Mjölk i nya varianter

Mjölkdryckers globala årsomsättning ligger idag på runt 100 miljarder euro, ungefär samma höga nivå som för standardmjölkprodukterna. För mjölkdrycker är det de utomeuropeiska marknaderna som växer snabbast. På drinktec, världsledande fackmässa för dryck- och flytande livsmedelsteknik, 11 till 15 september 2017 i München, är området ett hett tema. Mässan är idag mjölkindustrins viktigaste fackmässa.
Bildkälla: Messe München

Den globala marknadsutvecklingen för mejeriprodukter hänger tätt samman med den ekonomiska tillväxten i länder där mjölkkonsumtionen delvis ökat explosionsartat. Till dem räknas framför allt länder i Asien och Mellanöstern. Vietnam till exempel, som för två decennier sedan knappt hade någon mjölkkonsumtion, har idag en årlig tillväxt på runt 20 procent. Enligt Socio Economic Development Vietnam konsumerar vietnameser 30 gånger mer mjölkprodukter idag än år 1990. Mjölken kommer till stor del från traditionella mjölkländer i Europa, USA och från Nya Zeeland i form av mjölkpulver. Kina är på grund av långtgående demografiska förändringar ytterligare en viktig tillväxtmotor för spädbarnsindustrin. En utveckling som även tyska mjölkproducenter profiterar av.

Varannan utställare presenterar lösningar för mjölkindustrin.

Mer än hälften av utställarna på drinktec 2017, exakt 55 procent, meddelar att de erbjuder lösningar för mjölkindustrin. Till drinktec 2013 kom över 12 000 besökare från just områdena mjölk och flytande mjölkprodukter. Det är en ökning jämfört med 2013 på 58 procent. På drinktec 2017 kommer hela spektrumet av mejeri- och mjölkprodukter samt flytande livsmedel att presenteras. Det sträcker sig från kylning och lagring till homogenisering, separering, standardisering till kompletta anläggningar för mjölk och flytande mjölkprodukter. I hallarna kommer även producenter av råmaterial- och tillsatsämnen såsom fruktsafts- och grönsakskoncentrat, sojaprodukter och andra mjölkalternativ att visa sina produkter.

Nya idéer baserade på mjölk

Även dryckessegmentet softdrinks erbjuder mjölkproducenterna nya möjligheter. Karboniserade läskedrycker har på grund av sina höga sockerhalter blivit ett hett samtalsämne. Nyckelordet är obesity/fetma. Stora mejerier ser sin chans och försöker att erbjuda mjölkdrycker som ett sundare alternativ till läsken. En kolsyrehaltig dryck gjord på mjölk och fruktsaft, en dryck av mjölk och te eller en energidryck rik på äggvita är några exempel på nya idéer för mjölkdrycker med vilka det europeiska mejeriföretaget Arla Foods fram till 2020 vill tredubbla sin omsättning som idag ligger på 230 miljoner euro. Ett segment utanför standardutbudet av mjölkprodukter.

Andra mejerier ser också potentialen inom detta innovativa segment. Ett är Ennstal Milch som mixar den bästa alpmjölken med japanskt ekologiskt matcha grönt te. Dagens drycker ska förstås se lockande ut, men även vara både hälsosamma och innovativa. Även området dryckesmjölk och mjölkprodukter präglas av nya produkter på marknaden som det österrikiska företaget NÖM AG med "Fasten Vital Drink" i den attraktiva Full-Body-Sleeve-plastflaskan. Dessa och andra nya mjölkdrycker kan ansöka om att delta i Beverage Innovation Awards@drinktec, som äger rum inom ramen på drinktec 2017. Den åtråvärda utnämningen delas, inom en mängd kategorier, ut för kreativa och innovativa idéer och lösningar. Bland annat delas priset för bästa mjölkdrycken (Best dairy drink) ut.

Ramprogram för mjölkproducenter

I hallen B1 erbjuder drinktec 2017 11 000 kvadratmeter enbart för råvaror, ingredienser, tillsatsämnen och behandlingsmedel. Inom detta passande område återfinns också Special Area New Beverage Concepts. Här kan besökaren hitta inspiration för framtida innovationer. En perfekt plats för produktutvecklare, märkes- och innovationsutvecklare liksom marknadschefer och inköpare att testa nya dryckeskoncept och leta efter nya idéer.

Ett forum som skapades 2013 var Innovation Flow Lounge. På drinktec 2017 ska plattformen, nu med nya koncept, återigen vara en inspirationskälla för marknadsföring, förpackning och produktionsinnovationer. På drinktec-Forum vigs den sista dagen helt åt temat mjölk. Det blir teman som sträcker sig från mikrovågsmetoder till pastörisering, från hållbarhetsmetoder till mjölkproteinfraktionering genom mikrofiltrering.

Mer om drinktec och alla dess specialshower och konferenser kan du läsa på www.drinktec.com.

Bildkälla: Messe München