Mycket fallfrukt blev biogas

Nästan 116 ton fallfrukt lämnades in under hösten till Tekniska verkens återvinningscentraler. Frukten som inte ätits upp har istället blivit biogas och biogödsel.

Om fallfrukt blir över, eller om frukten har blivit dålig, så kan den lämnas till någon av återvinningscentralerna Ullstämma, Gärstad eller Malmen i Linköping där den kommer till stor nytta. Fallfrukten blir, precis som övrigt insamlat matavfall, till biogas och biogödsel.
Biogödsel kan ersätta konstgödsel, och viktiga näringsämnen från matavfallet kommer till nytta i lantbruket igen.

Biogas är ett fossilfritt alternativ till bensin och diesel, på 1 kilo äpplen går det att köra cirka
1 kilometer med biogasbil.

Statistik antal kilo fallfrukt till återvinningscentralerna i Linköping 2018-2021

2021 - 115 700 kilo
2020 - 151 800 kilo
2019 -   22 700 kilo
2018 - 430 576 kilo (rekord)

Johan Borg, Avdelningschef hushållsavfall, Tekniska verken, 013-20 81 19
johan.borg@tekniskaverken.se

Kjell Österskog, avdelningschef för återvinningscentralerna, 013-20 92 57
kjell.osterskog@tekniskaverken.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Så kan landets fastighetsägare hjälpa till att lösa den svenska elkrisen1.12.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

I stället för att passivt fortsätta sluka allt dyrare el, ska svenska byggnader förvandlas till aktiva effektresurser som avlastar det ansträngda nationella elnätet. Det är visionen bakom samverkansprojektet ”En gemensam effektstrategi”, där Castellum tillsammans med Tekniska verken i Linköping och fyra andra regionala elnätsbolag visar hur fastighetsägare både kan minska sin belastning på elsystemet och bli en viktig del av lösningen på klimatkrisen.

Toaletten är ingen papperskorg – inte en självklarhet för alla18.11.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I morgon fredagen den 19 november är det Världstoalettdagen. Det är en officiell FN-dag för att uppmärksamma den globala sanitetskrisen. Det är nästan 2 miljarder människor som inte har tillgång till en toalett, samtidigt som många andra tar den för given och till och med använder den som papperskorg. I Linköping behöver vi ständigt påminna oss om att det bara är kiss, bajs och toalettpapper som ska spolas ner i toaletten.