Möt Sveriges Allmännytta i Almedalen 2022 – seminarier och bostadspolitisk debatt

Sveriges Allmännytta är på plats under Almedalsveckan för att sätta fokus på tre högaktuella samhällsfrågor; hur skapas trygga bostadsområden, vilka effekter får de skenande byggpriserna på allmännyttans byggande och hur kan klimatpåverkan från transporter till och från hemmet minska.

Sveriges Allmännytta genomför två seminarier och en debatt som alla äger rum på Sustainable Innovations Hållbarhetsarena på Teaterskeppet i Visby gästhamn.

Debatt 5 juli kl. 9.00–9.45 Trygga bostadsområden – en utopi?

Går det att åstadkomma trygga bostadsområden, och hur gör man i så fall? Vilka vägar framåt ser dagens bostadspolitiker och hur kan bostadsföretagen som finns i områdena dygnet runt bidra? Efter en inledning om vad allmännyttan gör för att skapa trygga bostadsområden följer en debatt med representanter för riksdagspartierna. Mer information.

Seminarium 6 juli kl. 10.00–10.45: Så löser vi livspusslet i en utsläppsfri värld

Allmännyttans klimatinitiativ visar att en stor del av hyresgästernas klimatpåverkan kommer av transporter till och från hemmet. Hur kan vi med befintliga resurser erbjuda en bättre tjänst till alla boende och hjälpa dem att minska utsläppen? Är parkering den dolda resursen för hållbar omställning? Seminariet arrangeras tillsammans med KTH, Move About och Sustainable Innovation. Mer information.

Seminarium 6 juli kl. 13.00–13.45: Nödbroms för bostadsbyggandet – vad händer när priset för att bygga blir för högt?

Byggmaterialpriserna skenar och byggpriserna har nått nivåer som gör att allmännyttan får allt svårare att bygga nytt till hyror som människor har råd med. Samtidigt råder det bostadsbrist i majoriteten av Sveriges kommuner. Hur löser vi denna till synes omöjliga ekvation? Seminariet lyfter bland annat bland annat vilka åtgärder som Sveriges Allmännytta ser behövs för att allmännyttan ska kunna fortsätta bygga hyresbostäder som fler har råd med. Mer information.

Viktoria Raft, kommunikationschef, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 38, viktoria.raft@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 318 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 945 000 hyresbostäder

Osund konkurrens - ett samhällsproblem30.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Den osunda konkurrensen på arbetsplatser har blivit ett stort samhällsproblem, i synnerhet inom fastighetsbranschen. Det handlar om allt från obetalda skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter till illegal arbetskraft. Sveriges Allmännyttas medlemmar gör allt de kan för att komma tillrätta med denna brottslighet men är i behov av att utöka sin kunskap, kompetens samt utveckla sina arbetssätt för att motverka arbetslivskriminalitet.

Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tillsätter gemensam arbetsgrupp21.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I våras träffade Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta en överenskommelse om vilka faktorer som ska ligga till grund för hyresutvecklingen i de årliga förhandlingarna, den så kallade trepartsöverenskommelsen. Arbetet följs nu upp med en gemensam arbetsgrupp med representanter från varje organisation som har i uppdrag att svara på frågor som kan uppstå i de lokala förhandlingarna. Gruppen ska även följa hur överenskommelsen används av hyresmarknadens lokala parter samt utvärdera och vidareutveckla arbetssätten.

Onormala prishöjningar i nära hälften av byggprojekten16.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En stor del av de allmännyttiga bostadsföretagen har redan nu ändrat sina byggplaner och kommer att bygga färre bostäder nästa år. Det visar en ny enkät som Sveriges Allmännytta gjort bland sina medlemmar. Av de 160 företag som svarat uppger 44 procent att de ändrat antalet planerade byggstarter 2023 till följd av ökade byggkostnader. Många byggprojekt drabbas nu av extraordinära kostnader.