Motormännens nya webb lanseras

I dag kl 11 lanseras Motormännens nya webbplats. Den nya webben har ett nytt grepp vad gäller struktur och navigering. Allt innehåll är omprövat och uppdaterat. Innehållet har valts ut baserat på besök, engagemang, effektmål och prioriterade målgrupper.

Webbplatsen är responsiv; vare sig man surfar i mobilen, plattan eller på datorn ser den lika bra ut.

Inför arbetet med den nya webben har vi bland annat analyserat vem som besöker Motormännens webb och vad de läser:

Besökarna är yngre än våra medlemmar och förhållandet mellan män/kvinnor är 60/40.

De mest besökta sidorna handlar om teknisk och juridisk rådgivning, att resa med bil i andra länder och medlemsrabatter.

– Vi har lagt ner ett gediget arbete på vår nya webbplats, hela organisationen har varit delaktig i processen och många medlemmar har bidragit med synpunkter, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännen. Vi hoppas att våra medlemmar liksom andra intresserade ska trivas med den nya webbplatsen.

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.