Mjölk i nya varianter
Den globala marknadsutvecklingen för mejeriprodukter hänger tätt samman med den ekonomiska tillväxten i länder där mjölkkonsumtionen delvis ökat explosionsartat. Till dem räknas framför allt länder i Asien och Mellanöstern. Vietnam till exempel, som för två decennier sedan knappt hade någon mjölkkonsumtion, har idag en årlig tillväxt på runt 20 procent. Enligt Socio Economic Development Vietnam konsumerar vietnameser 30 gånger mer mjölkprodukter idag än år 1990. Mjölken kommer till stor del från traditionella mjölkländer i Europa, USA och från Nya Zeeland i form av mjölkpulver. Kina är på grund av långtgående demografiska förändringar ytterligare en viktig tillväxtmotor för spädbarnsindustrin. En utveckling som även tyska mjölkproducenter profiterar av.
Varannan utställare presenterar lösningar för mjölkindustrin.
Mer än hälften av utställarna på drinktec 2017, exakt 55 procent, meddelar att de erbjuder lösningar för mjölkindustrin. Till drinktec 2013 kom över 12 000 besökare från just områdena mjölk och flytande mjölkprodukter. Det är en ökning jämfört med 2013 på 58 procent. På drinktec 2017 kommer hela spektrumet av mejeri- och mjölkprodukter samt flytande livsmedel att presenteras. Det sträcker sig från kylning och lagring till homogenisering, separering, standardisering till kompletta anläggningar för mjölk och flytande mjölkprodukter. I hallarna kommer även producenter av råmaterial- och tillsatsämnen såsom fruktsafts- och grönsakskoncentrat, sojaprodukter och andra mjölkalternativ att visa sina produkter.
Nya idéer baserade på mjölk
Även dryckessegmentet softdrinks erbjuder mjölkproducenterna nya möjligheter. Karboniserade läskedrycker har på grund av sina höga sockerhalter blivit ett hett samtalsämne. Nyckelordet är obesity/fetma. Stora mejerier ser sin chans och försöker att erbjuda mjölkdrycker som ett sundare alternativ till läsken. En kolsyrehaltig dryck gjord på mjölk och fruktsaft, en dryck av mjölk och te eller en energidryck rik på äggvita är några exempel på nya idéer för mjölkdrycker med vilka det europeiska mejeriföretaget Arla Foods fram till 2020 vill tredubbla sin omsättning som idag ligger på 230 miljoner euro. Ett segment utanför standardutbudet av mjölkprodukter.
Andra mejerier ser också potentialen inom detta innovativa segment. Ett är Ennstal Milch som mixar den bästa alpmjölken med japanskt ekologiskt matcha grönt te. Dagens drycker ska förstås se lockande ut, men även vara både hälsosamma och innovativa. Även området dryckesmjölk och mjölkprodukter präglas av nya produkter på marknaden som det österrikiska företaget NÖM AG med "Fasten Vital Drink" i den attraktiva Full-Body-Sleeve-plastflaskan. Dessa och andra nya mjölkdrycker kan ansöka om att delta i Beverage Innovation Awards@drinktec, som äger rum inom ramen på drinktec 2017. Den åtråvärda utnämningen delas, inom en mängd kategorier, ut för kreativa och innovativa idéer och lösningar. Bland annat delas priset för bästa mjölkdrycken (Best dairy drink) ut.
Ramprogram för mjölkproducenter
I hallen B1 erbjuder drinktec 2017 11 000 kvadratmeter enbart för råvaror, ingredienser, tillsatsämnen och behandlingsmedel. Inom detta passande område återfinns också Special Area New Beverage Concepts. Här kan besökaren hitta inspiration för framtida innovationer. En perfekt plats för produktutvecklare, märkes- och innovationsutvecklare liksom marknadschefer och inköpare att testa nya dryckeskoncept och leta efter nya idéer.
Ett forum som skapades 2013 var Innovation Flow Lounge. På drinktec 2017 ska plattformen, nu med nya koncept, återigen vara en inspirationskälla för marknadsföring, förpackning och produktionsinnovationer. På drinktec-Forum vigs den sista dagen helt åt temat mjölk. Det blir teman som sträcker sig från mikrovågsmetoder till pastörisering, från hållbarhetsmetoder till mjölkproteinfraktionering genom mikrofiltrering.
Mer om drinktec och alla dess specialshower och konferenser kan du läsa på www.drinktec.com.
Nyckelord
Kontakter
Michèle FaberSenior Project Manager - Messe Düsseldorf | Messe München
Tel:+46-8-665 18 22michele.faber@handelskammer.seBilder
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Stark tjänstehandel med Tyskland19.4.2024 09:12:17 CEST | Pressmeddelande
Den svenska utrikeshandeln med tjänster uppvisar generellt en avmattning, men handeln med grannen i söder står sig stark. I jämförelse med fjolåret ökade tjänsteexporten till Tyskland med drygt 20 procent och tjänsteimporten från Tyskland med knappt 8 procent. Starkast går turismen samt data- och telekomtjänster.
Tolv svenska cleantech-bolag utvalda för tyska marknaden27.3.2024 11:27:44 CET | Pressmeddelande
Genom ett internationaliseringsprogram som drivs av Energimyndigheten och Tysk-Svenska Handelskammaren är nu tolv svenska cleantech-företag utvalda för att coachas in på den tyska marknaden. Årets fokus ligger på hållbara städer och hållbar mobilitet.
Tyskland åter i topp för svensk export13.3.2024 11:32:03 CET | Pressmeddelande
Enligt färsk handelsstatistik från 2023 har nu Tyskland med en exportandel på 10,5 procent avlöst grannen Norge som Sveriges största exportmarknad. Likt tidigare år ligger Tyskland också på första plats när det gäller import av varor, andelen utgör 16,7 procent. Bakom ökningen ligger bland annat mycket starka siffror från fordonsindustrin.
Fond erbjuder intensivkurser i affärstyska för yrkesverksamma7.3.2024 12:41:57 CET | Pressmeddelande
Svensk-tyska Språkfonden har sedan 1987 delat ut språkstipendier till verksamma i svenskt näringsliv i syfte att tillgodose företagens behov av tyskspråkighet. Tysk-Svenska Handelskammaren som tagit över administrationen av fonden uppmuntrar nu företag att nyttja möjligheten och ansöka till vårens kurser.
Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska2.1.2024 12:15:00 CET | Pressmeddelande
Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum