september 2017 i München, är området ett hett tema. Mässan är idag mjölkindustrins viktigaste fackmässa.

Bildkälla: Messe München
Bildkälla: Messe München

Den globala marknadsutvecklingen för mejeriprodukter hänger tätt samman med den ekonomiska tillväxten i länder där mjölkkonsumtionen delvis ökat explosionsartat. Till dem räknas framför allt länder i Asien och Mellanöstern. Vietnam till exempel, som för två decennier sedan knappt hade någon mjölkkonsumtion, har idag en årlig tillväxt på runt 20 procent. Enligt Socio Economic Development Vietnam konsumerar vietnameser 30 gånger mer mjölkprodukter idag än år 1990. Mjölken kommer till stor del från traditionella mjölkländer i Europa, USA och från Nya Zeeland i form av mjölkpulver. Kina är på grund av långtgående demografiska förändringar ytterligare en viktig tillväxtmotor för spädbarnsindustrin. En utveckling som även tyska mjölkproducenter profiterar av.

Varannan utställare presenterar lösningar för mjölkindustrin.

Mer än hälften av utställarna på drinktec 2017, exakt 55 procent, meddelar att de erbjuder lösningar för mjölkindustrin. Till drinktec 2013 kom över 12 000 besökare från just områdena mjölk och flytande mjölkprodukter. Det är en ökning jämfört med 2013 på 58 procent. På drinktec 2017 kommer hela spektrumet av mejeri- och mjölkprodukter samt flytande livsmedel att presenteras. Det sträcker sig från kylning och lagring till homogenisering, separering, standardisering till kompletta anläggningar för mjölk och flytande mjölkprodukter. I hallarna kommer även producenter av råmaterial- och tillsatsämnen såsom fruktsafts- och grönsakskoncentrat, sojaprodukter och andra mjölkalternativ att visa sina produkter.

Nya idéer baserade på mjölk

Även dryckessegmentet softdrinks erbjuder mjölkproducenterna nya möjligheter. Karboniserade läskedrycker har på grund av sina höga sockerhalter blivit ett hett samtalsämne. Nyckelordet är obesity/fetma. Stora mejerier ser sin chans och försöker att erbjuda mjölkdrycker som ett sundare alternativ till läsken. En kolsyrehaltig dryck gjord på mjölk och fruktsaft, en dryck av mjölk och te eller en energidryck rik på äggvita är några exempel på nya idéer för mjölkdrycker med vilka det europeiska mejeriföretaget Arla Foods fram till 2020 vill tredubbla sin omsättning som idag ligger på 230 miljoner euro. Ett segment utanför standardutbudet av mjölkprodukter.

Andra mejerier ser också potentialen inom detta innovativa segment. Ett är Ennstal Milch som mixar den bästa alpmjölken med japanskt ekologiskt matcha grönt te. Dagens drycker ska förstås se lockande ut, men även vara både hälsosamma och innovativa. Även området dryckesmjölk och mjölkprodukter präglas av nya produkter på marknaden som det österrikiska företaget NÖM AG med "Fasten Vital Drink" i den attraktiva Full-Body-Sleeve-plastflaskan. Dessa och andra nya mjölkdrycker kan ansöka om att delta i Beverage Innovation Awards@drinktec, som äger rum inom ramen på drinktec 2017. Den åtråvärda utnämningen delas, inom en mängd kategorier, ut för kreativa och innovativa idéer och lösningar. Bland annat delas priset för bästa mjölkdrycken (Best dairy drink) ut.

Ramprogram för mjölkproducenter

I hallen B1 erbjuder drinktec 2017 11 000 kvadratmeter enbart för råvaror, ingredienser, tillsatsämnen och behandlingsmedel. Inom detta passande område återfinns också Special Area New Beverage Concepts. Här kan besökaren hitta inspiration för framtida innovationer. En perfekt plats för produktutvecklare, märkes- och innovationsutvecklare liksom marknadschefer och inköpare att testa nya dryckeskoncept och leta efter nya idéer.

Ett forum som skapades 2013 var Innovation Flow Lounge. På drinktec 2017 ska plattformen, nu med nya koncept, återigen vara en inspirationskälla för marknadsföring, förpackning och produktionsinnovationer. På drinktec-Forum vigs den sista dagen helt åt temat mjölk. Det blir teman som sträcker sig från mikrovågsmetoder till pastörisering, från hållbarhetsmetoder till mjölkproteinfraktionering genom mikrofiltrering.

Mer om drinktec och alla dess specialshower och konferenser kan du läsa på www.drinktec.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Bildkälla: Messe München
Bildkälla: Messe München
Ladda ned bild

Om

Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren
Box 27104
102 52 Stockholm

+46-8-665 18 00http://www.handelskammer.se

Vi förverkligar din affärsidé i Tyskland!
Tysk-Svenska Handelskammaren är en medlemsorganisation och vårt uppdrag är att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Det gör vi genom att hjälpa tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. 

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Vi är din dörröppnare till Tyskland. Även i Sverige samarbetar vi med regionala handelskamrar, kommuner och näringslivsorganisationer.

Följ Tysk-Svenska Handelskammaren

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren

Nytt Tysklandsprogram för svenska företag inom miljöteknik27.9.2019 11:54:46 CESTPressmeddelande

Den 30 september träffas de tyska och svenska energimyndigheterna i Stockholm för att tillsammans med Tysk-Svenska Handelskammaren kicka igång ett program som hjälper svenska innovativa företag inom miljöteknik och energieffektivisering att nå ut på den tyska marknaden. Programmet Swedish-German Cleantech Platform drivs av Tysk-Svenska Handelskammaren och finansieras av Energimyndigheten.

Nya skolor får dela på 1,5 miljoner kronor för satsning på tyska språket26.9.2019 07:35:00 CESTPressmeddelande

Nu är andra läsåret för att stärka undervisningen i tyska vid svenska skolor i full gång. Ytterligare 63 skolor har fått dela på 1,5 miljoner kronor genom initiativet Deutsch – Ditt val! som Tysk-Svenska Handelskammaren driver tillsammans med Tyska Ambassaden. Pengarna går till aktiviteter som ska öka intresset för språket bland eleverna. Även Jacob Wallenbergs Stiftelse, Särskilda Fonden har gått in med pengar.

Nu startar andra utlysningen för främjandet av tyska språket9.4.2019 08:01:00 CESTPressmeddelande

Tysk-Svenska Handelskammarens och Tyska Ambassadens språkfrämjandeinitiativ Deutsch – Ditt val! har sedan starten förra året gjort succé bland skolor och skapat debatt kring tyska språkets ställning i Sverige. Det sprudlar av engagemang och aktiviteter på de 76 skolor runt om i landet som fick del av två miljoner kronor under detta läsår. Nu kan skolor lämna in ansökan om medel för nästa läsår.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum