Mojang utökar och förlänger med Afa Fastigheter i Münchenbryggeriet

Afa Fastigheter äger och förvaltar det drygt 40 000 kvadratmeter stora Münchenbryggeriet, som rymmer verksamheter inom kultur, media, mode, reseföretag, utbildning, restauranger och eventföretag. Nu står det klart att dataspelsföretaget Mojang blir kvar i Münchenbryggeriet flera år framöver.

Münchenbryggeriet. Foto: Afa Fastigheter

– Vi är glada över att vi kan erbjuda ytor som möjliggör en expansion och att vi behåller Mojang i Münchenbryggeriet under många år framöver. Tillsammans skapar vi en mycket spännande helhet om totalt ca 4 700 kvm inkluderat förlängning av befintligt kontrakt, säger Mattias Östman, fastighetschef på Afa Fastigheter.

Dataspelsföretaget Mojang är mest kända som skapare till Minecraft och Scrolls och har sin bas i Stockholm. Mojang Studios finns i Münchenbryggeriet vid Söder Mälarstrand. Här sker utvecklingen av nya kreativa produkter och service och med fokus på användarna i alla delar. I Mojang Studios finns allt som behövs för att skapa underhållning i världsklass.

Münchenbryggeriet är idag en tekniskt sett modern och hållbar fastighet men med den industriella utformningen intakt vilket ger goda förutsättningar för både spännande, flexibla kontorslöningar och kreativ verksamhet. I den drygt 40 000 kvadratmeter stora byggnaden samsas kultur, media, mode, reseföretag, utbildning, restauranger och eventföretag. Mojang Studios lokaler är skapade med inspiration av naturen, med naturliga och hållbara material och med höga krav på akustik.

Mer information: Mattias Östman, fastighetschef, Afa Fastigheter: 08-696 40 86 mattias.ostman@afafastigheter.se
Per Orrestig, chef AO Kontor och Bostäder, Afa Fastigheter: 08-696 47 03
per.orrestig@afafastigheter.se

Afa Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar kontors-, hotell- och bostadsfastigheter främst i Stockholm och Malmö. I Stockholms innerstad är vi en av de större fastighetsägarna vad gäller kommersiella lokaler. Fastighetsbeståndet består av cirka 350 000 kvm till ett värde av cirka 34,5 miljarder SEK. Afa Fastigheter är en del av kapitalförvaltningen på Afa Försäkring. www.afafastigheter.se

Münchenbryggeriet. Foto: Afa Fastigheter

9 av 10 är försäkrade genom jobbet. Afa Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner. Afa Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. Afa Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se

Webbinarium: Pandemin, pengarna och framtiden för kollektivavtalen14.1.2022 12:17:10 CET | Pressinbjudan

Onsdagen den 19 januari samlar vi beslutsfattare och kunder inom kollektivavtalen på den privata arbetsmarknaden för att diskutera hur pandemin påverkade systemet, hur framtiden ser ut och vad Afa Försäkring, AMF och Alecta gör med de cirka 2000 miljarder som organisationerna tillsammans förvaltar för svenska folket. Seminariet arrangeras tillsammans med Avtalat som fått i uppdrag att ansvara för information och vägledning om pension och försäkring via jobbet.